Poslanci zkusí odklad maturity. Chyba, říká expert

Veronika Rodriguez Veronika Rodriguez
17. 6. 2009 11:35
O nových maturitách diskutuje online od 11:00 šéf Asociace ředitelů gymnázií Alfréd Dytrt
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Téma jednotných státních maturit je znovu na programu sněmovny.

Našla se skupina poslanců, kteří chtějí jednotnou zkoušku dospělosti odložit. Ve snaze prosadit změnu co nejdříve ale pravděpodobně zvolili protiústavní postup - vložili odklad státní maturity jako takzvaný "přílepek" k jinému zákonu.

I když tedy pro něj poslanci zvednou ruku, poputuje zákon zřejmě k Ústavnímu soudu.

"Poslanec Ohlídal chce odložit maturitu a vložil tento přílepek k zákonu o zřízení ministerstev. Já ale doufám, že většina poslanců návrh nepodpoří. Kromě věcných a odborných důvodů také z důvodů jiných. Podle mě to šanci a úspěch nemá," řekla deníku Aktuálně.cz Michaela Šojdrová.

O návrhu by se mělo hlasovat buď ještě dnes, nebo v pátek.

"Pokud by se státní maturity odložily, byť jen o rok, byla by to obrovská chyba. Ztratily by prestiž, nikdo už by tomu projektu nikdy nevěřil," myslí si ředitel ústeckého gymnázia a šéf Asociace ředitelů gymnázií Alfréd Dytrt.

"Projekt státních maturit je dlouhodobý, do školského zákona byl zahrnut po předchozích přípravách v roce 2005. Z důvodu, aby žáci, kteří nastupují ke vzdělávání, znali podmínky, za kterých budou maturovat, bylo spuštění těchto státních maturit již jednou odloženo," připomíná.

Školy jsou podle něj na státní maturitu dostatečně připravené, nebo by alespoň měly být. Jednotná zkouška dospělosti se už totiž chystá více než deset let.

Jaké jsou další důvody, proč podle něj státní maturita už nesnese odklad?

I na to jste se Alfréda Dytrta mohli ptát sami v online diskusi na Aktuálně.cz. Dytrt začal na otázky čtenářů odpovídat ve středu v 11 hodin dopoledne.

Odpovědi Alfréda Dytrta čtěte zde:

Odpovězeno: 17. 06. | 10:47Autor: Jan

Otázka: dobry den,
myslite, ze pozadavky na odklad maturit ze strany CSSD ODS jsou populistickym gestem k osloveni volicu ve veku 18 a 19 let ?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den, souhlasím a domnívám se, že kdyby nebylo před volbami, tak se téma maturit nebude tak výrazně v tisku objevovat.

Odpovězeno: 17. 06. | 10:52Autor: ivan

Otázka: dobry den

zajimalo by me,jak muzete rict,ze statni maturita byla zapracovana do osnov,kdyz vetsina profesoru a studentu ani nevi,co maji cekat a uci se stale stejnym zpusobem?

dekuji

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den, to, že většina profesorů neví, co se obsahově maturity týká, nemůže být pravda, protože přibližně již před deseti lety byla zahájena diskuze o obsahu nových maturit s katalogy požadavků k maturitám, které byly diskutovány a vyučujícími ovlivňovány, byly schváleny ministerstvem v roce 2008 a jsou k dispozici na webových stránkách www.cermat.cz nebo wwww.novamaturita.cz. Pokud to neví studenti, může to mít dvě příčiny: Buď nikde nehledali, anebo jim to jejich vyučující neřekli.

Odpovězeno: 17. 06. | 10:54Autor: Adam Cyprich

Otázka: Dobrý den,
uvádíte, že při odkladu SM by došlo ke ztrátě prestiže. Otázkou je, jestli SM vůbec nějaké prestiže nabyla. Podle mě, nemůžeme mluvit o prestiži něčeho, co ještě není a navíc nemůžeme soudit české SM se zahraničními.

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den,
podle toho, co sám píšete, nemá smysl spekulovat o tom, jestli SM nějaké prestiže nabyla, protože to se může stát opravdu v případě, že začne fungovat.

