Praha - Čtrnáct let připravované státní maturity pokračují třetím dnem písemnými testy, za jejichž hladký průběh se zaručil "svou hlavou" ministr školství Josef Dobeš (VV).
Ovšem jen několik hodin poté, co ministr prohlásil, že jsou zkoušky zajištěny jako "dokumenty v Pentagonu", uniklo zadání testů z českého jazyka na internet.
Dobeš v tom důvod k rezignaci nevidí. Podle něj nešlo o únik dopředu, došlo k němu až kvůli studentovi, který zadání během zkoušky opsal.
"Zda zůstanu ministrem, o tom rozhodne vyjednávání K9 a premiér Nečas. I já sám budu na konci června zvažovat, zda chci ve vládě pokračovat," uvedl v jedné z odpovědí čtenářům Aktuálně.cz při středečním online rozhovoru. Jak dodal, musí mít jistotu, že vláda je reformní a on sám má možnost v ní pomáhat s reformou českého školství.
Své šance na setrvání odhaduje na jednu ku jedné.
Dobeš posléze přiznal, že testy jsou skutečně předražené a celá státní maturita je příliš byrokratická. Pokud zůstane ministrem, chce to změnit již příští rok. Zároveň čtenářům řekl, že věří tomu, že se podaří najít viníky těchto nešvarů a vést je k osobní zodpovědnosti.
Samotný princip státních maturit ovšem hájí. "Státní garance a kontrola v podobě státní maturity je nutná. Mnohem více stát stojí pokles úrovně vzdělání našich středoškoláků a ohromná síť středních škol, které stát platí a mezi nimi je i část velmi nekvalitních," uvedl.
Josef Dobeš ve středu ráno online odpovídal na otázky čtenářů Aktuálně.cz.
Odpovězeno: 01. 06. | 08:45Autor: Steve
Otázka: Pane ministře, jste konečně po mnoha letech odvážný ministr školství, který i nepopulární věci dotahuje do finále - maturity, vyžírky VUP, UIV. Držíme palce ať svoji funkci udržíte po dněšku i po maturitách. Jakou šanci vidíte VY?
Josef Dobeš: Dobrý den, děkuji za podporu. Přiznám se, že díky tomu, že mám důležité reformní úkoly, tak nesleduji politické dění a souboje kolem. Chci dotáhnout státní maturitu, nastavit na příští rok její zjednodušení a pak mám velkou etapu za sebou. Faktický osud, zda budu na ministerstvu, záleží na vyjednávání K9 a premiérovi Nečasovi. I pro mne bude čas na konci června pro zvážení, zda i já chci ve vládě pokračovat, zda vláda je reformní, a já mám možnost v ní pomáhat reformovat učitelům a ředitelům české školství. Sám jsem se o víkendu rozhodl, že pokud bude tato garance, já budu pokračovat. Jinak nerad tipuji, ale šance vidím jedna ku jedné. Děkuji za dotaz.
Odpovězeno: 01. 06. | 08:47Autor: studentka nástavbového studia
Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat jestli jste někdy porovnávali studium u gymláků a na učnáku? Gympl nemá praxi, kdežto učnák ano.Tudíž mají výhodu ve velkém množství hodin, kde proberou látku Nemůžete tedy chtít, aby byli studenti srovnatelně na tom, třeba z jazyka:C Děkuji
Josef Dobeš: Dobrý den, pokud je to učební obor s maturitou, tak stát musí garantovat minimální standart - úroveň státní maturity. A je jedno, na jakém typu školy to je a na jakém místě v České republice. Děkuji za dotaz
Odpovězeno: 01. 06. | 08:49Autor: Václav Švehla
Otázka: Dobrý den,
velmi jsem uvítal, že jste si za náměstka vybral pana Wilhelma. Budete mít spolu s ním odvahu zastavit dnešní nesmyslný systém, kdy jsou VŠ financovány na základě počtu přijatých studentů, což vede školy k tomu, že nabírají stovky lidí do zcela neperspektivních oborů? Děkuji za odpověď.
Josef Dobeš: Dobrý den, přesně jste vystihl důvod, proč jsem jmenoval pana profesora svým náměstkem. Těší se všeobecně autoritě a dokáže silou autority i své odborné erudice spolu se mnou zavést reformu tak, jak ji z části popisujete. Je to bolest českého vysokého školství. Děkuji za dotaz.
Odpovězeno: 01. 06. | 08:53Autor: Filip
Otázka: Dobrý den, z jakého důvodu je slovenská SM až desetinásobně levnější než česká verze? Nemělo by za to nést minulé vedení MŠMT zodpovědnost? Přijde mi skandální, že v médiích s naprostým klidem oznámíte, že SM jsou předražené a smlouvy s firmami, které zajišťují SM, jsou pro MŠMT nevýhodné.
