Praha - Opravy vad na patnáctikilometrovém úseku dálnice D1 (dříve D47) u Ostravy by mohly přesáhnout 2,5 miliardy korun. Informovalo o tom Ředitelství silnic a dálnic.
Špatný stav mostů v uvedeném úseku může být podle ŘSD v tom, že stavební firmy šetřily materiál, který ale vyfakturovaly v plné výši. Výstavbu dálnice D47 provázejí vleklé spory s jejími zhotoviteli. ŘSD u nich reklamovalo podélné nerovnosti nově zbudované vozovky a další zásadní vady tří dálničních úseků.
Reálně největší nebezpečí pro bezpečný silniční provoz podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla však představují závady na mostních konstrukcích. U dvou z nich dokonce hrozí, že je bude nutné kvůli zachování bezpečnosti provozu zcela uzavřít.
"ŘSD zjistilo a reklamovalo společnosti Eurovia množství vad, spočívajících ve zvlnění vozovky a podélných i příčných trhlinách vozovkového krytu, zásadní vady mostních objektů, na kterých dochází zejména k poklesu a naklápění mostních opěr, deformaci mostních ložisek a uzavření mostních dilatačních závěrů," uvedla pověřená ředitelka ŘSD Soňa Křítková.
Krátce po otevření některých úseků dálnice D47 koncem roku 2008, zejména tří úseků v okolí Ostravy, se na komunikaci začaly objevovat vady. Zhotovitelé však záruční odpovědnost za řadu těchto vad neuznávají a odmítají je odstranit na vlastní náklady.
Navíc podle expertů ŘSD zhotovitelé použili v nosných konstrukcích ocelových mostů v rozporu se smlouvami méně oceli. Zhotovitelé se tak podle názoru ŘSD obohatili o částku dosahující téměř 370 milionů korun.