Praha - Zhruba patnáct let trvající spory o úsek dálnici D8 přes České středohoří definitivně skončily.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes podepsalo smlouvu s dodavateli stavby.
"Chceme začít stavět v říjnu," řekl Aktuálně.cz Martina Vápeníková mluvčí ŘSD.
Hlavní dodavatelé jsou Metrostav, SSŽ, Berger Bohemia a SMP Construction.
Plánovaná cena za úsek dálnice je 9, 85 miliard bez DPH. První auta by po něm měla projet v prosinci roku 2010.
Podle předchozích vyjádření ŘSD pro Aktuálně.cz se začne dálnice přes České středohoří stavět ještě letos.
Drahá chráněná oblast
Tato část dálnice již před šesti lety dostala od ministra životního prostředí výjimku, aby mohla procházet chráněnou krajinnou oblastí České středohoří.
PROJEĎTE SE PO ČESKÝCH DÁLNICÍCH
Podle údajů ministerstva dopravy si průjezd touto oblastí vyžádá dodatečné náklady ve výši jedné miliardy kvůli nadstandardním ekologickým opatřením.
V rámci projektu dojde i na stavbu téměř třiceti mostů a dvou dálničních tunelů.
Dálnice přes středohoří
- Úsek dálnice D8 přes České středohoří měří 16,4 kilometrů
- Součástí je 18 mostů, 9 nadjezdů, 2 tunely a 3 mimoúrovňové křižovatky
- Stavba vyjde na 8 až 10 miliard korun
- Dokončena by měla být v roce 2009 až 2010
Spor o dálnici přes Středohoří se vedl vlastně od počátku 90. let. Odpůrci napřed zcela odmítali, aby chráněné území proťala široká silnice. Pak chtěli prosadit aspoň to, aby se dálnice "ukryla" do dlouhého, více než tříkilometrového tunelu.
Neuspěli. A to se jim před dvěma lety podařilo získat významného spojence - veřejného ochránce práv Otakara Motejla. Ombudsman uznal kritiku odpůrců dálnice a konstatoval, že úřady při povolování dálnice několikrát porušily zákon, protože stavba nebyla dostatečně posouzena podle vlivu na životní prostředí.
"Veškerá řízení probíhala podle platných zákonů," reagovalo okamžitě ministerstvo dopravy.
Právě i Motejlův posudek měl kritikům dálnice pomoci přesvědčit zastupitele ústeckého kraje, aby změnili územní plán a souhlasili se stavbou dlouhého tunelu, který by zmírnil dopady nové dálnice na krajinu Českého středohoří. Jenže naprostá většina zastupitelů v březnu 2005 podpořila platnou variantu Ředitelství silnic a dálnic, která počítá pouze se dvěma krátkými tunely.
Miroslav Patrik z Dětí Země tvrdí, že to byl zásadní zlom, od něhož bitva o dálnici směřovala k porážce.
Na novou dálnici se těší především lidé v obcích, přes které se nyní valí jedno auto za druhým včetně kamionů. Například obyvatelé Velemína už roky čekají na to, až nová dálnice odvede z jejich obce nekončící proud vozidel.