Josef Dobeš: Dobrý den, při svém nástupu v červenci jsem zadal finanční audit na CERMATu. Výsledky byly v dubnu tohoto roku a já je zveřejnil. Protože byly závažné, předal jsem je na finanční úřad a ÚHOS. Tam se prošetří pochybení CERMATu i lidí z ministerstva. Na druhou stranu je potřeba říci, že cena je dána i délkou jednání a změnami pravidel státní maturity. Těch patnáct let se do ceny promítlo. Tuto podobu schváli poslanci na jaře 2008 a to zejména hlasy ODS a ČSSD. Byl jsem první ministr, který veřejně tuto cenu napadl a zadal audit. Děkuji za dotaz.
Odpovězeno: 01. 06. | 08:57Autor: Koupilová
Otázka: Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli uvažujete o elektronické podobě zkoušek? Mnoho studentů (včetně mě) má obavu, že křížkování propiskou počítač správně nesejme, nebylo by tedy lepší provádět vše přímo přes počítač? Díky. K.
Josef Dobeš: Dobrý den, od samého začátku kritizuji administrativní podobu státní maturity, ale současně deset měsíců intenzivně pracuji na elektronické podobě. Elektronické testování chci začít na základních školách v pátých a devátých ročnících. Pilot na sto školách bude již letos na podzim. Do dvou let bych chtěl spustit tento systém na všech základních školách. Na střední školy tento systém překlopím za čtyři roky, až vyprší smlouvy na současnou podobu, podepsané mými předchůdci na ministerstvu. Děkuji za dotaz.
Odpovězeno: 01. 06. | 09:02Autor: city
Otázka: Pane ministře, máte oprabvdu pocit, že tohle jsou dobře investované peníze? Chybí ve školství na jiné věci a tady se vyhodila bezmála miliarda. nechápu to, my jsme maturovali také formou státních maturit, ale takový humbuk kolem toho nebyl.
Josef Dobeš: Dobrý den, souhlasím s Vámi, že naše státní maturita je strašně předražená. Výsledky auditu jsem předal na ÚHOS a na finanční úřad a jsem přesvědčen, že je možné ukázat na viníky tohoto předražení. Na druhou stranu státní garance a kontrola v podobě státní maturity je nutná, mnohem více stojí stát pokles úrovně vzdělání našich středoškoláků a ohromná síť středních škol, které stát platí a mezi nimiž je i část velmi nekvalitních. I to ukazují výsledky státní maturity po ústní části. Zhruba na 80 školách neudělalo státní maturitu více jak 30 procent studentů. Děkuji za dotaz.
Odpovězeno: 01. 06. | 09:05Autor: Jindra
Otázka: Pane Dobeši ,neni to tak,že jste zdědil předraženou akci,kterou se snažíte za každou cenu uvést do chodu ,abysme nepřišli o dotace ,přestože je nastavena tak,že bude stále prodělečná a budou na ní vydělávat nějací Zelení ??? Děkuji
Josef Dobeš: Dobrý den, v létě 2010, když jsem nastoupil do funkce ministra, jsem měl dva důvody, proč jít do státní maturity. Jednak klesající úroveň středoškoláků a nabobtnalá síť středních škol, ale i to, že učitelé se na této podobě nadřeli a já si vážím jejich energie a práce, kterou do toho dali. Vždy, když se změnily podmínky, museli všichni absolvovat nové školení. Děkuji za dotaz.
Odpovězeno: 01. 06. | 09:09Autor: Mgr. Zdeněk Zelený
Otázka: Pane ministře, včera jsem se dozvěděl, že písemné maturitní práce máme opravovat anonymně, nemáme vědět, čí práci opravujeme. Je to nutné? Rád bych věděl, k jakým výsledkům jsem studenta dovedl. Jestli má jeho práce nějakou hodnotu. Nebude lepší, když si na to Cermat najme roboty?
Josef Dobeš: Dobrý den, tato podoba má mnoho a mnoho chyb a mnoho věcí, které odporují zdravému rozumu. Nařídil jsem panu Zelenému, aby vám zaslal dopis, kde vám opět poděkuje za vaši práci, a vedle toho vás bude informovat o tom, že dostanete zpětně informaci o výsledcích vaší třídy i jednotlivých žáků. Původně o tom CERMAT neuvažoval, ale já souhlasím s vámi, že učitel musí dostat zpětnou vazbu, jak učí. To je jeden z přínosů státní maturity a jedna z cest jak zvýšit kvalitu školství. Bude to nejpozději do 15. září. CERMAT na tom bude pracovat přes léto. Děkuji za dotaz.
Odpovězeno: 01. 06. | 09:11Autor: Vladimíra Marková
Otázka: kdy vyřešíte současnou nelogickou situaci, že studenti stř.škol dříve dělají přijímačky na VŠ, mnohdy před maturitami už vědí, že jsou přijati.Maturita jako završení středošk. studia ztrácí svůj význam.
Josef Dobeš: Dobrý den, hned příští rok se vrátíme k tomu, jak to správně a logicky má být nastaveno (když jsem nastoupil do úřadu, nestihl bych pro letošek změnit zákon a vyhlášku). Tedy příští rok začneme na konci dubna písemnou částí, první týden v květnu budeme znát výsledky a ty budou sloužit vysokým školám pro přijímací řízení. Ústní část pak bude probíhat v květnu. Děkuji za dotaz.
