Praha - Státu se prodražují zdlouhavé přípravy jezu u Děčína, který má pomoci k celoročnímu splavnění Labe. Jen na studiích k chystané stavební akci už utratil 800 milionů korun. Na čtvrteční konferenci k vodní dopravě po Labi to řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Příprava děčínského jezu se protahuje a trvá už dvacet let. Ředitelství vodních cest totiž už dvakrát narazilo na ministerstvu životního prostředí s nevyhovující dokumentací k vlivu na okolní přírodu (EIA).
Teď je k projektu hotová nová dokumentace, kterou chce ministerstvo dopravy předat kolegům z životního prostředí na přelomu května a června. "Naší prioritou je, aby EIA prošla," podotkl Ťok.
Ministr životního prostředí Richard Brabec uvedl, že nejsou v Česku s takto velkými infrastrukturními stavbami na vodních tocích zkušenosti. Proto by podle něj bylo dobré získat experta například z Německa, kde takováto díla vznikají. "Posuzování dokumentace může trvat celý rok," dodal Brabec.
Jez za pět miliard
Za částku, kterou už stát na studiích a dokumentacích utratil, by podle Ťoka mohla už část stavby stát. Podle dřívějších zpráv měla samotná stavba vyjít nejméně na pět miliard, za dalších 1,7 miliardy by se měla postavit malá vodní elektrárna.
Výstavba plavebního kanálu u Děčína je součástí českých plánů na intenzivnější využívání Labe pro dopravu. Praha si od něj slibuje prodloužení splavnosti řeky na 345 dní v roce.
Zastánci tohoto projektu argumentují ekologičností lodní dopravy a jez v Děčíně označují za "kritický projekt, bez kterého nemá vodní doprava v Česku budoucnost". Jenže proti projektu se vedle saského ministerstva životního prostředí postavili i ekologičtí aktivisté z Čech i Německa.
Jez by pomohl Babišově firmě
Stavbou jezu se bude podle ústeckého poslance Jaroslava Foldyny z ČSSD zabývat koaliční rada. "Byl jsem na jednání s premiérem a ministrem dopravy a navrhoval jsem jim, aby vláda dala ministerstvu dopravy a životního prostředí pokyn, aby se s projektem začalo," řekl Foldyna.
Plán na vybudování jezu by v budoucnu mohl výrazně pomoci v podnikání společnosti Agrofert ministra financí Andreje Babiše. Jak v minulosti uvedl pořad Reportéři ČT, cena dopravy surovin do největší chemičky Agrofertu, lovosické Lovochemie, by po zesplavnění Labe klesla až o polovinu.