Brno - Není jim dvacet a nemají šedesát centimetrů v pase. Většina je v důchodovém věku a mají jedno společné - všechny prodělaly rakovinu prsu.
Přesto v záři reflektorů za doprovodu swingových šlágrů vpluly na módní molo na brněnském výstavišti v extravagantních kreacích.
Originální modelky sklidily na brněnském výstavišti nejbouřlivější potlesk, přestože se na molu střídaly s vnadnými profesionálkami v čele se Simonou Krainovou.
Umíme žít naplno
Módní přehlídkou na zahajovacím večeru veletrhů Styl a Kabo chtěly dámy, které si říkají mammahelpky, Brňanům představit svou kampaň Umíme žít naplno.
"My všechny jsme takzvané laické terapeutky. Pracujeme v pěti městech v Mamma centrech. Na základě osobní zkušenosti radíme ženám s rakovinou prsu s různými praktickými záležitostmi," vysvětlila jedna z mammahelpek Marie Jelšová z Plzně.
Na módní přehlídce se představila v plstěném klobouku se zavěšenými barevnými kolečky a ve fialových šatech.
Její kolegyně měly klobouky s bažantími péry, s miniaturami lyží či sněhovými vločkami. Vyrobily si je samy pod vedením návrhářů Aleše a Báry Šeligových.
"V devadesáti procentech případů se žena s rakovinou prsu musí podrobit chemoterapii, při které přichází o vlasy. To se snaží schovat často právě kloboukem," vysvětlila Jelšová, proč se stal klobouk symbolem kampaně Mammahelpek.
"Je to o potřebě mít něco na hlavě. Paruku jsem nesnášela, a tak jsem nosila takový malý klobouček. Prostřednictvím klobouku se z chudinky stává dáma. I ženy po nemoci můžou být krásné, sebevědomé a žít naplno," doplnila další z modelek, plzeňská mammahelpka Marcela Špánková.
Šaty ke kloboukům navrhla Lidka Limpouchová. "Musím říct, že spolupráce s těmito dámami je výborná. Na rozdíl od profesionálních modelek jsou to ženy, které už něco zažily, a to jde znát i při chůzi po mole," uvedla návrhářka.