Naše postele začínaly v Ordinaci v růžové zahradě, teď jsou v House of Cards, říká miliardář Frolík

Adéla Skoupá Adéla Skoupá
12. 4. 2016 9:50
Pro Američany je Linet příkladem amerického snu z neamerického kontinentu. "Příběh je v USA extrémně důležitý," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz miliardář Zbyněk Frolík. Majitel firmy Linet, která patří mezi přední evropské výrobce nemocničních lůžek, tvrdí, že už ani nesleduje, v kolika filmech a seriálech se jeho postele objevily. Po dvou bondovkách a seriálech v Turecku a Jižní Americe se teď na jednu z nich položil Kevin Spacey alias Frank Underwood ze seriálu House of Cards.
Kevin Spacey alias Frank Underwood v seriálu House of Cards.
Kevin Spacey alias Frank Underwood v seriálu House of Cards. | Foto: ČTK

V posledních týdnech obletěla sociální sítě fotografie postele Linet, na níž leží Kevin Spacey alias Frank Underwood v seriálu House of Cards. Překvapil vás ten ohlas?

Naše postele se objevují v mnoha seriálech, třeba v těch tureckých, teď v House of Cards. Byly ve dvou bondovkách, v jihoamerických filmech, nevím ani přesně kde všude. Nic z toho ale není náhoda, vyvěrá to z naší historické snahy podpořit změnu v používání obyčejných kovových lůžek. Když se podíváte na jakýkoli televizní obrázek nemocnice, je to ve velké většině případů doprovázeno nemocničním pokojem s lůžkem, je to takové synonymum pro zdravotnickou oblast.

Když jsme si toho v devadesátých letech všimli, řekli jsme si, že je rozumné nabídnout Barrandovu a eventuálně televizím naše produkty, zapůjčit je. Jsou od té doby v Ordinaci v růžové zahradě, ve všech našich seriálech. Diváci si tím pádem zvyknou, že nemocnice mohou být i jinak vybavené, a my tím nastavíme nový standard očekávání.

Takže jste s tím začali už v devadesátých letech?

Republika byla tehdy zaostalá, byly tu samé kovové výrobky a abychom se vůbec prosadili, snažili jsme se do toho nacpat nějakou technologii a dát tomu zajímavý design. A přemýšleli jsme, jak dostat co možná nejlevněji do obecného podvědomí to, co vyrábíme. Jistě, o našich produktech se obvykle rozhoduje ve veřejném výběrovém řízení, ale změnit pohled lidí samozřejmě lze.

Filmů, kde je nemocniční tematika, se točí poměrně hodně. Tak jsme jim to nabídli a oni uvítali, že nemusí mít žádné rekvizity na skladě, že si z Barrandova dojedou k nám za 25 minut. Jednak to vytvořilo nadšení v naší firmě, protože lidé byli víc motivovaní, když viděli produkty v televizi, jednak to vytvářelo standard, jak má to nemocniční prostředí vypadat. Ale product placement není v našem případě správný výraz - ostatní to dávají, aby si to lidé šli hned koupit. My jsme to dělali kvůli povědomí.

A ten prvotní nápad vznikl u nějakého konkrétního seriálu?

Především to byly americké seriály jako Doktor House. Před 15 lety tady běžela celá řada seriálů z nemocničního prostředí. Vždycky jsem koukal na lůžka, která tam měli od naší největší americké konkurence, a rozčilovalo mě to. Říkal jsem si, že tam bych taky chtěl mít jednou naše věci. Na českém trhu jsme si to tak trochu kompenzovali. V té době jsme ještě nedávali naše logo ale tak chytře, aby bylo v televizi vidět. Později jsem také přestali malovat logo jen na cedulku na rám a začali jsme ho přesně umisťovat, aby bylo lépe na očích. A nakonec to dopadlo tak, že se naše lůžka dostala i do amerických pořadů.

V Americe pomáhá i titulka Forbesu

Kolem záběrů z House of Cards je ale největší povyk, zdá se.

Všechno ani nesleduji, ale pro nás to není takové překvapení, je to běžné, taková věc se stává jednou za půl roku. Filmy se v Česku staly takovým zanedbávaným standardem, tak jsme se s tím ani tolik nechlubili. Já seriál House of Cards dokonce nesleduji a nevěděl jsem, že je až tak moc populární. Mimochodem naše produkty jsou i v divadle, tuším, že zrovna jsou v tom plzeňském.

Jak jste se ale dostali zrovna k House of Cards?

Je to spíš souhra okolností. Že se naši zaměstnanci v USA snaží naši značku jakkoliv nafouknout, vylepšit, to je jasné, ale že se zrovna znali lidé z produkce seriálu s naší marketingovou ředitelkou, to byla náhoda. Nebyl to pro ně ovšem problém, lůžka vzali a udělali to. Američané na rozdíl od Evropanů jsou úplně jiní v tom, jak se snaží dělat dravě byznys. Pro ně je Linet příklad amerického snu z neamerického kontinentu.

Taky pomohlo, že jsem vyhrál podnikatele roku a byl jsem na titulní straně Forbesu. A House of Cards tam zná každý. Nejen tam, House of Cards je známý i v celé Evropě, takže jsme fotografie ze seriálu dostávali průběžně z jednotlivých dceřiných společností ze západní Evropy. A samozřejmě, že si to kolegové vyfotí, chodí za zákazníky a říkají: “Podívejte, kde jsou naše produkty…”

Takže tam vaši obchoďáci chodí s fotkami ze seriálu?

Jistě. Zvlášť v Americe mají s sebou obálku Forbesu, a když se to doloží tím, že naše postele hrají ve významných současných seriálech, tak se lépe smlouvá o ceně. Příběh je v USA extrémně důležitý. Ale podobně to funguje třeba na středním východě. Ale není to tak, že by se koukali na televizi, tam viděli Linet a podle toho si kupovali.

Že jste v televizi, je jeden z mnoha prvků v mozaice. Zvlášť v USA, kde je nejkonkurenčnější trh. Neumím posoudit, jestli to přispělo jedním nebo pěti procenty, ale faktem je, že za pět let působení na americkém trhu jsme z nuly získali 20 procent celého severoamerického trhu v oblasti kritických a intenzivních lůžek. Což je super věc, protože jedna postel se tam prodává za 15 až 25 tisíc dolarů. Letos jsme jich tam prodali už ke třem tisícům.

 

Právě se děje

Další zprávy