* Desítky karet vymění i HomeCredit * ČSOB vyčíslila přesný počet postižených karet: šest tisíc * Vyšetřování rozsáhlého úniku dat pokračuje
Praha - Stovky klientů bank prožívají nepříjemné chvilky. Kvůli úniku dat ve Španělsku, po kterém banky po celé Evropě včetně Česka spustily rozsahem dosud nevídanou bezpečnostní akci, jim sice nehrozí, že o peníze přijdou, ale že se k nim dočasně vůbec nedostanou.
Jako Michael Růžek (jméno pozměněno na žádost dotčeného), který má účet u ČSOB. Ráno chtěl zaplatit kartou u benzinové pumpy, ale zjistil, že ji má zablokovanou. Stejně jako tisíce dalších lidí, kterým se tuzemské banky rozhodly vyměnit kartu, aby zabránily jejímu zneužití po varování z centra Visa a Mastercard/Eurocard.
"Mám za sebou dopoledne strávené v bance," popsal Růžek redakci svou zkušenost, kterou prochází i další lidé, podle toho, co viděl na své pobočce. "Osobní bankéři se nám všem velmi omlouvali, nové karty jsou k dispozici, ale k nepoužití. Banka k nim nemá PIN."
Právě tady se ukazuje úzké místo akce, kterou banky spustily, aby klienty chránily. PINů, tedy tajných číselných kódů, s jejichž pomocí je možné vybírat na kartu peníze, není "dostatek". Systém, díky kterému banky dostávají pro své klienty spolu s kartami i tento tajný číselný kód, není stavěný na tak velký nápor žádostí. Ještě nikdy v historii nepřišlo tolik požadavků na vydání nových karet najednou, jako se to děje v posledních dnech.
Například zmíněná ČSOB: šest tisíc. "Ano, právě jsme došli ke konečnému číslu, je to šest tisíc zablokovaných karet," řekl Aktuálně.cz Ivo Měšťánek, ředitel komunikace banky.
Další na tom nejsou jinak. Raiffeisenbank stovky. Komerční banka stovky. Česká spořitelna stovky, ale stále nepovažuje odhad za konečný. Jedna za druhou banky přidávají do výsledné sumy postižených klientů další a další údaje. 66 kreditních a úvěrových karet zablokuje také HomeCredit, tolik jeho klientů totiž kartu použilo v době odcizení dat ve Španělsku.
"Všechny tyto karty jsme se rozhodli převydat, ačkoliv jsme žádné podezřelé transakce na těchto kartách neodhalili," říká Aleš Nejezchleb, vedoucí kartového centra společnosti Home Credit.
"Chceme maximálně ochránit prostředky klientů, proto přistoupila banka k plošné blokaci," vysvětlil Aktuálně.cz mluvčí ČSOB Ivo Měšťánek. "Nevylučuji, že v některých případech se klienti dostali do svízelné situace, za to se omlouváme. Ale během pár dní by vše mělo být v pořádku," uvedl.
Klientům banky nabízejí i mimořádné řešení. Pokud potřebují zablokovanou kartu odemknout, mohou se na tom dohodnout se svým bankéřem. Banka může jednorázově kartu vrátit do původního stavu a po provedené transakci ji opět zablokovat. Přesto se klienti nakonec nevyhnou tomu, aby si přišli pro kartu zcela novou. A vzhledem k potížím s PIN nemusejí tolik spěchat.
"Copak pro mne, to není tak velký problém," říká Růžek. "Ale v bance jsem potkal lidi, kteří líčili, že pro ně každá hodina bez karty a bez možnosti rychlého přístupu k penězům je kritická."