Praha - Senátor Libor Michálek se ohradil proti návrhu nového státního rozpočtu. Na blogu Aktuálně.cz napsal, že by naopak nebyl problém snížit schodek státního rozpočtu o 20 miliard korun, případně i více.
Michálek také upozornil na to, že ministerstvo životního prostředí, v jehož čele stojí lidovec Tomáš Podivínský, plánuje podle severu iDNES.cz ještě před příchodem nové vlády nakoupit 130 nových vozů za desítky milionů korun.
Michálek proto vyzval předsedu KDU-ČSL Pavla Bělobrádka a lidovecké senátory Jiřího Čunka, Stanislava Juránka a Petra Šilara, aby situaci začali řešit.
"Napsal jsem jim, aby se pana Podivínského zeptali, jestli to myslí vážně, a případně z toho vyvodili nějaké důsledky," vysvětlil deníku Aktuálně.cz.
Nestřízlivé návrhy
Ministerstva nejsou podle Michálka v návrzích svých rozpočtů příliš střízlivá. Například ministerstvo průmyslu a obchodu podle něj plánuje zvýšit oproti roku 2012 výdaje na nákup takzvaných „ostatních služeb" o 714 milionů korun.
Ministerstvo zemědělství pak plánuje za ostatní služby utratit o 321 milionů více, ministerstvo spravedlnosti utratí oproti letošku navíc 315 milionů.
Za "velmi megalomanské" považuje Michálek také plány ministerstva financí a ministerstva práce a sociálních věcí zvýšit náklady na programové vybavení o 538, respektive o 352 milionů korun.
"Kéž by zaměstnancům uvedených ministerstev na monitorech automaticky naskakovaly výše provizí, respektive dávek v rozpočtové nouzi, které obdržely či obdrží osoby profitující ze zakázek tohoto typu," dodává Michálek.
Pouhé zmrazení výdajů na nákupy ostatních služeb na úroveň roku 2012, rozpočtu roku 2013, nebo alespoň třicetiprocentní omezení mzdových prostředků by podle Michálka v daném resortu znamenalo úsporu 3 až 5 miliard korun.
"A to pomíjím otázku, zda všechny nákupy ostatních služeb byly v roce 2012 nebo 2013 provedeny účelně a hospodárně. Možná by se náklady daly o dalších 5 miliard korun snížit," dodává senátor.
Úředníci by mohli mít "provizi"
Zmrazení výdajů by podle něj pomohlo i dalším položkám státního rozpočtu. Například neinvestiční transfery podnikatelským subjektům chce ministerstvo průmyslu zvýšit o 7,5 miliardy korun na celkových 30,6 miliardy.
O sedm miliard se mají zvýšit také transfery do Státního zemědělského intervenčního fondu. Ten v minulém roce vykázal vysoce nadprůměrné náklady na IT služby a reklamní služby.
Uskromnit by se podle Michálka mohly také církve a náboženské společnosti, které mají dostávat jen od ministerstva kultury 3,5 miliardy korun.
"Ročně totiž míří do organizací zřízených církvemi dotace přes 2 miliardy korun, a to od ministerstva práce a sociálních věcí a od ministerstva školství. Přestože dotace dostávají i další poskytovatelé sociálních služeb, mohly by církve posloužit lidem tak, že náklady na sociální služby uhradí ze zdrojů, které obdrží na základě tzv. restitučního zákona," dodává Michálek.
Podle Michálka se tak dá ušetřit na státním rozpočtu celkem 20 miliard korun, možná i víc.
"Je na zvážení, zda nevypsat úředníkům ve státní správě cílové odměny jedno procento z uspořených veřejných prostředků, když to zákoník práce umožňuje. Možná by pak většině lidem ani nevadilo, pokud by se na cílových odměnách vyplatilo příští Vánoce například 200 milionů korun," napsal Michálek.
Místo práce odpočinek
Senátor také upozornil na to, že ministr Podivínsky chce na poslední chvíli utrácet. Ačkoli Podivínský bude ve funkci možná už jen několik týdnů, o návrhu na obměnu parku se ještě může stihnout rozhodnout.
V návrhu stojí, že 130 až 135 aut, která ministerstvo pořídilo na leasing, by mělo úředníkům sloužit maximálně pět let, v současnosti přitom jezdí na ministerstvu i dvakrát tak staré vozy.
"Důvodem obměny je zastarávání vozového parku. Kalkulovány jsou varianty od pěti do deseti let životnosti," řekl serveru mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Podle něj je záměr teprve ve stadiu "vypracovávání analýz", výběrové řízení ještě nebylo vypsáno. Obměna podle Vitíka není vázána na konkrétní vedení ministerstva, souvisí s potřebami resortu.
Proti nákupu se ale ozývají hlasy i na samotném ministerstvu. Podle kritiků by se nový park prodražil tím, že o auta by se staraly externí firmy, ministerstvo se ale brání tím, že takový servis přispěje k větší bezpečnosti zaměstnanců. Ti se totiž v přestávkách nebudou muset starat o opravy, ale o svůj odpočinek.
Podle serveru to navíc není jediný ministr v demisi, který autopark na poslední chvíli obměňuje. Ministerstvo vnitra chce nakoupit 24 limuzín, ministerstvo průmyslu chce jedenáct nových aut.