Praha - Ministr dopravy Zdeněk Žák prosadil obměnu dozorčí rady ČD.
Řídící výbor v novém složení v pátek vyměnil pět lidí v osmičlenné dozorčí radě Českých drah, mezi jinými i jejího předsedu Libora Antoše.
Tomu podle médií do rady pomohl exposlanec ODS Petr Tluchoř, jenž podle policie post pro Antoše získal výměnou za složení svého poslaneckého mandátu.
Změny v pátek oznámilo ministerstvo dopravy. Podle odborů jde o nepochybný krok k odvolání generálního ředitele Petra Žaludy. Ten uvedl, že ke svému odchodu nevidí důvod.
Ze členů rady, které ministr obměnit mohl, ponechal pouze poslance Josefa Smýkala (ČSSD).
"Ten často hlasoval opozičně proti současnému vedení," uvedl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) a člen dozorčí rady Jaroslav Pejša s tím, že Smýkal hlasoval například proti nákupu rychlovlaků Railjet, které vedení prosazuje, nebo se stavěl proti přijetí Romana Bočka, obviněného v kauze přidělování "trafik" ve státních firmách, do představenstva drah.
Dozorčí radu Českých drah opustili kromě Antoše dále Michael Hrbata (ODS), Radim Jirout (ODS), David Karásek (LIDEM) a Miroslav Nádvorník (TOP 09).
Nově byli do rady jmenováni děkan dopravní fakulty ČVUT Miroslav Svítek, ředitelka odboru kontroly a vnitřního auditu ministerstva dopravy Ivana Kubaštová a docent na katedře dopravy a logistiky VŠTE v Českých Budějovicích Zdeněk Žemlička.
I další nově příchozí František Žerava a Antonín Věchet mají podle ministerstva zkušenosti z oblasti drážní dopravy. Ministerstvo dopravy za cíl změn označilo právě nahrazení politických nominantů v dozorčí radě dopravními odborníky.
Dobrovolně se funkce nevzdá
Mimořádné zasedání dozorčí rady, které má personální otázky na programu jednání, je svoláno na 30. července. Pokud by nově příchozí do dozorčí rady hlasovali pro Žaludovo odvolání, nebudou potřebovat ani tři hlasy volených zástupců zaměstnanců, dodal Pejša.
Opustit funkci dobrovolně ještě před mimořádným zasedáním dozorčí rady Žaluda nehodlá. "K rezignaci nevidím žádný důvod. Hospodaření ČD se zlepšuje, a to navzdory růstu nákladů, především cen elektřiny, nafty nebo poplatku za dopravní cestu," řekl v pátek s tím, že drahám pod jeho vedením zároveň vzrostl počet cestujících a daří se modernizovat zastaralý vozový park. Meziroční zlepšení hospodaření podle něj dokazují i pololetní výsledky, které společnost v současnosti zpracovává.
Žák se pokusil odvolat Žaludu už v roce 2009, tehdy ještě jako náměstek ministra dopravy. Kvůli této snaze se dostal do sporů s tehdejším ministrem dopravy Petrem Bendlem (ODS) a na post náměstka rezignoval. Podle Žáka ale tehdy nebylo jeho hlavním cílem dosáhnout odvolání Žaludy, ale snažil se prostřednictvím dozorčí rady zkontrolovat hospodaření drah. Stejný důvod pro změny ve vedení státního dopravce uvádí i nyní.
Řídící výbor, který o personálních změnách v dozorčí radě rozhoduje, obměnila vláda na Žákův návrh v úterý. Řídící výbor opustili náměstci ministerstva dopravy Miloslav Hala a Jiří Žák, za ministerstvo financí Miloslav Müller a za resort obrany bývalý náměstek Michael Hrbata. Místo nich byli jmenováni nový ředitel kabinetu ministra dopravy Zbyněk Šolc, ředitel odboru infrastruktury Josef Kubovský, Veronika Kramaříková za resort financí a Richard Vítek za obranu.