"Kraje nejlépe ví, jaký je trh práce a kde je potřeba přidat výuku a kde naopak nepotřebujeme otevírat nové obory. Jsem rád, že pan ministr to uznal, potěší to všechny zástupce krajů, kteří mají na starosti školství," sdělil Aktuálně.cz hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.
"Původně jsem se k návrhu vyjádřil negativně, protože v něm byla řada nedostatků, jako například, jak postupovat, když se ředitel s zřizovatelem nedohodne. Nyní jsem se rozhodl, že tomu nebudu bránit a ve sněmovně to nebudu blokovat," sdělil Plaga Aktuálně.cz.
"Už nyní je to tak, že ředitelé konzultují otevírané kapacity se zřizovateli. Nebudu bránit zaběhnuté praxi, jenom tomu dáme pravidla," dodal Plaga.
Návrh předložil loni na podzim Karlovarský kraj a vláda se k němu postavila negativně. Vicepremiér vlády Richard Brabec to tenkrát vysvětlil nesystémovým zasahováním do současného rozdělení kompetencí mezi zřizovatele a ředitele škol. Podle dřívějšího vyjádření Plagy nebyl návrh legislativně dobře připraven.
Kraje zároveň usilují o zavedení plošného testování v pátých a devátých třídách základních škol, v ročnících, kdy děti přestupují na víceletá gymnázia a střední školy. K výsledkům testů by podle nich měly přihlížet střední školy při rozhodování o tom, které uchazeče přijmou.
"Domluvili jsme se s panem ministrem, že půjdeme cestou průběžného testování. Shodli jsme se, že přijímací zkoušky v dnešní podobě mohou být zavádějící v tom, protože se věnují pouze vymezené části zkoušení a my potřebujeme umět posoudit hlubší znalost dětí a jejich předpoklady pro studium," dodal Vondrák.
Kartous: Víceletá gymnázia jsou omyl, kastují společnost, montovny nejsou budoucnost