V šesti českých městech se v sobotu pochodovalo proti Romům. V některých místech proběhly i opačné akce; část z nich se snažila neonacisty zesměšnit. Bylo neobvyklé, že náckovské pochody byly zorganizovány současně v Plzni, Jičíně, Brně, Duchcově, Českých Budějovicích a Ostravě.
V Duchcově podobnou demonstraci organizovali Čeští lvi 17. srpna; přišlo jen zhruba 50 účastníků. Policie měla sedminásobnou přesilu. Akce nácků neuspěla. Před třemi týdny, 8. srpna, pochodovalo několik set neonacistů ve Vítkově, tam, kde byl v noci z 28. na 19. dubna 2009 zapálen dům a v něm těžce popálena holčička Natálka. Šlo o symbolický akt: demonstrujeme tady, potvrzujeme to odporné násilí. Pochod "Naše město, naše ulice" do Vítkova svolali extrémní Čeští lvi.
V živé paměti jsou protiromské demonstrace a potyčky s policií, které nedávno probíhaly na jihu, v dosud klidných Českých Budějovicích (příčinou bylo údajně sídliště Máj). Radikálové za pochodu provolávají rasistická hesla, útočí na Romy, na policajty: "Proč chráníte cikány? Máme stejná práva jako oni, můžeme jít, kam chceme! Čechy Čechům!" Nebo na těžkooděnce řvou: "Nezapomeňte, že jste placeni z našich daní, ne z romských!"
Začíná to být běžné. Máme si zvykat? Budeme žít ve státě, kde si neonacisté okupují veřejný prostor? - Dokud se k nim budou místní obyvatelé přidávat, pak ano.
Nikdo z nás nechápe, proč zrovna v Jičíně
V Duchcově v sobotu mašírovalo asi 300 lidí. Přidávali se místní. V klidném Jičíně akci organizovala Dělnická strana sociální spravedlnosti (DSSS). "Nikdo z nás to tady nechápeme, proč zrovna v Jičíně. Žije tady pár desítek Romů, rozptýleně po městě, v žádném ghettu, v soužití s nimi nejsou větší problémy a pracuje se s nimi přímo v terénu," řekl starosta Jičína Jiří Liška. V Brně taky proběhl sobotní marš nácků.
V Českých Budějovicích se pochodovalo pod heslem "Celostátní protest proti systému sociálních dávek a proti černému rasismu". V Plzni šlo okolo 150 extremistů. Radovan Kodera, odborník na holocaust, řekl ČTK: "Toto shromáždění vypadá spíš na fiasko, nemá to v podstatě organizaci. Ta rétorika je stále stejná, zřejmě tam ale došlo k nějakému rozkolu s Dělnickou stranou, a to se projevilo i na organizaci."
Nejhorší "maso" se odehrálo v Ostravě. Tvrdé bitky s policií, okolo tisícovky demonstrantů. Policie zadržela 62 lidí, zraněno bylo 21 policistů a několik radikálů, rozbito 12 aut. Podle místních občanů binec dělali ultras, pro které je radostí rvát se s policií a velkým hrdinstvím zranit těžkooděnce. Smysl? Dělat bordel. Na ochránce pořádku řvou "černý k černým", aby je vyprovokovali. Podle pozorovatelů to byla spíš akce baníkovských hooligans než neonacistů.
Výkup ukradených kanálů
Nepokoje či protiromské pochody na šesti místech. Minimálně toto bylo předem vymyšleno, naplánováno, organizováno (zhusta přes sociální sítě). To je první, co vás uhodí do očí, co nelze přehlédnout. Cílem akcí je jakoby romská menšina (žije jich u nás jen okolo 200 tisíc. Ve skutečnosti jde mnohem spíš o sociálně vyloučené občany, vedle nichž v některých městech skutečně není snadné bydlet. Nemají peníze, někteří žijí z dávek atd. atd. Psalo se o tom stokrát.
Malý příklad. Jezdím do práce na kole. Podjíždím most vedoucí přes Vltavu. Vede pod ním cyklostezka, na ní kovové kanály a kanálky, odvod dešťové vody. Před dvěma měsíci je někdo ukradl, jistě odvezl do sběrny kovů. Tam od něj železo koupili. (Je pro mě nepochopitelné, že stát tyto výkupy neumí zarazit. Kanál chybějící na ulici je život ohrožující.) Cestou pod mostem tam potkávám chlápka s dvoukolákem naloženým železem. Není to Rom. Je to bezdomovec - sběrač kovů.