Odpovězeno: 01. 06. | 09:15Autor: L. Nosková
Otázka: Dobrý den, moje dcera neudělala školní maturitu z biologie. Má ale před sebou přijímačky na dvě VŠ. Na jedné jí řekli, že je může normálně dělat a po případném přijetí může zažádat o odkladné dodání maturitního vysvědčení v září. Na druhé fakultě to nepovolí. Má na to fakulta právo?
Josef Dobeš: Dobrý den, pokud vaše dcera neudělala jednu profilovou zkoušku, může ve státní maturitě nadále pokračovat. Tuto jednu zkoušku si udělá v opravném termínu. Z tohoto důvodu jsem přesvědčený, že postoj první vysoké školy je správný. Má šanci se na vysokou školu dostat. Na druhou stranu nemůžeme vytýkat vysoké škole, že si vyhradí právo neuvažovat o přijetí studenta, který nesložil jednu z maturitních zkoušek. Může to být jejich vnitřní hodnotící kritérium. Děkuji za dotaz
Odpovězeno: 01. 06. | 09:19Autor: Hynek Bouchal
Otázka: 1. V didaktických testech z českého jazyka, dějepisu a společenských věd při maturtiní generálce byly hrubé faktické a didaktické chyby. Kdo a jakou za to nesl odpovědnost? 2. Nyní CERMAt testy nechce zveřejnit. Bojí se veřejné kritiky svých diletantsky tvořených testů?
Josef Dobeš: Dobrý den, po generální zkoušce skupiny odborníků opět prošly zadávané otázky, aby byly správné a jednoznačné pro ostrou verzi. Jestli se nemýlím, tak dvě otázky z dějepisu byly vyňaty jako nesprávné a nejednoznačné. CERMAT pro potřeby učitelů přes léto zpracuje vyhodnocení žáků a tříd a tuto zpětnou vazbu pošle na školy. Původně s témto CERMAT nepočítal, ale tento krok povede k zlepšení výuky na SŠ. Děkuji za dotaz
Odpovězeno: 01. 06. | 09:22Autor: Poliš
Otázka: Dobrý den,
je skutečně nezbytné srovnávat všechny maturanty různého zaměření mezi sebou? A proč se tak ale děje formou 2 úrovní obtížností? Nebylo by přirozenější udělat maturitu bez volby obtížnosti pro gymnázia, učňáky či konzervatoře zvlášť a tak aby vycházela z RVP pro tyto obory?
Josef Dobeš: Dobrý den, jsme přesvědčeni, že stát musí garantovat jednu stejnou, byť minimální, úroveň maturity. V budoucnu bude cílem mít jednu laťku a shodnout se na jejím správném nastavení. V začátcích státní maturity to vzhledem k rozdílným úrovním na středních školách nebylo možné. Proto se nastavil minimální standart, který musí splnit každý maturant, a pak těžší verze jako vstupenka na vysokou školu, tedy výzva pro nadané studenty. Děkuji za dotaz
Odpovězeno: 01. 06. | 09:26Autor: boxter
Otázka: Proč si neuděláter pořádek v řízení ministerstva? Především ve správě chodu úřadu.
Josef Dobeš: Dobrý den, přiznám se, že deset měsíců nedělám nic jiného, než zjednodušení a zeštíhlení úřadu s tím, že zde nastavuji jasná pravidla. Jen pro vaši informaci, od ledna ušetřím na chodu úřadu každý měsíc milion a půl oproti tvrdě seškrtaného rozpočtu, který mi dal pan Kalousek. Propustil jsem více úředníků, než jsme měl, a ušetřené peníze pošlu v červnu do regionálního školství. Ale spouhlasím s vámi, že mne zde čeká ještě velké množství práce. Jsem zvyklý vést firmy, kde je úplně jiný přístup k práci, než ve státní správě. Za stále ještě nedokonalé dílo samozřejmě nesu odpovědnost. Děkuji za dotaz.
Odpovězeno: 01. 06. | 09:32Autor: Petra
Otázka: Stání maturity nejsou nic jiného než stres, studenti
čekají měsíc až se dozví zda mají maturitu. Takových
peněz už maturity stály a ještě budou a pan Dobeš se usmívá z obrazovky. Nechci žádnou odpověď.
Jsem zhnusená panem Dobešem.
Josef Dobeš: Dobrá den, děkuji za dotaz, zareaguji za něj. Na jednu stranu se jako politik, který tuto maturitu přijal musím za ní omluvit. Je byrokratická a necitlivá nejen ke studentům, ale i k pedagogům. Na druhou stranu nejsem zastáncem toho, že je potřeba zametat studentům cestičky a nevystavovat je námaze a tím i stresu. Naše školství za posledních 20 let nastoupilo na bezbolestnou jednoduchou cestou za tituly, aniž by student měl pro ně předpoklady. Ze zahraničí dostáváme signály, jak klesá konkurenceschopnost našich dětí, žáků, studentů. Za byrokracii se tedy omlouvám, za zátěž, námahu a stresy ne.
Vzhledem k omezeným časovým možnostem již nemohu odpovědět na zbylé dotazy, děkuji všem za dotazy a nejen čtenářům Aktuálně.cz přeji krásný zbytek dne.