Tajný plán: Bárta prý šel do politiky kvůli zakázkám

Domácí Domácí
8. 4. 2011 6:51
V roce 2008 sepsal pětiletou strategii, jak získat ekonomickou moc
Vít Bárta (VV)
Vít Bárta (VV) | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Faktický šéf Věcí veřejných a současný ministr dopravy Vít Bárta údajně vstoupil do politiky, aby získal ekonomickou moc. Vyplývá to z jeho pětileté koncepce, kterou získala MF Dnes.

Bárta přitom od začátku svého politického působení veřejnosti tvrdil, že mu nejde o byznys. Dokonce prodal svůj podíl v bezpečnostní agentuře ABL bratrovi.

Podle dokumentu, z něhož list cituje, plánoval tehdejší majitel ABL například koalici s ODS na pražském magistrátu.

V říjnu 2008 si údajně svolal své blízké spolupracovníky z ABL na tajné jednání do hotelu Chateau Mcely. A předložil jim strategii, podle které se měli řídit až do roku 2014.

Plány: ABL musí být nejsilnější

"Musíme směřovat k posilování ekonomické a sekundárně politické moci," cituje deník tehdejší údajné prohlášení Bárty. Vysvětlil, že velké zakázky získávají vždy ti "nejlepší" - tedy firmy s největším obratem a počtem zaměstnanců.

"Propojení ekonomické a politické moci potvrzují statistiky, že 40 procent zakázek v EU pro soukromé bezpečnostní agentury je zadáváno veřejným sektorem," řekl Bárta před třemi lety na tajné poradě. Z toho podle něj vyplývá, že nelze oddělovat ekonomickou a politickou moc.

"Musíme vytvořit nejsilnější soukromou bezpečnostní službu v zemi. Musíme dosáhnout dominantního postavení na trhu a posilovat vlastní pseudokonkurenční firmy. A rozvíjet nové kategorie zákazníků ve veřejné správě (zdravotnictví, školství, státní úřady, samospráva, sociální služby)," popsal tehdy své ekonomické cíle.

Bárta: Korumpujeme, podporujeme protekcionalismus

Jako takzvaný ekonomicko-politický cíl si vytyčil "rozvoj komplexního bezpečnostního servisu pro ekonomické elity", za politické cíle označil vybudování koalice VV s ODS na magistrátu v roce 2010, ovládnutí radnice Prahy 1 a Prahy 5 v roce 2010 a rozvoj vztahů s politiky ČSSD... "A v roce 2014 získání 30 procent ODS v Praze, nebo VV získají 30 procent rady magistrátu," napsal v roce 2008.

Věci veřejné

  • Věci veřejné loni uspěly ve sněmovních volbách a dokonce se staly součástí vládní koalice.
  • V posledních dnech ale partají zmítá vnitrostranická krize.
  • Poslanci Jaroslav Škárka a Kristýna Kočí totiž Bártu nařkli z uplácení. Dokonce kvůli tomu na něj podali trestní oznámení.
  • Škárka byl už v úterý vyloučen z poslaneckého klubu i strany.
  • Kočí poslanci z klubu vyloučili na čtvrtečním večerním jednání.

Podle pátečního vydání MF Dnes se Bárta při vysvětlování strategie přiznal i k tomu, že používá nevybíravé metody. "Je třeba si přiznat, že my jako top management se chováme stejně jako dosavadní elity a společenský systém minimálně nepodporujeme - například děláme maximum pro minimalizaci daňové zátěže, korumpujeme, podporujeme protekcionalismus," uvedl tehdy.

V květnu 2007 na školení manažerů v ABL, ze kterého má MF Dnes nahrávku, prý zase řekl, že k získání klientů je potřeba udělat všechno možné včetně totální infiltrace do prostředí potenciálního zákazníka.

"Dokážu si představit, že když mám opravdu velkého, zajímavého zákazníka, že na něj na dva dny nebo na týden někoho posadíme, abychom věděli, kde je, co dělá, s kým se stýká. A potom se pokusíme infiltrovat natvrdo do jeho prostředí," nabádal Bárta manažery.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Na dálnici D1 havaroval kamion, vozovka byla kvůli vysypaným plechům neprůjezdná

Na dálnici D1 u Ostravy havaroval v noci na úterý kamion, na dálnici se vysypaly balíky plechu. Směr na Prahu byl několik hodin neprůjezdný, náklad bylo potřeba přeložit. Dálnice byla znovu otevřena před 06:00, informovalo Národní dopravní informační centrum.

Nehoda se stala kolem 02:00 na 345. kilometru D1. Kamion narazil do svodidel. Podle policejního webu byly vysypané balíky s plechem asi šest metrů dlouhé.

Řidiči z D1 sjížděli na 349. kilometru u Klimkovic, zpátky se vraceli na 342. kilometru u Bravantic.

Zdroj: ČTK
Další zprávy