Nova zaplatí pokutu za Volejte řediteli

Tomáš Fránek
29. 4. 2006 14:00
Praha/Brno - Provozovatel televize Nova prohrál pět let trvající spor o skrytou reklamu v pořadu Volejte řediteli z doby, kdy Nově vládl Vladimír Železný.

Městský soud v Praze rozhodl, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila před pěti lety televizi pokutu ve výši 250 tisíc korun oprávněně a podle zákona. Sankce padla za skrytou reklamu na minerální vodu Korunní v pořadu Volejte řediteli.

Láhev s minerální vodou Korunní se na stole Vladimíra Železného objevila celkem ve čtrnácti pořadech Volejte řediteli. V několika případech pak byla podle vysílací rady na obrazovce velmi dobře čitelná etiketa s názvem minerálky.

Vladimír Železný
Vladimír Železný | Foto: senat.cz

Posudek: Byla to reklama

Rada proto televizi za skrytou reklamu udělila pokutu ve výši 250 tisíc korun, provozovatel televize, společnost CET 2, se ale proti rozhodnutí ohradila u soudu.

Podle zástupců firmy ale televize nedostala za reklamu zaplaceno a ani nikdo z jejich představitelů nebyl majetkově propojen s výrobcem či distributorem minerální vody Korunní.

Zástupci televize tvrdí, že prezentování láhví s minerálními vodami není v českých televizích při živém vysílání nic neobvyklého. Jako důkaz uvedli přímé přenosy České televize z parlamentu.

"Je naprosto nepodstatné, zda byla nebo nebyla umísťována na stolek moderátora láhev s etiketou, která byla v té době k dostání v distribuční síti. Této skutečnosti si běžný divák zřejmě nemohl být ani vědom," uvedl ve vyjádření pro soud zástupci CET 21.

Soud ale námitky Novy odmítl a potvrdil, že šlo o skrytou reklamu na minerální vodu. Rozhodující byl posudek Psychologického ústavu Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, který potvrdil, že opakované používání minerální vody na obrazovce je možno považovat za skrytou reklamu.

"Opakovaná prezentace podnětu může vést k ovlivnění psychiky, a to jak na úrovni vědomé, tak nevědomé. Výsledkem může být vytvoření asociačních spojení, která mohou vést i k ovlivnění nákupního chování," uvedli vysokoškolští experti.

Foto: Aktuálně.cz

Reklama v reality show

Vysílací rada se vysíláním skryté reklamy zabývala už několikrát. Například u první řady reality show VyVolení zahájila kvůli skryté reklamě s televizí Prima celkem patnáct správních řízení.

Rada televizi podezírala ze skryté reklamy na společnost Adidas, jejíž výrobky soutěžící oblékali. Televizi hrozila  pokuta ve výši až patnácti milionů korun. Nakonec ale žádná pokuta nepadla, rada Primě pouze vydala upozornění.

Reklamou ve VyVolených se teď rada zabývá znovu, ale z jiného důvodu. Prima podle radních nedostatečně oddělila reklamu od sponzorského vzkazu na počátku a konci jednotlivých dílů reality show.

Zatímco Prima tvrdí, že jednu z firem vyrábějících alkoholické nápoje prezentovala v rámci sponzorského vzkazu, rada dotyčný spot považuje za klasickou reklamní upoutávku. V tomto případě je horní hranice pokuty v každém ze správních řízení 2,5 milionu korun.

Problémy se skrytou reklamou v souvislosti s reality show řešila i vysílací rada na Slovensku. Televizi Markíza dala pokutu dva miliony korun za skrytou reklamu na pořad Big Brother ve zpravodajské relaci. V příspěvku byly erotické scény.

Reklamu řeší i Evropa

Problém skryté reklamy v televizním vysílání i ve filmech řeší i Evropské komise. Podle evropské komisařky Viviane Redingové je skrytá reklama ve filmové a televizní tvorbě i jiných médiích nepřijatelná.

Úplný zákaz se ale zatím netýká product placementu, tedy umístění výrobku konkrétní firmy v pořadech.

"Product placement by se neměl objevovat v dětských pořadech, zpravodajství a pořadech, které mohou být jako zpravodajství vnímány," řekla komisařka. "Může být ve filmech či zábavných pořadech," dodala Redingová při návštěvě Česka.

Komise nyní pracuje na směrnici Televize bez hranic, která by mohla začít platit v roce 2008.

 

Právě se děje

Další zprávy