Praha - Na zapnuté bezpečností pásy a správné používání dětských autosedaček se zaměřují páteční policejní kontroly. Ty jsou součástí celoevropské akce, již organizuje Evropské sdružení dopravních policií TISPOL.
Akce, jejíž název v překladu zní "Chraňte své děti. Dospělí mají na výběr, děti ne", v tomto týdnu probíhá ve více než dvaceti evropských zemích.
Jen v Praze je do akce zapojeno několik stovek policistů. "Policisté kontrolují hlavně bezpečnostní pásy a zádržné systémy (dětské sedačky)," řekl Aktuálně.cz mluvčí Policejního prezidia Petr Procházka.
Čtěte také: Policisté hlídali dálniční známky. Vybrali 168 tisíc
Akce má přimět řidiče, aby mysleli na svoji bezpečnosti. Dle statistiky Besipu umírají nepřipoutaní řidiči čtrnáctkrát častěji než ti připoutaní.
Nepoužití autosedaček loni "vyneslo" téměř 4 000 trestných bodů
Podle statistiky poskytnuté Policejním prezidiem v loňském roce zemřelo 215 nepřipoutaných řidičů a spolucestujících. Nelze však říci, že tito lidé zemřeli v důsledku nepoužití bezpečnostních pásů.
S potřebou používat bezpečnostní pásy by měly být obeznámeny i děti."Jestliže mladý člověk chápe důležitost bezpečnostních pásů, je to dvojnásobnou výhodou. Za prvé je mnohem pravděpodobnější, že bude pásy používat sám od sebe, za druhé může ovlivnit své rodiče, příbuzné a přátele," říká předseda TISPOLu Adam Briggs.
Čtěte také: Bodový systém zabral. Ale jen u pásů a autosedaček
Během loňského roku bylo podle informací ministerstva dopravy na českých silnicích zjištěno 1967 přestupků, kdy nebylo dítě převáženo v autosedačce. Policisté za ně udělili téměř čtyři tisíce trestných bodů. (Řidič, který dítě nepřepravuje v souladu se zákonem přijde o dva body.)
Od května musí všechny děti do sedaček. Bez výjimek
Od 1. května přestanou v Česku platit výjimky ze zákona týkající se dětských zádržných systémů. Ruší se tak výjimka z použití autosedaček pro děti, které jsou přepravovány vozidly zabezpečujícími jejich přepravu do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní a společenské akce.
Ruší se též výjimka, kdy mohl řidič na zadním sedadle přepravovat větší počet dětí starších tří let, než byl počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami.
Bezpečnostní pásy se v Evropě začaly povinně používat před patnácti lety. Od roku 2006 je používání bezpečnostních pásů podle nařízení Evropská komise povinné i v minibusech a turistických autokarech.