Souboj malé strany vs. Paroubek 1:5

20. 12. 2005 0:00
Praha - Malým politickým stranám věnovala média v prosinci pětkrát méně prostoru než jedinému muži premiérovi Jiřímu Paroubkovi.

Tento důkaz, jak se mimoparlamentním politickým uskupením stále nedaří proniknout na stránky novin nebo do televizních a rozhlasových zpráv, vyplývá ze statistik zveřejňovaných společností pro monitoring tisku Newton (Podívat se můžete ZDE).
Zatímco premiér se od začátku prosince objevil v médiích 5920krát, získalo patnáct politiků malých stran - včetně několika evropských poslanců, jedné poslankyně a několika senátorů českého parlamentu - jenom 1164 výstupů. Jejich patnáctku hravě překonali i předsedové ODS, KDU-ČSL a US-DEU. Mirek Topolánek byl citován 1469krát, Miloslav Kalousek 1382krát, jméno Pavla Němce se objevilo 1272krát. Pozadu zůstal jenom Vojtěch Filip (KSČM) s 380 zmínkami.

Politolog: média si práci usnadňují

Politologa Ondřeje Matějku z Univerzity Karlovy to nepřekvapuje. "Kdo může být v dnešních médiích úspěšný, jde vidět právě na Jiřím Paroubkovi. V politice je dnes třeba jedna tvář, která se vyjadřuje nekomplikovaně," říká politolog Matějka. Malé strany proto podle něj musí aktivně přicházet s tématy, která budou pro veřejnost srozumitelná a zároveň musí postavit do svého čela zřetelné osobnosti. Chyba je podle Matějky ale i na straně novinářů. "Média si práci až příliš usnadňují, zajímají se jenom o to, co je zábavné a už trochu známé, malé strany nesplňují ani jednu kategorii," dodává politolog.   

SNK a Evropští demokraté spokojeni

SNK - Evropští demokraté, jejichž politici byli od počátku prosince citováni 618krát, jsou s přístupem do sdělovacích prostředků relativně spokojeni. Podle mluvčího ED Josefa Boušky se jeho straně společně se Zelenými daří zaujmout nejvíce mediálního prostoru ze všech mimoparlamentních subjektů. "Kdybychom počítali všechny městské a krajské zastupitele, tak těch výstupů je poměrně dost. Aktivní jsou především naši zastupitelé na magistrátu v Praze," sdělil deníku Aktuálně.cz Bouška. Problém podle něj představuje jenom přístup do televizí. (Více o SNK-ED najdete ZDE) 

SNK ED
SNK ED | Foto: SNK ED

Zelení v médiích: jenom ekologie

Podobně vidí situaci i místopředsedkyně Strany Zelených Džamila Stehlíková, která má mediální koncepci strany na starosti. Zeleným podle Stehlíkové nejvíce pomáhá to, že mají jasné téma, na které se jich novináři tradičně ptají. Vyhraněný postoj k ekologii je ale podle ní také nevýhodou. "Témata, která nejsou zelená, prosazujeme do médií jenom velmi obtížně. Přitom máme program i pro daňovou politiku, školství nebo politiku rovných příležitostí," dodává Stehlíková. Zelení doufají, že tyto věci se jim podaří prosadit během volební kampaně. Na ní mají podle Stehlíkové připraveno několik desítek miliónů korun. (O Straně Zelených více ZDE) 

Strana jednoho muže

Na třetím místě v počtu mediálních výstupů skončili Nezávislí demokraté. Zajistil jim ho jediný člověk - předseda Vladimír Železný. Na jeho jméno vsadili Nezávislí demokraté všechny karty i ve volební kampani - dají si ho kvůli snadnější orientaci voličů i do názvu. Volební hesla Nez-Dem se podle podle místopředsedy strany Václava Musílka budou věnovat více obecnějším pocitům voličů než konkrétním politickým otázkám. Strana se i v minulosti proslavila spíše populistickými střípky. Nezávislí demokraté navrhovali například povolení konzumace alkoholu před jízdou autem nebo zřízení čistě kuřáckých restaurací. (O Nezávislých demokratech čtěte ZDE)

Logo Nezávislých demokratů
Logo Nezávislých demokratů | Foto: Aktuálně.cz

Snídaně pro novináře

Na mediální nezájem si stěžuje hnutí Nezávislých, které je spojeno s jinou televizní tváří - Janou Bobošíkovou. Do pozornosti médií se snaží proniknout různými způsoby - třeba i snídaněmi, na které zvou redaktory novin. Tato taktika však zatím úspěch spíše neslavila. Na akci pořádanou včera v hotelu Jalta na Václavském náměstí dorazili dva novináři, zbytek osazenstva tvořili členové a příznivci strany. Kampaň Nezávislých bude podle mluvčí Dušici Zimové založena hlavně na dobrém programu a na představení čerstvých nezkorumpovaných lidí. V jejím rámci zatím Nezávislí vyvěsili po republice devět billboardů, na nichž Jana Bobošíková se slovy "Kluci, končíme" odstrkuje karikatury předsedů parlamentních stran. (K hnutí Nezávislých více ZDE)

SOS úspěšná v regionech

Mediální pozornost si v poslední době vysloužila i Strana pro otevřenou společnost (SOS). Stála na počátku série výzev (Liberecké, Královéhradecké, Pražské a Olomoucké), které jsou základem pro spolupráci malých stran v komunálních a krajských volbách 2006. Pro parlamentní volby se SOS pokusí navázat spolupráci se Zelenými. Na okraji zájmu médií skončila Cesta změny a ODA. Tyto strany však do voleb zřejmě nepůjdou samostatně, pravděpodobně podpoří volebnímu stranu SNK - Evropští demokraté.

 

Právě se děje

Další zprávy