Nový šéf dopravky: Zruším Kryštofy. Ale kontroly ne

Pavel Baroch
21. 8. 2007 9:40
Martin Červíček chce dát víc pravomocí regionům
Nový ředitel dopravky Martin Červíček
Nový ředitel dopravky Martin Červíček | Foto: Pavel Baroch

Praha - Motoristé se s příchodem nového ředitele dopravní policie Martina Červíčka už nemusí tolik bát celorepublikových kontrolních akcí typu Kryštof. Červíček je chce výrazně omezit. O to víc by se ovšem řidiči měli obávat kontrol ve svém bydlišti.

Nový šéf dopravky totiž hodlá výrazně posílit pravomoci policejních útvarů v regionech, které by si měly samy určovat i to, kdy a kde zorganizují bezpečnostní akci.

"Nechceme Kryštofy zrušit úplně, ale chceme více regionálních akcí. To neznamená, že bychom byli méně na komunikacích," prohlásil novopečený ředitel Červíček. A náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek dodal: "Akcí bude dostatek, nebudou ale vyhlašovány centrálně."

Martin Červíček dnes poprvé poté, co nahradil ve funkci dlouholetého ředitele dopravní policie Zdeňka Bambase, veřejně vystoupil, aby představil svou koncepci "nové" dopravní policie.

Nový šéf dopravní policie - Martin Červíček - během tiskové konference.
Nový šéf dopravní policie - Martin Červíček - během tiskové konference. | Foto: Repro - Česká televize

"Změníme styl práce," slibuje Červíček, který chce mimo jiné změnšit rozevírající se propast mezi dopravní policií a veřejností.

Horečka sobotní noci

Červíček například slibuje, že dopravní policisté budou napříště mnohem více na těch místech, kde se stává nejvíce tragických nehod a kde řidiči nejčastěji porušují předpisy.

"My o těch místech samozřejmě víme," řekl Červíček. Uvedl, že se policie například více zaměří na kontrolu kamionů nebo na alkohol. "Chceme dělat akce typu Horečka sobotní noci," poznamenal Červíček.

Foto: Ondřej Besperát

Veřejnost policii dlouhodobě kritizuje, že není vidět právě na nebezpečných úsecích, ale snaží se nachytat řidiče na přehledných místech. Vedení dopravní policie tuto kritiku odráželo tvrzením, že na některých nebezpečných silnicích není možné zastavovat auto, aniž by to ohrozilo ostatní motoristy. Jak to tedy udělá teď?

Podle náměstka policejního prezidenta Bílka je však v obcích tento problém řešitelný, když se vhodným technickým zařízením donutí řidiči třeba zpomalit. Další možností je podle Bílka zveřejňování nejtragičtějších nehod.

"Nechceme uplatňovat represi za každou cenu. Chceme být hodně preventivní," tvrdí nový ředitel Červíček, jehož jedním z cílů je zlomit převládající názor, že za vzrůstající počet tragických nehod na silnicích je odpovědná především policie.

Policejní kontrola v Dlouhopolsku.
Policejní kontrola v Dlouhopolsku. | Foto: Ondřej Besperát

I proto hodlá více spolupracovat s dalšími státními úřady, kraji, obcemi i nevládními organizacemi, aby se negativní trend na silnicích podařilo otočit.

Policistů je nedostatek

Martin Červíček si rovněž hodlá udělat analýzu toho, nakolik jsou dopravní policisté skutečně vytíženi a zda by neměli být posíleni. Už Červíčkův předchůdce Bambas si stěžoval, že policistů je málo - a proto nejsou na silnici vidět.

"Je nás nedostatek," řekl nedávno Bambas. Přímo na silnicích by mělo v současnosti teoreticky sloužit něco přes 1300 dopravních policistů. Ovšem například v květnu jich kvůli nemocem či školení nebylo ani devět set.

"Aby se činnost policie na silnici zřetelně projevila, spočítali jsme, že bychom jich potřebovali ještě asi dvanáct set," řekl v on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz ředitel Bambas. Od nového roku přitom policii posílí pouze 380 příslušníků pohraniční policie.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Zákaz vybírání pokut v hotovosti?

Červíček se hodlá zaměřit i na korupci mezi dopravními policisty. Konkrétní kroky ovšem neuvedl. Vedení Policejního prezídia by se ovšem nebránilo tomu, kdyby dopraváci nemuseli vybírat pokuty v hotovosti.

"Rádi bychom touto cestou šli," poznamenal náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek. Ani toto opatření ovšem není podle Bílka samospasitelné.

Bezhotovostní platbu pokut prosazoval ještě jako opoziční politik současný ministr vnitra Ivan Langer. Tvrdil dokonce, že ideální by bylo, kdyby policista u sebe měl pouze předem dané množství peněz, které by musel před službou a po ní nechat zkontrolovat.

Červíček má podporu svých nadřízených

Ačkoli Martin Červíček byl jediným policistou, který se na uvolněné místo ředitele dopravní policie přihlásil, podle policejního prezidenta Oldřicha Martinů jde o kvalitního velitele s kvalitní koncepcí.

"Nemám sebemenší pochybnosti, že by na této pozici neuspěl," prohlásil Martinů. Dodal ovšem, že by byl radši, kdyby se do výběrového řízení přihlásilo více policistů.

To, že se přihlásil pouze jeden zájemce, ukazuje podle někdejšího ministra vnitra Františka Bublana (ČSSD o současném stavu policie po nástupu Ivana Langera (ODS), kdy se policisté obávají přijmout odpovědnost, protože jim nejsou vytvářeny potřebné pracovní podmínky.

 

Právě se děje

Další zprávy