Praha - Zájem o pražskou kartu opencard po srpnovém a zářijovém náporu, který zažila kontaktní místa, opadl. Tvůrci projektu však očekávají, že zájem občanů vzroste opět koncem roku. A to hned ze dvou důvodů.
Jednak od Nového roku přestanou platit papírové předplatní roční kupony, které půjde pořídit už jen v elektronické podobě, zároveň bude od stejného data zhotovení karty zpoplatněno.
O tom, kolik cestujících v budoucnu za pořízení opencard zaplatí, rozhodnou na některém z listopadových zasedání pražští radní.
"Nejdřív se tak stane příští úterý 18. listopadu," uvedl mluvčí projektu Martin Opatrný s tím, že však nemůže s jistotou říci, že radní tento bod projednají skutečně již příští týden.
Návrh, kterým se rada hlavního města v souvislosti s opencard bude zabývat, zahrnuje třeba podrobný ceník. "Podle něj bude od ledna 2009 vydání běžné karty stát 200 korun, za opencard s kontaktním čipem zájemce zaplatí 500 korun," uvedl Opatrný.
Stejné částky by se měly platit i za vydání nové karty, a to v případech, že byla stávající opencard poškozena nebo ji majitel ztratil. Vlastník karty zaplatí také za změnu osobních údajů vytištěných na opencard.
Anonymní opencard pro firmy i rodiny
Kromě projednávání ceníku by se radní měli zabývat také zavedením tzv. anonymní karty. Tu tvůrci projektu plánují začít vydávat na přelomu listopadu a prosince. Sloužit by měla pro nahrání kuponu na městskou hromadnou dopravu. „Vše je technicky připravené, rada jen musí projednat detaily," uvedl Opatrný.
Zatímco stávající osobní karta musí obsahovat jméno jejího držitele, u anonymní karty tento údaj nahradí logo opencard. Hlavní výhodou bude přenosnost karty. „Firma například pořídí tři přenosné karty, které budou zaměstnancům k dispozici v případě, že budou potřebovat využít městskou hromadnou dopravu," uvádí Opatrný.
Kromě firem by přenosnost karty mohli ocenit všichni, kteří pražskou veřejnou dopravou necestují pravidelně. Třeba rodiny, studenti nebo turisté.
Anonymnost karty bude vykoupena vyšší cenou jednotlivých přepravních kuponů. Roční přenosný kupon vyjde na 6100 korun, 90denní na 1880 korun a 30denní na částku 670 korun.
Anonymní karty zároveň neumožní využívat všechny služby, které opencard běžně nabízí. Nepůjde ji třeba použít jako průkaz do městské knihovny.
Radní budou rozhodovat také o tom, jak dlouho bude přenosná karta platit, a o cenách s ní spojenými. Jedno je totiž jisté. Za anonymní kartu se bude platit hned, jak se začne vydávat.
Levnější roční kupon lidi nalákal
Podle mluvčího projektu Martina Opatrného opencard nyní vlastní na 230 tisíc lidí.
Největší zájem byl o vydání opencard během prvních dvou měsíců, kdy se dopravní podnik snažil veřejnost k pořízení karty motivovat desetiprocentní slevou z ročního kuponu. Ta měla být v kamenných prodejnách původně poskytována do konce září.
Protože však zhotovitel karet opencard vydával až s týdenními zpožděními oproti avizovaným čtrnácti dnům, rozhodl dopravní podnik, že bonus získají všichni, kteří si o kartu zažádají do 20. září.
Všichni, kdo tuto podmínku splňují, tak mohou roční kupon levnější o 475 korun pořídit až do konce letošního roku.
„Poskytnutá sleva byla velkou motivací. S takovým zájmem jsme nepočítali," přiznal Opatrný.
V současnosti má na své kartě opencard nahraný elektronický kupon zhruba 113 tisíc cestujících. Prostřednictvím e-shopu dopravního podniku si jej pořídilo 31,5 tisíc lidí.
„Jednoznačně převažuje 365denní kupon, který má na kartě nahraný okolo 92 tisíc cestujících," uvedl mluvčí pražského dopravního podniku Ondřej Pečený.
Opencard má nedostatky, hlásí SOS
Projekt opencard má od počátku i celou řadu kritiků. Naposledy se proti červené kartičce ohradilo Sdružení obrany spotřebitelů, která na nalezené nedostatky počátkem listopadu písemně upozornilo pražský magistrát.
„Připomínkami se nyní zabývá naše právní oddělení," uvedl Opatrný.
Sdružení se například nelíbí, že v žádosti o vydání elektronické karty musí žadatel automaticky souhlasit se zasíláním obchodních sdělení týkajících se systému opencard. Výběr, zda toto možnost chtějí, nebo ne, neexistuje.
"Pokud si cestující nepřeje takovéto zasílání, doporučujeme přeškrtnout toto ustanovení a tím vyjádřit nesouhlas," poradil žadatelů právník sdružení Jiří Žůrek.
Tento postup schvaluje i Opatrný. „Smlouva s přeškrtnutým ustanovením zůstává platná," dodává mluvčí projektu.