Odpovězeno: 17. 06. | 10:56Autor: Adam Cyprich

Otázka: Dobrý den,
viděl jste již někdy důkladně zpracovanou danalýzu paní ministryně PhDr. Miroslavy Kopicové týkající se SM? Myslíte si, že by nám mohla poskytnout její kopii?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den, neviděl jsem ani analýzu paní ministryně a neviděl jsem ani analýzu těch, kteří by ji chtěli posunout. Ohledně kopie analýzy je nutné se obrátit na paní ministryni.

Odpovězeno: 17. 06. | 10:58Autor: Adam Cyprich

Otázka: Dobrý den,
nalézáte taktéž v případném odložení SM nějaké výhody?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den,
určitou výhodou by mohla být větší časová rezerva pro proškolení hodnotitelů ústních zkoušek, ale tato výhoda zdaleka nemůže převážit všechny negativní dopady, které by případné odložení mělo.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:05Autor: Michal Kočí

Otázka: Dobrý den,
příští rok maturuji a nechce se mi dělat někomu pokusného králíka.
Vaše poznámka o začlenění osnov do výuky vyvolalo úsměv, větší lež jsem už dlouho neslyšel Nechcete nám říct pravdu proč to tak prosazujete?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den, nedá se říci, že nová maturita bude náročnější, ale bude jiná. Z pohledu pisatele vždy bude někdo "pokusným králíkem", pokud se něco nového zavádí. Pisateli zřejmě vyvolala úsměv místní situace na jeho škole, ale většina škol je na novou maturitní zkoušku připravena, protože celá záležitost probíhá velmi dlouho.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:08Autor: Radek

Otázka: 1) Škoda je, že se SM vysoké školy zřekly?
2) Neplánujete se spíše inspirovat systémem USA či Británie (více celostátních zkoušek)?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: 1) Vysoké školy se státní maturity nezřekly, deklarují pouze, že je nutné nejprve ji vidět v praxi.
2) Princip vzdělávání a jeho ukončování na středních školách se řídí schváleným školským zákonem, takže je to záležitost ministerstva a zákonodárců.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:14Autor: tulak

Otázka: Tak si tu maturitu pane Dytrt udělejte nejdřív Vy,pak nám všem veřejně ukažte jak jste uspěl..Chtěl bych Vás vidět.

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Koncept maturit zapadá do evropského kontextu. Já nejsem jeho autorem. Přesto je nutné zvážit, že nějaká jiná forma maturitní zkoušky musí nahradit tu stávající, jejíž úroveň je velmi rozkolísaná. Protože žák může volit úrovně, není nutné, zejména v počáteční fázi, se obávat její náročnosti. Dokonce bude možné podle celkových výsledků celostátně nastavit tzv. hraniční skóre, aby maturitní zkoušku vykonalo společensky únosné procento maturantů.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:18Autor: Ivo Špička

Otázka: Nebylo by vhodnější srovnat úroveň vzděláné před deseti, dvaceti, třiceti... lety a vybrat ten systém, který přinášel nejlepší výsledky. Není Vám osobně trapné podporovat systém, který evidentě vede do pekel. Nebo máte něco, na če byste mohl presentovat váhody a výsledky Vámi prosazovaných metod?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Srovnávat úroveň vzdělání nemá vzhledem k současné maturitní zkoušce příliš velký význam, ve všech zmíněných letech byl maturitní systém v podstatě totožný. V současné době, kdy na rozdíl od minulosti existuje mnohem větší množství škol, na nichž se vzdělání ukončuje maturitní zkouškou, je vhodné nastavit přiměřeně srovnatelný výstup.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:23Autor: petr

Otázka: Dobrý den, jak se díváte na kvalitu českého školství a znalosti školáků za posledních cca. 10-20 let a jaký je Váš názor na budoucí trend? Děkuji a přeji příjemný den

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den, kvalitu českého školství považuji za dobrou, srovnání za období 10-20 let je obtížné, protože se mění životní styl a požadavky doby. Trend je a bude, podle mého názoru, poplatný této době, tzn. tendence k množství povrchních znalostí. Úkolem školství je tento spíše negativní trend korigovat.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:25Autor: jirka

Otázka: a jak to teda nakonec dopadne? a kdy se tedy bude hlasovat? dekuji

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Pro zodpovězení tohoto dotazu se musíte obrátit na Parlament České republiky.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:32Autor: Petr Baštan

