Nové známky za kampaň: Vedou Fischer s Fischerovou

Domácí Domácí
20. 12. 2012 13:24
Fischer si udržel první pozici, Fischerová a Franz si polepšili o více jak 50 procent
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Protikorupční organizace Transparency International (TI) a server Naši politici aktualizovaly hodnocení otevřenosti kampaní prezidentských kandidátů. Nadále vede Jan Fischer, výrazně si polepšili Vladimír Franz Táňa Fischerová, získali o více jak 50 % více.

"Oceňujeme, že většina kandidátů začala zveřejňovat mnohem více informací. TI současně vyzývá kandidáty, aby zveřejnili své náklady za mediální reklamu, aby bylo možné porovnat standardnost získaných slev," říká ředitel organizace David Ondráčka.

TI zveřejnila druhé kolo svého průběžného hodnocení prezidentských kandidátů podle zveřejňování informací ohledně financování jejich volebních kampaní. Hodnotila naplňování třinácti předem stanovených kritérií. Zdroji jsou odpovědi kandidátů, jejich webové prezentace, oficiální profily na sociálních sítích a relevantní prohlášení v celostátních médiích.

Třetí kolo projektu proběhne v prvním lednovém týdnu.

TI hodnotí transparentnost kampaní kandidátů  na základě 13 předem stanovených kritérií. Procentuální  hodnocení vyjadřuje míru uspokojivého naplnění souboru kritérií. Metodika hodnocení je k dispozici na stránkách projektu Transparentní volby

V žebříčku zůstal na prvním místě Jan Fischer (93 %), nezměněná také zůstala jména na chvostu - Jana Bobošíková s 29 % a Tomio Okamura s 28 %. Nejvíce se ve zveřejňování informací polepšili Táňa Fischerová (z 37 % na 91 %) a Vladimír Franz (z 28 % na 79 %). U Fischerové byl posun způsoben i tím, že požadované informace pro 1. kolo zaslala pozdě a mohly být poroto využity až nyní.

Ondráčka: Transparentnost je předpoklad pro vrácení důvěry v politiku

"Transparentnost financování kampaní je předpokladem pro postupné navracení důvěry v politiku. Dostatek zveřejněných informací zvyšuje možnost odhalovat nesrovnalosti a nekalosti kampaní", dodává David Ondráčka.

Proto projekt pokračuje ve sledování reálných příjmů i výdajů kampaní a jejich srovnávání s ceníkovými cenami. TI vyzývá kandidáty ke zveřejnění cen mediální inzerce, aby bylo možné porovnat získané slevy a vyjasnit jejich vazbu k započítávání nákladů kampaně do zákonem stanoveného limitu.

"Zaměřujeme se na přiměřenost slev na inzerci, spolupráci kandidátů s mediálními a PR agenturami, úplnost zveřejnění všech skutečných sponzorů nebo problém započítávání nákladů kampaně do zákonem stanoveného limitu", komentuje Petr Vymětal z katedry politologie FMV VŠE v Praze a člen správní rady TI.

Transparency International chce tímto projektem dle svých slov přispět k nastavení vyšší laťky otevřenosti nejen prezidentských, ale všech dalších politických kampaní. Zároveň se snaží na praktických příkladech poukázat na "konkrétní nedostatky zákonných pravidel pro financování stran a kampaní" a pomoci je nastavit "výrazně lépe".

 

Právě se děje

Další zprávy