Kalamita na dálnici spojila KSČM, ODS i lidovce. Všichni nadávají na ministra Ťoka

Radek Bartoníček Radek Bartoníček
13. 12. 2018 11:11
Původně se poslanci vůbec neměli situací na dálnici D1 zabývat. Program jejich čtvrtečního mimořádného setkání byl zcela jiný: zdanění církevních restitucí. Jenže problém s neprůjezdnou dálnicí zasáhl tolik lidí, včetně některých poslanců a jejich příbuzných či známých, že se do diskuze dostal. A podle všeho se příští týden bude muset kvůli kalamitě ve sněmovně "zpovídat" ministr dopravy Dan Ťok, na kterého míří od politiků největší kritika.
Poslanci obviňují ministra dopravy Dana Ťoka z toho, že nese vinu na neprůjezdnosti dálnice D1
Poslanci obviňují ministra dopravy Dana Ťoka z toho, že nese vinu na neprůjezdnosti dálnice D1 | Foto: Ludvík Hradilek

Nebývá obvyklé, aby se na něčem shodli komunisté, lidovci i občanští demokraté. K výjimečné spolupráci je však ve čtvrtek přiměl dopravní kolaps, který tento týden ochromil dálnici D1. Na Vysočině se kvůli trvajícímu omezení tvořily mnohakilometrové kolony, ve kterých někteří řidiči strávili až čtrnáct hodin.

Vše začal poslanec KDU-ČSL Ondřej Benešík, k němuž se přidal předseda komunistického klubu Pavel Kováčik a pak i předseda ODS Petr Fiala. Zajímavé nebylo jen to, že našli společnou řeč, ale i to, že ji našli během debaty, která se týkala zcela jiné věci - zdanění církevních restitucí. Na které samozřejmě mají tito politici odlišné názory.

"Já bych chtěl říci, že nejede dálnice, stojí na ní tisíce lidí dlouhé hodiny a kamioňáci odpočívají přímo na dálnici. A my tady řešíme tento problém. Já tedy nevím, co je urgentnější," začal Benešík, který poukazoval na to, že lidi mnohem víc trápí průšvih s dálnicí než restituce církevního majetku. Přitom si stěžoval, že ve sněmovně není ministr dopravy Dan Ťok, který chyběl stejně jako několik dalších členů vlády.

"Pan ministr tady evidentně není, tak já doufám, že si to užívá na D1 jako tisíce dalších řidičů. A myslím si, že sněmovna by o tom příští týden měla jednat. To není dáno pouze přírodou, to není dáno pouze sněžením. Když jsem sem v úterý jel po D1, tak jsem byl v šoku, že to zúžení tam pořád je. Já říkám - až napadne sníh, jak to budou dělat? No, evidentně už vidím, jak to budou dělat. Nijak," pokračoval lidovecký poslanec.

KSČM chce zakázat kamionům vjet do levého pruhu

Po něm si vzal slovo Kováčik, který jinak řečnil jen ke zdanění církevního majetku. "A když už mluvíme o těch tisících aut, které stojí řadu hodin na dálnici D1, také jsem to mnohokrát zažil, dnes ale poprvé jsem odhodlán předložit změnu zákona," upozorňoval předseda klubu KSČM s tím, že změna by měla za určitých podmínek zakázat kamionům vjet do levého pruhu. "Protože to je jediné, co potom brání tomu, aby mohli pracovníci údržby dálnice rychle obnovit provoz," řekl Kováčik.

"Pokud nepřijde s tou iniciativou vláda, přijdeme s tou iniciativou velmi brzy my. Tak, aby ještě tuto zimu mohla být nejen dálnice D1, ale i všechny ostatní lépe průjezdné a udržovatelné," upřesnil Kováčik.

O něco později se dočkal podpory i od šéfa ODS. "Jsem připraven s panem předsedou Kováčikem diskutovat o tom, jakým způsobem zabránit tomu, aby se situace neopakovala. Já jezdím po D1 několikrát týdně a situace je normálně strašná," stěžoval si Fiala.

Ministr Ťok později odpoledne reagoval slovy, že o zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích kvůli situaci na D1 uvažuje. Plánuje kvůli tomu legislativní změny a operativně by zákaz mohly zatím vynucovat dopravní značky. "Mluvili jsme o tom, jak odstavit kamiony v době, kdy už je jasné, že situace je vážná," uvedl ministr.

Kolona na D1
Kolona na D1 | Foto: Marek Pokorný

Podle Fialy však za situaci zdaleka nemůžou jen řidiči kamionů. "Ten problém leží v tom, jakým způsobem k tomu přistupuje ministerstvo dopravy, jakým způsobem jsou prováděny opravy, jak jsou ty opravy koordinovány a co se na té D1 děje. To je základní problém celé té situace, které čelíme," prohlásil.

Poslanci přitom poukazovali zejména na zúžení dálnice u Humpolce. "Upozorňovali jsme na to už dříve. Současná situace je proto, že se neukončila oprava v plánovaném termínu v kritickém úseku u Humpolce, kde je zúžení, o kterém všichni věděli a které tam nemělo být. Jediné, co ministerstvo dopravy bylo schopné udělat, tak jako obvykle řeklo: no my ty firmy v souladu se smlouvou budeme pokutovat. To je málo, ta situace byla jasná už dopředu," dodal Fiala.

Ministr dopravy, ředitel ŘSD a šéf dopravní policie k neprůjezdné dálnici D1. | Video: ČTK
 

Právě se děje

před 3 hodinami

Tradiční novoroční oběd naplánovali Zeman s Babišem na 5. ledna

Na tradičním novoročním obědě se prezident Miloš Zeman s premiérem Andrejem Babišem sejdou v neděli 5. ledna. Ještě jednou se setkají do Vánoc. Ve středu spolu na pravidelné večeři ve středočeských Lánech probrali zahraniční politiku včetně prezidentova plánu jet na jaře do Moskvy na oslavy výročí konce druhé světové války.

"Pan prezident mne informoval, že chce navštěvovat kraje a že se chystá na oslavy v květnu do Moskvy, kde má být americký prezident a další prezidenti. Takže jsme nějak koordinovali zahraniční aktivity," uvedl Babiš po zhruba půldruhahodinové schůzce. S prezidentem hovořili také o aktuálních otázkách, jako jsou plány v jaderné energetice či schvalování rozpočtu na příští rok.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Na summitu NATO bude Česko zastupovat Zeman, chce navrhnout změny

Česko bude na summitu NATO v Londýně 3. a 4. prosince zastupovat pouze prezident Miloš Zeman. Premiér Andrej Babiš (ANO) se zúčastní projednávání rozpočtu ve sněmovně, dohodli se na tom při pravidelné večeři na zámku v Lánech. Předseda vlády po jednání novinářům řekl, že na Severoatlantickou alianci má s prezidentem stejný názor, naznačil, že by se její pravidla měla po sedmdesáti letech změnit. Mluvit o tom chce na Evropské radě.

"Je to důležitá aliance, ale je potřeba aby si evropské členské státy víceméně řekly, že možná nastal čas celkově mluvit o té smlouvě, která byla podepsána před sedmdesáti lety," uvedl Babiš.

Zdroj: ČTK
Další zprávy