Jenomže pochodovat proti "chudým", proti "bezdomovcům", proti "sociálně vyloučeným", to by nebylo ono. Rasismus je silný motiv a poměrně malá skupina Romů je ideální, snadno identifikovatelný terč. Přitom velká část z nich vůbec sociálně vyloučená není. Ale to je náckům fuk.
Náckové se nechají organizovat
Akce proti "Romům" svolávají a řídí lidé, kteří se od nich často skoro vůbec neliší. Taky jsou nezaměstnaní, často mají za sebou nějaký malér, byli vyhozeni z práce, přišli o byt, rozvedli se, zůstali plonkoví. Útokem na Romy často odvracejí pozornost od sebe, od svého neúspěchu, od své bídy a neschopnosti plnohodnotně žít v dnešní společnosti.
Další paradox. DSSS, Čeští Lvi a další náckové upozorňují na "černou kriminalitu". (To je samo o sobě absurdní; neexistuje žádná romská kriminalita; zločinnost je osobní.) Sami náckové se ovšem kriminality nestydí a jsou mnohem nebezpečnější. Jejich akce vrcholí střetem s Romy a s policií, bitkami, zraněními, ničením majetku. Tím na sebe upozorňují, je to částečně náplň jejich "politicky osvětové" činnosti. Stojí proti establishmentu, jinak by je to ani nebavilo. - Narážejí na sebe dvě skupiny sociálně zbídačených občanů.
Náckové (i ultras, hooligans) v tlupě nacházejí smysl, cíl. Liší se v tom od sociálně vyloučených. I od Romů. Ti nejsou dobře či skoro vůbec organizováni. Neonacisté se organizovat nechají. Proto jsou ve finále schopni demonstrovat v šesti městech republiky najednou. Vyčerpat policejní síly, aby aspoň někde měli šanci udělat pořádný brajgl.
Malér je, že nejsou nespokojeni jen náckové a chuligáni (třeba v Ostravě), nespokojena je velká masa občanů. Zemi se daří o něco hůř než dřív (nijak zle, ale hůř). Atakovat stát je to nejsnazší; to on za všechno může.
Výtek vůči státu je mnoho. Jedna z nich (a to si myslí i mnozí slušně informovaní a vzdělaní muži a ženy): stát s Romy nic nedělá, romská otázka je zanedbaná, jedna vláda za druhou na tenhle problém kašle. Jakoby inteligentní výtka, jenomže není pravdivá. Stát na sociálně vyloučené oblasti už nějakou dobu nekašle. Na pomoc sociálně nejslabším vytvořil speciální agenturu, která nabízí problémovým místům - místním politikům, místnímu vedení - profesionální pomoc. Někde ji přijímají a začíná to fungovat, někde ji odmítají a pěstují si bobtnající, narůstající, zhoršující se malér. Pomáhají i nevládní organizace, břemeno nenese jen stát sám.
Rychlá cesta neexistuje
Jiná výtka. Kopírují citát diskutujícího ze serveru Aktuákně.cz: "Jsou tisíce případů kdy Cikáni dostanou to na co nemají normální lidé nikdy nárok. Nadupat děcka, do důchodu v 18 letech atd. atd. atd. Chce se mi zvracet s těhle vládních nepravd a křivd vůči většině poctivě pracujím lidem." - Mezi naštvaným lidem, který antiromskou rétoriku bere, má na Romy "žízeň", panuje přesvědčení, že Romové mají v sociální oblasti přednost, dostávají nějaké vyšší dávky atd. Jsou to nesmysly, nic takového stát neumí a samozřejmě nesmí, ale to nevadí.
Velká potíž je, že i když stát něco dělá, nemůže to jít rychle. Radikálové, ideologové radikálů, si uvědomují: problém se sociálně vyloučenými tu bude dlouho, dá se výborně využít. Není populističtější téma.
Cesta ven? Rychlá neexistuje. Jen pomalá. Maximální vládní, regionální, nevládní pomoc sociálně vyloučeným. Ne jim strkat peníze, ale vyvádět je z vyloučení. Péče o jejich děti. Snaha je zaměstnávat. Nenechat živořit. Nedovolit lichvu. Nedovolit ničit okolí (zákaz výkupu kovů kupříkladu; tady zákonodárci totálně selhávají). Vynucování pořádku. Není možné neustále oslabovat místní policii. Naopak, má být omezen její stále přebujelý řídící aparát, má být omezena nesmyslná, brzdící administrativa. Nahnat pořádkovou policii do ulic.
Ale hlavně: k náckům se nepřipojovat. K ničemu dobrému, k žádné pozitivní změně to ani v Duchcově, ani v Ostravě, ani kdekoli jinde ve společnosti nepovede. Není hloupějšího, frustrovanějšího hesla než Čechy Čechům.