ČSSD dává na kampaň opět 90 milionů. Pořídí za to víc

Martina Machová Martina Machová
2. 9. 2012 10:15
Kampaň ČSSD ukáže, kolik "muziky" lze pořídit za stejné peníze podruhé
Oranžáda na mítinku v Brně.
Oranžáda na mítinku v Brně. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Sociální demokraté spustili kampaň, kterou chtějí zopakovat úspěch v krajských volbách, kdy ovládli všech 13 hejtmanství. Jejich předseda Bohuslav Sobotka hovoří o ambicích být "první na cílové pásce" a znovu sestavit všech 13 regionálních vlád v čele s oranžovým hejtmanem.

To ovšem není jediný moment, ve kterém se socialisté s kampaní před čtyřmi lety shodují. Chtějí totiž za ni zaplatit stejnou sumu jako za „oranžové tsunami", jak se drtivému vítězství socialistů přezdívalo.

V roce 2008 totiž dali podle výroční zprávy za kampaň 97,5 milionu korun. Letos hodlají utratit podle volebního manažera Jana Hamáčka rovněž kolem 90 milionů korun.

"Budeme mít méně billboardů, než jsme měli před čtyřmi roky," dodává ke konečné sumě, již jsou socialisté ochotni do přesvědčování voličů vložit.

Porovnávat "svou" kampaň s tou před čtyřmi lety, jíž šéfoval jeho předchůdce Jaroslav Tvrdík, odmítá. Tvrdí, že o ní nemá informace. Billboardy přitom označuje za nejdražší část kampaně, a to pokud jde o jejich pronájem i výrobu.

Oproti roku 2008 mají socialisté výhodu. Lidé z branže oslovení Aktuálně.cz se shodují, že ceníkové ceny sice rostou, nicméně skutečně fakturovaná cena klesá. Můžou za to slevy a další nadstandardní služby, jež společnosti svým inzerentům nabízí.

Pódium ČSSD před volbami do hejtmanství v roce 2008.
Pódium ČSSD před volbami do hejtmanství v roce 2008. | Foto: Attila Racek

Krize vs. faktor Tvrdík

"Trh je v poklesu a je na něm méně peněz. Společnosti na to reagují různými ´balíčky´ a množstevními slevami," líčí jeden z nich.

Porovnání ovšem v případě ČSSD komplikuje fakt, že socialisté v minulosti využívali Tvrdíkových schopností zajistit významné slevy. Po volbách 2010 například přišel sesazený první muž volebních kampaní s vysvětlením, že byl v případě parlamentních voleb 2010 schopen kupovat inzerci i s 90procentní slevou.

Pro úplnost - sociální demokraté hodlají utratit stejnou sumu, i když sami po nákladných kampaních nejsou v nejlepší finanční kondici.

Nejsilnější parlamentní strana podle své výroční zprávy dlužila své společnosti Cíl, která funguje jako stranická pokladnička (je do ní převeden historický majetek Lidového domu a výnosy vzniklé jeho blokací), k prosinci 2007 91,5 milionu korun a roční dotaci na provoz strany 117,3 milionu korun.

Ke konci roku 2011, tedy v obdobném období - před krajskými volbami -, to ovšem bylo již 260 milionů korun s roční dotací na provoz strany 162,7 milionu korun.

Pódium ČSSD dnes s novým předsedou.
Pódium ČSSD dnes s novým předsedou. | Foto: Ludvík Hradilek

Rathovo nenasytné zvíře

Navíc ČSSD stále splácí kontokorent u FIO banky, který otevřel pro potřebu kampaně pro parlamentní volby ještě tandem Tvrdík-Paroubek. Ten mají v plánu doplatit do konce roku 2013.

Oproti předchozímu období pak sice nemusí vysvětlovat roztahující se nůžky mezi ceníkovými cenami a těmi oficiálně uváděnými, ale spíš to, co znamená "nenasytné zvíře", o kterém mluví v policejních odposleších David Rath.

Bývalý sociální demokrat z vazby naznačuje, že se o financování sociálnědemokratických kampaní ještě leccos veřejnost dozví. A svůj "otrávený šíp" vyslal směrem k Lidovému domu i odcházející moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas, který napsal předsedovi Bohuslavu Sobotkovi dopis, v němž jej označuje za nepřímého viníka Rathovy aféry. Vzpomíná v něm totiž, že jako novopečený předseda ČSSD apeloval na hejtmany, aby z pozice své funkce straně finančně pomohli.

A do podezření se dostal i sám volební manažer Jan Hamáček. Rathovy spolupracovníky Petra Kotta a Kateřinu Pancovou totiž zachytily policejní odposlechy při hovorech, ve kterých peníze na volby taktéž řeší.

V jednom pak padá jméno Jana Hamáčka v souvislosti s tím, že někdo z okolí hejtmana slíbil jedné z dodavatelských firem bez jejich vědomí nemocniční zakázku. Jméno osoby ani firmy ovšem nepadlo.

Kdo pekl s Davidem Rathem

"Patrik to tedy podle mě není," vylučuje z podezřelých Petr Kott Rathova asistenta Patrika Tomšů. Poté si Pancová vzpomene, že volebním manažerem je poslanec Jan Hamáček. Nicméně o něm mluví jako o krajském manažerovi. Kott poté se jménem politika dále pracuje a mluví o "Hamáčkově firmě".

Sám Hamáček tvrdí, že se oba spletli a že on již v té době působil jako celostátní volební manažer, nikoli krajský.  Pochybnosti o financování kampaně socialistů pod jeho vedením důrazně odmítl.

"Naše vztahy s Rathem v té době nebyly dobré a nedovedu si představit, že bych si za ním přišel říci o cokoli," řekl Aktuálně.cz s tím, že ani neví, jak by si s penězi mimo oficiální rozpočet kampaní poradil.

 

Právě se děje

Další zprávy