Praha - Pro 500 učitelů, kteří si na Univerzitě Jana Amose Komenského (UJAK) doplňovali kvalifikaci, je na veřejných vysokých školách v oboru speciální pedagogika nebo příbuzném oboru kapacita 400 míst. Pokud budou chtít pokračovat, budou muset skládat přijímací zkoušky. Část studia jim následně může být uznána. Po jednání to řekli ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) a děkani pedagogických fakult Karlovy a Masarykovy univerzity Radka Wildová a Jiří Němec.
Ministryně a děkani všech pedagogických fakult řešili zejména osud 500 učitelů, kterým vypršením akreditace 30. září skončí studium na UJAK. Všichni připomněli, že ze zákona má povinnost se o jejich dostudování postarat právě tato soukromá vysoká škola.
Její zástupci stále trvají na svém. "Naše stanovisko se nezměnilo. Argumenty Akreditační komise považujeme za věcně i právně neobhajitelné a nadále usilujeme o to, aby studenti dostudovali u nás," řekl mluvčí UJAK Jan Červenka.
Najít místo jinde nemusí být pro tyto studenty jednoduché. Podle Valachové je současná volná kapacita na veřejných VŠ 150 studentů v jednooborovém učitelsky zaměřeném magisterském oboru speciální pedagogika a dalších 250 míst v podobném dvouoborovém studiu. "Pro ně optimální programy se studují na třech univerzitách. Kapacita neodpovídá současné potřebě," řekla ministryně.
Studenti musí projít přijímacím řízením
Otázkou je také organizace přijímacího řízení. Ve hře je varianta dalšího kola letošních přijímaček, což by umožnilo nástup ještě na podzim, i varianta s vypsáním nových přijímacích zkoušek. Druhý případ by ale znamenal, že by studenti mohli nastoupit až v jarním semestru.
Dosavadní studium na UJAK přitom neskýtá žádnou záruku, že budou přijati. "Není to automatický proces. Je na studentech, jak tuto šanci využijí," uvedla děkanka pražské pedagogické fakulty. Studenti by nastoupili do prvního ročníku. "Mohou pak požádat o uznání části studia," doplnila Wildová.
Dotčení studující učitelé v diskusi na facebookovém profilu Chceme UJAK reagovali na tyto návrhy rozladěně. Kritizovali to, že budou mít jen minimum času na přípravu na případné přijímací zkoušky i formální nástup do prvního ročníku. To nepovažují za dostudování, ale za nové studium.
V minulosti si také stěžovali na to, že na veřejných vysokých školách není možné na rozdíl od UJAK kombinované studium absolvovat čistě o víkendech.
Ministryně k tomu řekla, že podmínky jednotlivých fakult se liší. Některé v kombinovaném studiu umožňují ještě individuální studijní plán.
50 až 70 studentů v ročníku
Konkrétní podoba nabídky, jaká bude pro tyto studenty připravena, se bude upřesňovat příští týden. Děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně Němec upozornil na to, že pro veřejné VŠ není jednoduché přijmout takový počet studentů. Počty studentů tohoto oboru se na nich pohybují řádově mezi 50 a 70 v ročníku.
Jeho kolegyně Wildová připomněla, že relativně nízké počty fakulty drží kvůli zachování kvality studia. Akreditační komise kritizovala UJAK mimo jiné za to, že zejména na učitelskou speciální pedagogiku nabral loni na podzim příliš mnoho studentů.
Zájem učitelů byl totiž vysoký kvůli zákonu o pedagogických pracovnících, podle nějž by od ledna 2015 měli na školách až na výjimky učit jen kvalifikovaní pedagogové.
Studium pro doplnění kvalifikace pro učitele zároveň znamenalo, že se na ně pohlíželo jako na kvalifikované. Ministerstvo v zájmu ochrany těch, kterým studium na UJAK ke konci září skončí, vydá stanovisko, aby byli jako kvalifikovaní posuzováni i nadále. Bez toho by mohla být ohrožena jejich budoucnost ve školách, kde musejí dostávat kvalifikovaní učitelé přednost před lidmi bez potřebného vzdělání.
Pro zhruba dvě stovky studentů, kteří na UJAK studovali neučitelskou speciální pedagogiku, by měla být kapacita veřejných VŠ dostatečná.