Praha - Sociální demokracie v pondělí odstartovala nejdůležitější část své kampaně, kterou chce při červnových volbách do Evropského parlamentu opět porazit vládní koalici.
Vloni vsadila na kritiku zdravotnických poplatků a přestože ji Topolánkův tým bagatelizoval, socialistům se to vyplatilo. Získali všechna hejtmanství, s výjimkou Prahy, kde se krajské volby nekonaly. Nadto výrazně uspěli i v senátních volbách.
A tak ČSSD opakuje, co už jednou zabralo: voliče si míní opětovně získat kritikou současné vlády. Nyní vsází na hospodářskou recesi.
"Hlavním tématem letošní kampaně je skutečně boj s ekonomickou krizí. Je to ostatně hlavní volební téma evropských socialistů, takže je to nasnadě," řekl Aktuálně.cz lídr eurokandidátky ČSSD a ekonomický expert strany Jiří Havel.
Krajské roadshow
Jak konkrétně chtějí socialisté voliče oslovit, vysvětlil šéf kampaně ČSSD, někdejší ministr a současný pražský zastupitel Karel Březina.
"Rozjíždíme veřejné mítinky, kde chceme hovořit o problematice, důsledcích a zabránění sociálních dopadů hospodářské krize. Této roadshow se zúčastní vedení sociálních demokratů, hejtmani a samozřejmě také lídr eurokandidátky a náš ekonomický expert Jiří Havel," řekl Březina.
ČSSD navíc spustila speciální web, na kterém zveřejnila svůj plán krize. I tady prý bude s lidmi o problému diskutovat formou otázek a odpovědí.
Na Paroubka Topolánkem
Ačkoliv ODS poplatkové předvolební tažení socialistů dlouho podceňovala, po prohraných volbách přiznala, že jí právě tato kampaň srazila vaz.
A někteří z občanských demokratů připouštějí, že tentokrát bude muset největší vládní strana na taktiku soupeře reagovat.
"Pokud tady budeme mít na jedné straně Paroubka, který bude hrát ekonomickou krizi, tak proti němu nemůžeme postavit nikoho jiného než premiéra a předsedu ODS Topolánka," reagoval pro Aktuálně.cz lídr eurokandidátky ODS Jan Zahradil, i když vzápětí k volební taktice ČSSD dodal: "Opakovaný vtip přestává být vtipem."
Premiér Topolánek v pondělí uvedl, že vláda už chystá konkrétní kroky, jak se s krizí vypořádat. Sněmovnu s nimi chce seznámit v nejbližší době.
"Čím dřív vláda představí "kontrabalíček" k návrhům ČSSD a bude mít konkrétní legislativní opatření, tím to bude lepší," uvedl Zahradil.
Na Havla nám nesahejte
Zda ČSSD vsadí ještě na něco jiného, než na kartu hospodářské krize, zatím není jasné.
Březina tají, jaké další kroky socialisté podniknou. Jisté je, že ani tentokrát nebude chybět volební kamion, se kterým brázdili socialisté silnice České republiky v podzimních volbách.
ČSSD je přesvědčena, že červnové volby, byť se nevztahují přímo k domácí politice, mohou znovu oslabit premiéra Topolánka. A přiblížit sociální demokracii vládnutí.
O tom, jak vážně svou taktiku strana bere, svědčí i citelná nervozita v Lidovém domě - funkcionáři ČSSD jsou velmi citliví na jakoukoliv kritiku "oranžové politiky" či jednotlivých členů strany.
Když například deník MfD otiskl článek, v němž upozorňuje na fakt, že ústřední postava kampaně Jiří Havel napsal koncem 80. let ekonomická skripta, v nichž chválil hospodářskou politiku J. V. Stalina, Lidový dům zareagoval sérií ostrých slovních výpadů.
Poslední hit českých politiků? Urážet se přes e-maily |
Mluvčí strany Ondřej Macura v tiskové zprávě paušálně napadl všechny novináře a obvinil je z "langerizace médií".
Podobně dopadl Jan Zahradil, když prohlásil, že se "na příkladu pana Havla ukazuje personální vyprahlost ČSSD". Jiří Paroubek mu doporučil "s ohledem na jeho očividnou duševní vyčerpanost vyhledat pomoc v nějakém centru duševní pohody".
Boj začne v úterý ve sněmovně
Přímý střet o téma kampaně se dá čekat už na úterním jednání sněmovny. ČSSD bude žádat zařazení bodu "Informace vlády o krocích ke zmírnění hospodářské krize".
"Chceme s kabinetem diskutovat o tom, proč proti zmírnění dopadů krize nic nedělá," sdělil Aktuálně.cz šéf poslaneckého klubu ČSSD Bohuslav Sobotka.
Podle dřívějších zkušeností se může začátek schůze protáhnout a přetavit v řečnická cvičení politiků. Přenos ze sněmovny totiž bude živě přenášet zpravodajská ČT24.