Otázka: Dobrý den,
unifikace českých maturit je podle mě velice prospěšná věc, zajímalo by mě ale, jestli bude nejen učitelům ale i žákům jednoroční intenzivní příprava na nový systém maturit stačit? Osobně vím, že na gymnáziu, na které jsem chodil, jsou informace a vůbec přípravy takřka na nulovém bodě

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den,
o jednoroční intenzivní přípravě nemůže být řeč, protože, jak jsem zmiňoval již výše, projekt SM je dlouhodobý, do školského zákona byl zahrnut po předchozích přípravách v roce 2005. Z důvodu, aby žáci, kteří nastupují ke vzdělávání, znali podmínky, za kterých budou maturovat, bylo spuštění těchto státních maturit již jednou odloženo. Předtím k připravovanému konceptu maturitních zkoušek probíhalo i testování žáků, určitě si vzpomeneme na názvy "Sonda maturant" a "Maturita nanečisto", čili žáci si již v minulosti cosi podobného vyzkoušeli.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:34Autor: Václav

Otázka: Dobrý den, nezvažuje se možnost započítávat do závěrečnéoh hodnocení i nějaké průběžné testy např. z posledních dvou let studia? Případně možnost jak si "špatnou maturitu" napravit když se po několika letech rozhodnu jít dále studovat a vysoká škola k nim bude přihlížet?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den, podobný model znám z Německa, osobně bych se započítávání hodnocení např. z posledních dvou let studia nebránil, ale naše tradice je jiná, napravit výsledek maturitní zkoušky dodatečně zákon neumožňuje.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:36Autor: Denisa

Otázka: Říkám to na rovinu, je mi jedno jaká politická strana prosadí zrušení maturity. Ale tak která to udělá tak tu budu volit a věřte, mi nejsem jediná. Dělat pokusného králíka se mi opravdu nechce. Vždyť ani učitelé pořádně nevědí co tam bude!!!!

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Učitelé, kteří o maturitní zkoušce nic nevědí, jsou jako řidiči, kteří nevědí, po jaké straně silnice se jezdí.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:39Autor: Vojtěch

Otázka: Dobrý den, nepřijde vám státní maturita jako nesmysl vzhledem k tomu, že na úrovni základních škol a vyučovaných předmětů je obrovská benevolence (která už funguje) a na úrovni středních škol má být státní diktát?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den, vyšší volnost v učebních plánech mají také střední školy a právě proto je nutné definovat výstup vzdělávání, který, jak jsem již výše zmínil, je rozkolísaný z hlediska úrovně.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:40Autor: Hana

Otázka: Dle mého názoru by nebylo od věci vysvětlit studentům, že úroveň maturit v současné podobě není příliš uznávána. Státní určitě ukáže rozdíl škol a absolventům kvalitnějších jedině poslouží. Nemyslíte že na tom něco je?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: S tímto názorem zcela souhlasím, je škoda, že toto některé školy svým studentům nevysvětlují.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:42Autor: Alena

Otázka: Dobrý den,
dovede si někdo představit jak se mohou připravovat maturanti 2010, když stále nevědí z jakých předmětů budou maturovat??????

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den, na školách, které svým studentům informace zodpovědně předávají, studenti tyto informace mají.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:45Autor: Martin L.

Otázka: Ahoj, nemám nic proti, ale jaký pak bude rozdíl mezi námi co budeme mít novou maturitu a vámi co máte tu starou? Budeme lepší? Nechcete být taky lepší? Dojděte si ji udělat s námi, všichni co máte tu starou "horší" maturitu :-). Udělejte ji první a dokažte nám, že je to pro nás opravdu to nejlepší.

