Transparency International hodnotila kampaně podle sedmi kritérií a na jejich základě udělovala známky jako ve škole. Piráti získali průměrné hodnocení 1,9, hnutí STAN dostalo dvojku. S odstupem následuje koalice Spolu s průměrnou známkou 3,4. Hnutí ANO a koalice Stačilo! mají shodně 3,6. Transparentnost kampaně SPD s Trikolorou pak Transparency International ohodnotila známkou 3,7.
"Letošní výsledky naznačují, že se některé subjekty snaží o otevřenost svých předvolebních kampaní, některé ale naopak upouští od transparentních přístupů, které měly v minulých letech," řekl vedoucí analytik organizace Marek Chromý.
Nejhůře si kandidující subjekty vedou v transparentnosti online kampaní, za kterou nikdo nedostal lepší známku než trojku. Důvodem je podle Transparency International neochota veřejně komunikovat seznam profilů na sociálních sítích, přes které subjekty kampaň realizují.
"V letošní předvolebním klání pozorujeme i neprůhledné financování kampaní v digitálním prostoru. Hnutí ANO například za sledované období na svém volebním účtu nevykázalo ani jednu platbu za reklamu na Facebooku či Instagramu. Podle dat z Knihovny reklam společnosti Meta však placených příspěvků v rámci kampaně užili nejedenkrát, a to přes vícero profilů," uvedla analytička organizace Lidia Marchenko.
Slabinou kampaní jsou podle hodnocení také dárcovské politiky jednotlivých stran a hnutí. Dvě třetiny hodnocených stran a koalic dostaly v této kategorii nejhorší možnou známku, jelikož nezveřejňují žádná pravidla ohledně přijímaní a vracení darů. Naopak Piráti a STAN získali za tuto kategorii jedničky.
Dobrá je podle organizace transparentnost kontaktních kampaní, za kterou ani jeden ze subjektů nedostal horší známku než dvojku. "To znamená, že v každé kampani je možné dohledat kompletní přehled proběhlých i nadcházejících akcí. Takový přehled nejen posiluje informovanost voličů ohledně plánovaných setkání, ale i usnadňuje průběžnou kontrolu řádného financování těchto akcí z volebního účtu," dodala organizace.
Do Evropského parlamentu se bude v Česku volit v pátek a sobotu. O hlasy voličů se uchází 30 subjektů.