Praha - Česká centrála obchodního řetězce Lidl se omluvila za vyretušování křížů z kopulí ortodoxního chrámu na ostrově Santorini na letáku k "řeckému týdnu".
"Považujeme za důležité kromě naší omluvy zdůraznit, že při všech našich obchodních činnostech jsme vždy ctili a respektovali české historické dědictví, tradice, kulturu i náboženskou identitu," uvedla mluvčí společnosti Lidl Česká republika Zuzana Holá.
Podle Holé nemá český Lidl v úmyslu popírat historickou realitu a na tvorbě grafiky letáků se nepodílel. "Obaly byly vytvořeny mezinárodním reklamním týmem a jsou jednotné pro všechny země, ve kterých obchodní řetězec působí," vysvětlila mluvčí. Společnost se k celé záležitosti vyjádřila už dříve. Prý měli v úmyslu zachovat náboženskou neutralitu a cílem rozhodně nebylo někoho urazit.
Lidl podle Holé bere všechny reakce a komentáře velmi vážně. "Zastáváme názor, že i v globalizovaném světě je potřeba, aby mezinárodní společnosti vnímaly kulturní, náboženské i jiné aspekty jednotlivých zemí a vážily si jich," řekla Holá s tím, že všechny reakce předají mezinárodní centrále Lidlu v Německu.
"Zasadíme se o to, aby tato kritika byla při tvorbě reklamních materiálů a obalů zohledněna," doplnila Holá.
Letáky na tematickou akci vzbudily minulý týden bouřlivou kritiku. Kromě znepokojených zákazníků na sociálních sítích se k vyretušovaným fotografiím vyjádřili politici i zástupci církve.
Ministr zemědělství Marián Jurečka (KDU-ČSL) vyzval zákazníky k bojkotu řetězce. "Je na zvážení, aby lidé sami zvážili, zda takovouto kampaň na řecký týden podporovat tím, že tam přijdou v týdnu nakupovat," řekl Radiožurnálu.
Vyjádřil se i kardinál Dominik Duka, který dopisem vyjádřil podporu řeckému velvyslanci v ČR a odsoudil vymazání křížů z fotografií jako bezprecedentní a nekulturní akt a varoval před ignorováním a potlačováním kulturních kořenů evropské civilizace.