Praha - Odbory zahájily kampaň Otevřete oči proti vládním reformám důchodů, zdravotnictví a daní.
S pomocí osmi desítek billboardů chtějí dosáhnout toho, aby vláda návrhy změnila. Hrozí demonstracemi i stávkou.
Mezi návrhy billboardů byl i plakát, na němž jsou premiér Petr Nečas (ODS) a ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) s upířími zuby. Vedle nich je text, že lidem reformami pustí žilou. Tyto varianty nakonec neprošly.
Novináře o kampani informovali předáci Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS). Ta je největší odborovou centrálou v zemi. Právě jejího šéfa Jaroslava Zavadila nakonec některé z billboardů zobrazují.
"Kampaň má jednoznačný cíl - návrhy reforem zkorigovat tak, aby byly logické a oprávněné," uvedl šéf nejsilnějšího odborového svazu KOVO Josef Středula. Podle něj možná dojde i na stávku. O možnosti generální stávky se před nedávnem zmínil i šéf Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek.
Rozhodne až krizový štáb
Odboráři nesouhlasí třeba s tím, že by člověk mohl přesměrovat část svých odvodů ze státního důchodového systému do vlastního spoření u fondů. Staví se také proti chystanému sjednocení daně z přidané hodnoty na 17,5 procenta. Kritizují vyšší spoluúčast pacientů i případné zvednutí zdravotnických poplatků.
Odbory zatím vyčkávají, jak se vláda zachová a zda své reformní záměry změní. Podle předáků bude rozhodujícím datem 21. duben. V tu dobu se uskuteční společné jednání zástupců zaměstnanců, zaměstnavatelů a kabinetu. Podle místopředsedy ČMKOS Václava Pícla bude situaci vyhodnocovat odborářský krizový štáb. Ten pak navrhne další postup.