Ostrava - Řidiči od pondělí neprojedou přes dva mosty na dálnici D47 u Ostravy, čeká je totiž plánovaná oprava. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už nechce čekat, přestože stále neukončilo dlouholeté spory o to, kdo má škody opravit. Hrozí totiž masivní poškození, případně i jejich zničení.
Podle exředitele ŘSD Davida Čermáka se ale opravou zničí důkazy, které by mohly spor rozhodnout. Informoval o tom server iHNED.cz.
Stát opravu zaplatí
Rekonstrukce měla původně začít už před hokejovým mistrovstvím světa, kvůli tisícům fanoušků ji ale ŘSD odložilo. Čekat už prý nemůže.
"Pokud bychom čekali, tak by došlo k masivnímu poškození. Podle našeho znaleckého posudku v nejhorším případě hrozí i kompletní destrukce," řekl serveru generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Stát tak opravy dvou mostů v městské části Ostrava-Přívoz zaplatí ze svého. Škodu pak bude vymáhat od zhotovitele − společnosti Eurovia.
Bývalý generální ředitel ŘSD David Čermák ale rozhodnutí považuje za chybu. Za pravdu mu dává bývalá ředitelka Úseku kontroly staveb ŘSD Miloslava Pošvářová.
"Opravami se odstraní důkazy, které jsou potřeba k probíhajícímu řízení před rozhodčím soudem. ŘSD se bude proplacení domáhat velmi těžce, protože Eurovia pak vždycky bude říkat, že pokud by to opravovala ona, udělala by to jinak, levněji a lépe," tvrdí Čermák.
Zásadní problém je podle něj to, že rozhodčí soud trvá příliš dlouho.
Ředitel ŘSD: na důkazy myslíme
Současný ředitel Kroupa ale tvrdí, že ŘSD pamatovalo i na důkazy, a opravy by tak rozhodnutí arbitrážního soudu neměly nijak ohrozit. Oba mosty na dálničním přívodu projdou jen takovými opravami, aby už nebyly v havarijním stavu.
Opravy na D47
4,3 mld. Kč
stála problematická část dálnice D47 v Ostravě-Přívozu. Ta se zhruba na devítikilometrovém úseku vlní. V provozu je od roku 2007.
2,5 mld. Kč
bude podle Ředitelství silnic a dálnic stát odstranění všech závad. O tom, kdo to zaplatí, by měla letos rozhodnout arbitráž.
290 mil. Kč
vysoudilo ŘSD za neoprávněné zvýšení ceny. Společnosti si nadhodnotily cenu o tzv. inflační doložku.
Eurovia podle ŘSD odhadla minimální nutné opravy mostů na 20 milionů korun, jeho vlastní odhady ale hovoří o 48 milionech. Podle Pošvářové navíc cena určitě ještě naroste na vícepracích a státu tak vznikne škoda.
Celkové opravy budou navíc podstatně rozsáhlejší. ŘSD vyčíslilo závady na mostech i na samotné dálnici D47 na 2,5 miliardy korun.
To, kdo nakonec celou sumu zaplatí, by měl rozhodčí soud stanovit ještě letos. Kromě společnosti Eurovia by tak mohlo platit také sdružení firem, kde je rovněž Skanska nebo Strabag.
Eurovia odpovědnost za současný stav mostů i za zvlněnou dálnici odmítá. "Za aktuálním stavem mostů stojí materiál, který tlačí na mostní opěry, a následná nedostatečná údržba ze strany ŘSD," tvrdí mluvčí Eurovie Iveta Štočková.
Problémy už od roku 2007
Problémy se na dálnici objevily krátce po jejím zprovoznění v roce 2007. Začala se vlnit vozovka a vznikly praskliny. Spor o vady na bezmála devítikilometrovém úseku dálnice začal v roce 2011.
ŘSD tehdy na několika úsecích nechalo provést kontrolní vrty a ukázalo se, že vady vznikly použitím nekvalitního materiálu − pneumatik a hutního odpadu.
Eurovia tvrdí, že na stavbu použila takový materiál, na kterém se dohodla s investorem. Stavební společnost se přitom s dodavatelem ocelárenské strusky, která má způsobovat "objemovou nestálost", soudí.
ŘSD počká na soud
Se zvlněnou dálnicí ale ředitelství silnic zatím nic dělat nebude a počká na rozhodnutí soudu. "V tuhle chvíli u zvlněné dálnice nehrozí definitivní zborcení jakékoliv konstrukce nebo těžké poškození," vysvětluje Kroupa.
Soudem o závady to ale nekončí. ŘSD se totiž soudilo i kvůli neoprávněnému zvýšení ceny o inflaci. V šesti rozhodčích řízeních vyhrálo zpět téměř 290 milionů korun, včetně úroku.
ŘSD také od stavebních firem nárokuje slevu z ceny kvůli dodávce menšího množství oceli do čtyř ocelových mostů.