Praha - Když vláda vloni posvětila plán ministra životního prostředí Martina Bursíka, aby do roku 2013 jezdilo každé čtvrté státní auto na plyn nebo jiné ekologické palivo, sliboval si Bursík, že mezi prvními si "zelená" vozidla pořídí policie.
Ministerstvo vnitra totiž plánuje, že v následujících letech nakoupí minimálně 2,8 tisíce nových automobilů za zhruba 1,4 miliardy korun. Jenže: Policie zatím nepočítá s tím, že by byť jediný vůz měl například hybridní motor kombinující tradiční palivo s elektřinou.
"Všechna auta, která plánujeme nakoupit, budou benzinová. Na hybridní pohon nebo na vodík nebudou žádná," potvrdil Aktuálně.cz Tomáš Kužel, náměstek policejního prezidenta pro ekokomiku. Dodal, že ani od vedení resortu nepřišel pokyn, aby aspoň některé vozy byly na ekologický pohon.
"Ale samozřejmě auta, která nakupujeme, musí splňovat všechny emisní parametry a podobně," poznamenal Kužel.
Alergie, záněty i rakovina
Automobily jsou jedním z nejvýznamnějších zdrojů drobných částic prachu, který výrazně zhoršují kvalitu ovzduší po celé celé zemi. Znečišněný vzduch musí podle poslední Zprávy o stavu životního prostředí dýchat na šedseát procent obyvatel měst i vesnic.
Kromě zánětů či alergií mohou jemné prachové částice způsobovat například i rakovinu. Podle zprávy ministerstva životního prostředí kvůli znečištěnému ovzduší zemře každoročně až několik tisíc lidí.
- Čtěte dále: Špinavé ovzduší zabilo až dvanáct tisíc Čechů
Za posledních šestnáct let navíc automobilová doprava zdvojnásovila své emise skleníkových plynů. Automobilismus je tak hlavní příčinou, proč se v posledních letech nedaří Česku omezovat vypouštění oxidu uhličitého a proč republika patří se svými skleníkovými emisemi mezi evropské rekordmany.
Bursík: Není to zlý úmysl
Právě státní správa a samospráva by se podle Bursíka měly stát vzorem ekologického chování pro ostatní.
Proto by chtěl docílit toho, aby do konce roku 2013 podíl vozů na hybridní pohon, zemní plyn nebo využívající biopaliva dosáhl na ministerstvech, krajských úřadech i velkých městech 25 procent.
V tom, že policie zatím nevyužila obměnu svých aut k ozelenění vozového parku, nevidí Bursík úmysl. "Nemyslím si, že je to nějaká zlá vůle, nebo nevole. Oni si to u objedávání té zakázky neuvědomili," řekl Aktuálně.cz Bursík, jehož úřad si v únoru pronajal pět vozů na hybridní pohon.
- Čtěte dále: Revoluce: Každý čtvrté státní auto bude zelené
"Pořízení těchto vozidel by mělo být uskutečněno při běžné obměně vozového parku," uvádí ovšem ministerstvo ve svém původním plánu z loňského roku, který má Aktuálně.cz k dispozici.
Langer to bere jako inspiraci
Ministr životního prostředí Bursík uvedl, že se svým kolegou z vlády - ministrem vnitra Ivanem Langerem - o zelených vozech už hovořil. Doporučil mu, aby nové vozy, které jezdí ve velkých městech, poháněl zemní plyn. Právě v zemním pynu vidí Bursík největší perspektivu. A v krajských městech už jsou plynové stanice.
"Kolega Langer to bere jako dobrou inspiraci," tvrdí Bursík. "Řekl, že je to zajímavá myšlenka, že se tím bude zabývat. Je sice škoda, že už se to neudělalo tento rok, ale Langerova reakce byla veskrze kladná, na příští rok to vidí pozitivně."
Ačkoli aut na zemní plyn a další alternativní paliva v republice poměrně rychle přibývá, Česko se ještě zdaleka nepřibližuje vyspělejším zemím.
- Čtěte dále: Aerolinky poprvé natankovaly bioplyn
Například počet vozidel na stlačený zemní plyn se vloni takřka zdvojnásobil na přibližně tisíc aut a autobusů. Ovšem v Německu je takových vozidel asi 55 tisíc.
Jízdní vlastnosti nejsou o nic horší
Ministr Bursík se před časem na polygonu v Mostě přesvědčil, že jízdní vlastnosti auta na biopalivo se zásadně neliší od vozidel poháněných benzinem či naftou. Jeho zkušenost potvrdil i několikanásobný mistr republiky v závodech automobilů František Došek.
"Nečekal jsem, že auto na biopalivo bude tak dobré pro běžnou jízdu i jízdu na polygonu. Auto skvěle funguje v obou režimech - a to při malých, tak při velkých otáčkách," řekl Došek.
Bio-auto se svědčilo například i při porovnání akcelerace z nuly do vzdálenosti sta metrů. Výsledky byly porovnatelné s autem na tradiční pohon.