reklama
 
 

Bárta a lobbista Telička: Těsný vztah za milion a půl

24. 1. 2011 8:18
Telička podpořil VV před volbami, teď má lukrativní kontrakt s Bártovým úřadem

Praha - Ministr dopravy Vít Bárta má k ruce dva poradce, kteří jeho úřad vyjdou zhruba na 170 tisíc korun měsíčně.

První z nich, ekologický aktivista Miroslav Patrik, za své rady dostává zhruba průměrný plat v Praze. Zbývajících 140 tisíc, tedy příjem větší než je ministrův, připadá na vůbec prvního českého eurokomisaře Pavla Teličku - dnes bruselského lobbistu, který spojil své jméno s Bártovými Věcmi veřejnými ještě před loňskými volbami.

Teď ho Bárta platí z veřejných peněz a Telička má zjevně na úřadě klíčový vliv - v kontaktu s ministrem či jeho náměstky je prý denně.

Jsme tým

Telička se interpretaci, že jde o jeho osobní spolupráci s Bártou, brání.

"Já osobně nemám s panem ministrem, ani ministerstvem žádnou smlouvu. Služby jsou poskytovány společností BXL Consulting, kde jsem jeden ze společníků a pracuje na tom celý tým," řekl Aktuálně.cz Pavel Telička.

Kolik lidí na zakázce pro české ministerstvo dělá, Telička ale nechtěl upřesnit. "Je to naše věc," řekl.

Roční smlouva BXL Consulting vyjde úřad podle mluvčího Jakuba Ptačinského na 1 717 100 korun. Podle Teličky je to odměna, která se "pohybuje na výrazně spodní hranici toho, co poskytují firmy se sídlem v Bruselu".

V ceně prý jsou i náklady typu cestovného.

Vysoko nad Kocourkem

Na české poměry je tato částka ale dost vysoká.

Například ministr průmyslu Martin Kocourek z ODS za výrazně nižší částku - 118 000 korun měsíčně - zaplatí hned čtyři poradce.

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) si zase podle mluvčího Ondřeje Jakoba pořizuje rady od exministrů - například Ivana Kočárníka či bývalého slovenského ministra zdravotnictví Rudolfa Zajace spíš za symbolické tisícové částky.

Sumu v řádu desetitisíců korun platí ministerstvo financí jen poradci pro arbitráže - Radku Šnáblovi.

Přítel na telefonu

Telička si prý s vysokými představiteli ministerstva alespoň telefonuje denně. Pro srovnání: druhý z Bártových poradců, Miroslav Patrik se s ministrem setkává jednou za čtrnáct dní.

Jasné přitom není , jaké rady si ministerstvo dopravy kupuje za výše zmíněné bruselské ceny. Ani jedna strana nemluví příliš konkrétně.

"Rady pana Teličky úzce souvisí s dopravní politikou a realizací dopravních projektů, konkrétně můžeme jmenovat například dopravní superkoncepci. Také se podílel na organizaci návštěv dopravních expertů z ciziny v České republice," vzkázal Aktuálně.cz ministr Bárta přes svůj tiskový odbor.

Osobně na otázky neodpověděl. Zmíněná koncepce, která teď doputuje do meziresortního řízení, má určit, jaké dopravní projekty se v následujících letech uskuteční.

Telička přidal další oblasti této velmi intenzivní spolupráce, znovu ale jen v obecné rovině: přesun peněz z operačních fondů z železnice na silnice, konkurenceschopnost, synergie mezi různými modely dopravy či předvídání dalšího vývoje v Evropě a "čtení myšlenek" unijním institucím.

D8 nedělám

Ministerstvo dopravy by ale upotřebilo na bruselském hřišti rady i s konkrétními záležitostmi.

Bártův úřad například žádá od Evropské komise příspěvek 59 miliard korun na 16 velkých silničních staveb, které mají být dokončeny v letech 2007-2013. Zatím bylo prostavěno 22,5 miliardy, Brusel však zatím neproplatil ani korunu. Tyto velké projekty v hodnotě nad 50 milionů eur musí jednotlivě schválit Evropská komise.

Ministerstvo dopravy odeslalo do Bruselu ke schválení sedm velkých projektů. Jako první z nich odešel v lednu 2009 projekt dálnice D8 přes České středohoří. V tomto konkrétním projektu se teď má Praha dočkat poprvé. Evropská komise po dlouhém váhání přiklepla podle informací deníku E15 Česku dotaci právě na dálnici D8.

Bruselští úředníci přitom k projektu měli spoustu připomínek a schvalovací proces v tomto případě přerušili hned třikrát.

Ale ani tento úspěch si Telička nepřipisuje. "Nebylo to téma, na kterém bychom pracovali. Nemohu ale vyloučit, že na to přišla řeč při nějaké jednotlivosti. Dovedu si ale představit, že můžeme v podobných případech být tázáni na argumentační podporu, i dopravní koncepce se dotýká realokace," uvedl Telička ještě před udělením razítka z Bruselu na projekt dálnice D8.

Véčkaře jsem nevolil

Ministr Bárta si prý Teličku vybral za poradce kvůli "kontaktům směrem do Evropské unie a pracovním zkušenostem na bývalé pozici eurokomisaře".

Teličku si přitáhl už loni před volbami. Tehdy se bruselský lobbista účastnil semináře, který mluvčí Věcí veřejných Petra Hrušová označila v médiích za důležitou programovou akci strany.

"Byl to seminář na čistě odborné téma snižování administrativní zátěže, kterého jsem se zúčastnil jako vybraná osobnost, nebo jak tomu říkají. Jestli to vnímáte jako podporu strany, tak já nikoli. Já tu stranu nevolil, tak nevím, proč bych ji měl podporovat," vysvětlil svůj vztah k Věcem veřejným Telička.

"Je mi svým způsobem sympatické, že jsou tu nové politické strany, které zasmrádlý český rybník možná proženou. Jestli to dokáží, nevím, to mě zajímá do budoucna," dodal.

Bakala i Kellner

V souvislosti se spoluprací mezi Bártou a Teličkou se také psalo o možném střetu zájmů - Teličkova společnost radí i finančníkovi Zdeňku Bakalovi.

Ten Věci veřejné před volbami sponzoroval, dnes nejmenší vládní strana dostala od něj dostala šest milionů. Ještě vyšší částky dostaly od Bakaly ODS a TOP 09.

Ke klientům Teličkovy BXL Consulting patří také PPF Petra Kellnera.

Ministr Vít Bárta už dříve řekl, že žádný střet zájmu v Teličkově angažmá nehrozí. Teď po půl roce si navíc jeho služby nemůže vynachválit. "Práce pana Teličky panu ministrovi naprosto vyhovuje a splňuje jeho představy," sdělil tiskový odbor ministerstva dopravy.

"Jsme subjekt, který se na české poměry chová velmi korektně. Musíme se chovat určitým způsobem, který odpovídá prostředí Bruselu, které je v tomto směru čistší a korektnější," dodal Telička s tím, že je pro zveřejnění smlouvy s ministerstvem - ale pouze v případě, že se zveřejní i další smlouvy ministerstva.

autoři: Petr Holub, Tereza Šídlová | 24. 1. 2011 8:18

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama