Ředitel silnic a dálnic Jan Kroupa ve čtvrtek na tiskové konferenci vysvětloval, že zhotovitel má s opravou dálnice v úseku u Jihlavy zpoždění. "Dali jsme prosbu na zhotovitele, aby okamžitě ukončili své práce. Pokud nebude řádně prokázána náprava, tak jej budeme muset vyměnit a pomoct si vlastními silami," řekl.
Spolu s ministrem dopravy se však shodli, že situace byla vážná. Situaci komplikoval nejen sníh, ale i neukáznění řidiči. "Vlivem velkého spadu sněhu nám dva sypače v kolonách uvízly. Chtěl bych poděkovat policii, že se nás v těch místech zastala a podařilo se nám projet," uvedl Kroupa.
Ťok zvažuje kvůli situaci na D1 zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích včetně předjíždění. Plánuje kvůli tomu legislativní změny, operativně by zákaz mohly zatím vynucovat dopravní značky.
Řidiči stáli v kolonách i 14 hodin
Doprava na D1 kolabovala na několika místech postupně už od středečního odpoledne po hustém sněžení. Policisté ji museli několikrát uzavřít. Některá auta stála v koloně až 14 hodin. Později provoz blokovaly také odstavené kamiony, jejichž řidiči si vybírali povinnou přestávku, policisté je museli budit. Silničáři měli problém dostat do kolony sypače. Musela jim asistovat policie. Problémy byly i na okolních silnicích.
"Myslím si, že je to nepřipravenost Ředitelství silnic a dálnic a ministerstva dopravy, jinak to vyjádřit nemůžu," řekl hejtman Jiří Běhounek (ČSSD).
Dálnici po středečním silném sněžení blokovaly kamiony, pro které nejsou podle hejtmana na dálnici patřičné odstavné plochy. Někteří řidiči na dálnici stáli kvůli povinné přestávce. Policisté je museli budit, aby odjeli.
Podle hejtmana kraj opakovaně upozorňoval, že úsek je v zimním období problematický i bez zúžení vyvolaného opravami dálnice. Stavební práce podle něho v tuto chvíli stojí a bylo by možné úsek upravit. "V tuto chvíli tam neprojede ani motorka, která by byla schopná potom navádět jednotlivé sypače," řekl Běhounek.
Podle ředitele krajské policie Miloše Trojánka stála některá auta v koloně až 14 hodin. Silničáři měli problém dostat do kolony sypače. Musela jim asistovat policie, každý sypač měl svou policejní hlídku. Posolené úseky do 20 minut začaly znovu klouzat. Byly to extrémní klimatické podmínky, řekl Trojánek.
Kolony měly desítky kilometrů
Provoz na D1 začal kolabovat ve středu odpoledne po hustém sněžení. Kolony se postupně protáhly na desítky kilometrů, policisté museli dálnici několikrát uzavřít. Asistovali sypačům, které do kolon vjížděly z protisměru. Situaci na dálnici se podle Trojánka věnovaly desítky policistů. Dlouhé kolony zůstávají na dálnici dosud.
Hasiči poskytovali pití a občerstvení dětem v jednom z uvízlých autobusů. Nejvíc práce ale měli s odstraňováním popadaných stromů po celém kraji. "Zasahovali jsme u 228 technických pomocí a 17 dopravních nehod," řekl ředitel Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina Jiří Němec. Nasazeno bylo přes 450 profesionálních a dobrovolných hasičů.
Vysočina bude požadovat v případě mimořádné situace zákaz přejíždění do druhého pruhu, aby zůstalo místo pro projetí sypačů.
Komunisté v Poslanecké sněmovně navrhují, aby za takové situace kamiony nesměly předjíždět a blokovat dopravu. Oznámil to dnes předseda jejich poslanců Pavel Kováčik.