Magistrát počítal cyklisty.Je spokojen, že jich přibývá

Hana Pražáková
14. 10. 2008 16:38
Ukázalo to počítání cyklistů
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Magistrát v hlavním městě tvrdí, že cylistika se v posledních letech čím dál víc stává plnohodnotnou součástí pražské dopravy. 

Radní pro životní Petr Štěpánek dnes zveřejnil výsledky sčítání, podle něhož po nejvytíženější cyklistické trase po Podolském nábřeží projelo v dopravní špičce za hodinu 190 cyklistů, v neděli jich bylo více než třináct set. 

Po cyklotrase A2 na Podolském nábřeží, která vede ze Zbraslavi do Zámků, pak mezi sedmou hodinou ranní a osmou večerní letos ve všední den projelo 1116 cyklistů.

Magistrát sčítal cyklisty na 66 místech hlavního města.

"Čísla jednoznačně ukazují, že cyklistika se posouvá od rekreace k plnohodnotné dopravě podobně jako v západoevropských městech," řekl Petr Štěpánek.

Zaostáváme, říkají cyklisté: Necelistvost

Podle mínění většiny aktivních cyklistů však úroveň pražské cyklodopravy za jinými metropolemi výrazně zaostává.

Podle Michala Křivohlávka z občanského sdružení Auto*Mat situaci cyklistiky v Praze dokazuje nová cyklostezka mezi Chuchlí a Lahovicemi.

Foto: Ondřej Besperát

„Cyklostezka na periferii má rekreační význam, ale z hlediska dopravy v centru města neřeší vůbec nic," uvedl Křivohlávek.

Trasy nejsou celistvé

Cyklistické dopravě v hlavním městě nejvíc škodí, že na sebe jednotlivé trasy nenavazují. 

„Největší překážkou kvalitní sítě je to, že trasy nejsou celistvé," uvedl odborník ROPIDu na cyklistickou dopravu Tomáš Prousek.

Tomu podle něho brání tři hlavní faktory: Legislativa, peníze a majetkové vztahy.

„Česká legislativa je v tomto směru zastaralá a opomíjí to, co mají legislativy v západoevropských zemích, kde je cyklistika ve městech více rozvinuta," vysvětluje Prousek.

Jako příklad uvádí komplikace s vybudováním víceúčelových jízdních pruhů, cyklopruhů nebo přednost cyklistů na křižovatkách.

Celistvost naplánované trasy může také snadno narušit soukromý vlastník, který odmítne stezku vést přes svůj pozemek.

Náplavka má své kouzlo

Památku Jana Bouchala dnes jeho spolupracovníci, kamarádi i další cyklisté uctili večerní jízdou, která začínala na Náměstí Jiřího z Poděbrad.
Památku Jana Bouchala dnes jeho spolupracovníci, kamarádi i další cyklisté uctili večerní jízdou, která začínala na Náměstí Jiřího z Poděbrad. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Obecně si pražští cyklisté oblíbili hlavně cesty podél Vltavy. Za poslední tři roky jich zde projíždí téměř o polovinu více.

„Kombinuje se zde hezké prostředí a cesta vedoucí téměř po rovině," vysvětluje oblíbenost těchto tras Prousek.

"Setkávají se zde rekreační i dopravní cyklisté, pro něž je takzvaná náplavka výhodným koridorem při cestě do centra," dodává.

V porovnání s rokem 2007 se počet cyklistů zdvojnásobil v lokalitách Korunní, Křižíkova, Letenské sady, Modřanská rokle a Slezská.

Podle magistrátu vzrostl také provoz cyklistů na Barrandovském mostě, v Nádražní, Podbabské, na Rohanském nábřeží, na Strakonické, ve Stromovce, v Šermířské a ve Vnislavově ulici.

Naopak klesla obliba mostu Barikádníků, Národní třídy a Žižkovského tunelu.

 

Právě se děje

Další zprávy