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Z předchozích testování je zřejmé, že my, kteří máme starou maturitu, bychom tu novou jistě zvládli. Rozdíl bude v tom, že nová maturitní zkouška bude mít vyšší vypovídací hodnotu a bude odpovídajícím způsobem uznávána, zejména vysokými školami, což o té současné říci nelze.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:50Autor: Lucka

Otázka: Mám dotaz, pokud vím tak student se má připravovat na maturita celou střední školu. Tak ať jsou teda maturity, ale ať se na to ty 1. ročníky připravují, ale co je to za blbost, aby maturanti nevěděli jak bude maturita probíhat, kdy bude..... A jak máme asi přečíst všechnu povinnou četbu za ten rok?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Právě kvůli tomu, aby současní studenti třetích ročníků věděli, jak budou studium ukončovat, byla maturitní zkouška ve středním vzdělávání již jednou odložena.
Vyučující Českého jazyka jistě nestanoví povinnou četbu tak, aby studenti museli začít číst tento rok, navíc student si ze stanoveného množství vybírá určitý počet titulů sám podle své volby.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:53Autor: martina

Otázka: Dobrý den,
je zcela mylné se domnívat, že budoucí maturanti, tedy současní studenti 3. ročníků, jsou na maturity připravováni - úroveň angličtiny je na různých školách různá - poslechy téměř žádné, konverzace taktéž. Kde tedy berete jistotu, že většina žáků je připravována na tento typ maturit

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den,
jistotu vidím v tom, že nová maturita proběhne odlišnými formami, s obsahem by student neměl mít problém. To vyplývá i z podkladů, které vyučující cizích jazyků mají k dispozici.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:57Autor: H.C.

Otázka: Na základě čeho tvrdíte, že se zapracovala do školních vzdělávacích programů. Konkrétně jak? V osnovách školy, kterou navštěvuje moje dítě se neprojevilo nic. Studuje 3. ročník obchodního lycea v Hradci Králové, studenti nejsou řádně připravování na novou maturitu!Jsou ve stresu, i učitelé!

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Stres opravdu není na místě, studenti třetích ročníků ještě podle školních vzdělávacích programů nestudují, ale požadavky nové maturity odpovídají současným osnovám ve školách. Navíc v nabíhající fázi je docela vhodné volit nižší úroveň zkoušky, protože k ní vysoké školy nejspíše ještě přihlížet nebudou.

Odpovězeno: 17. 06. | 11:59Autor: Jiří Kot

Otázka: Dobrý den,
Jak přijdou k maturitě Ti , kteří mají vybranou odbornou školu, kde je zákonitě menší počet hodin MAT, CJL ale za cenu odbornosti oproti např gymnáziu. Jak se má připravit na vyšší - nadřadnou maturitu ? Je přece jasné , že maturita se dělá pro celýživot jak řekne použití nižší avyšší.

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den,
se zmíněnou disproporcí maturitní zkouška počítá, odborné školy své zaměření promítnou do profilové části maturitní zkoušky.

Odpovězeno: 17. 06. | 12:01Autor: honzaN

Otázka: Dobrý den,
je totálně bezohledné zavádět SM pro letošní třetáky, když NIKDO (tím myslím učitelé na gymnáziích, výchovní poradci etc.) neví jak budou SM vypadat.
Já jsem pro SM, ale až pro ty kteří teprve nastupují do prváku, NE teď pro třetáky. (Já jsem již letos úspěšně odmaturoval)

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Dobrý den, pokud nikdo - zmínění učitelé, popř.výchovní poradci o maturitní zkoušce nic nevědí, týká se to zřejmě velmi kuriózní školy.

Odpovězeno: 17. 06. | 12:02Autor: věra

Otázka: Co se týče písemných maturit, předpokládá se opět zadání jednotných témat, jak tomu bývalo před více než 20 lety?

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Ne úplně jako před dvaceti lety, zadání bude širší, z většího množství témat a hodnocení bude objektivizované.

Odpovězeno: 17. 06. | 12:06Autor: Pozorovatel

Otázka: Na portálu Facebook je celá řada skupin, které požadují zavedení státní maturity. Kolik studentů ji teda vlastně podporuje? Osobně si myslím, že je státní maturita potřebná, pamatuji na VŠ, že ti co nebyli z gymplů byli studenty 2. kategorie. Jsem rád, že jediná KSČM nezměnila názor a podporuje je.

Alfréd Dytrt - šéf Asociace ředitelů gymnázií: Kdo se dobře seznámil s konceptem maturitní zkoušky, myslím, že nemá důvod ji odmítnout. Chápu obavu studentů z něčeho nového. V dotazu se bohužel opět vyskytuje politický kontext a přitom diskuze o maturitě by měla zůstat na odborné platformě. Můj čas již vypršel, děkuji za všechny vaše dotazy a přeji hezký den.

 

Právě se děje

Další zprávy