Praha - Vládní nováček strana Věci veřejné zveřejnila finální účet za svou jarní kampaň do poslanecké sněmovny. Od ledna za ní zaplatila 21,5 milionů korun. Peníze vydala za marketing, inzerci v tisku, billboardy a provoz.
Ještě před volbami přitom její lídři tvrdili, že k tomu, aby voliče přesvědčli, jim bude stačit pouhých 10 milionů, které do stranické pokladny vložili podnikatelé, kteří se později objevili na jejích kandidátkách či v ministerských funkcích.
"Největší položku tvořily inzeráty v celoplošném tisku, za které dala stranu 12,4 milionu korun. Billboardová kampaň vyšla na 7,2 milionu korun. Strana dále zaplatila 0,8 milionu korun za reklamní předměty a provoz vyčíslila na 1,1 milionu korun," vypočítává oficiální zpráva, kterou tiskové oddělené Véček vyvěsilo v pátek odpoledne na svých internetových stránkách.
Johnova strana zveřejnila financování své kampaně poté, co deník Aktuálně.cz upozornil, že se, v porovnání s tabulkovými cenami za reklamu, liší původně deklarovaná částka více než osminásobně.
Podle společnosti Admosphere, která reklamní trh monitoruje, totiž Věci veřejné zadaly inzerci až za 87 milionů korun.
Rozpor mezi daty společnosti Admosphere a oficiálně uváděnými čísly komentoval pro deník Aktuálně.cz i hlavní dodavatel "véček" Jaromír Soukup.
V rozhovoru potvrdil, že v případě krátkých intenzivních kampaní se dá skutečná cena inzerce odhadnout tak, že se čísla vzešlá z monitoringu dají vydělit dvěma.
"Je to ale případ od případu. Ale například u tisku byl za rok 2008 rozdíl mezi ceníkem a skutečnými tržbami až 58 procent," dodal.
Pokud by platila slova Jaromíra Soukupa, Věci veřejné za první pololetí zaplatily za kampaň zhruba 43,5 milionů, i tak tedy dvakrát více, než nově Johnova partaj uvádí.