Lidé v Liberci šampionátu nevěří. Přesvědčí je miliony?

Martina Machová, spolupracovník Aktuálně.cz
28. 3. 2008 13:30
Organizátoři najali světovou špičku v marketingu
Část běžeckého areálu Vesec. Tohle místo má dělat dobré jméno České republice ve světě. Lidé v Liberci tomu prý zatím moc nevěří
Část běžeckého areálu Vesec. Tohle místo má dělat dobré jméno České republice ve světě. Lidé v Liberci tomu prý zatím moc nevěří | Foto: Martina Machová

Liberec - Má to být největší sportovní událost v historii Česka, provází ho však pochybovačné mručení. A nejsilněji zaznívá v místě, kde by ho čekal málokdo. V samotném pořadatelském městě pod Ještědem.

Paradoxně právě Liberec má na lyžařském šampionátu vydělat nejvíce. Nezvyklá atmosféra, která Liberci vládne, překvapila i profesionály. Ty si na pomoc po nevydařených Světových pohárech přivolala Kateřina Neumannová. 

"V rámci celé České republiky je projekt mistrovství zpochybňován, zejména v Liberci a Libereckém kraji. V ostatních krajích je identifikace s mistrovstvím vyšší," sdělil Aleš Pospíšil ze společnosti Mmd.

Organizátoři libereckého mistrovství povolali proto na pomoc světovou špičku v marketingu. Společnost Mmd loni získala ocenění, které se v její branži rovná filmovému Oskaru - International Stevie Award.

Mezi jejími klienty figurují jména jako Budvar, Ahold, Cocacola, IBM, Nokia nebo Gripen. Podílela se i na kandidatuře Moskvy na letní olympijské hry v roce 2012.

Do dění kolem mistrovství se zapojila společnost Mmd na přelomu letošního února a března. Jejím úkolem bude dát libereckému šampionátu "tvář" a využít jeho veškerého propagačního potenciálu. 

Jak chce MMd propagovat
Autor fotografie: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Jak chce MMd propagovat

  • Volba maskota veřejností. Připraveny jsou tři návrhy, o kterých se začne v nejbližší době pracovat
  • Zapojit neotřelé umělce. O práci na celkovém vyznění a stylové linii mistrovství již projevil zájem například David Vávra
  • Roadshow po České republice. V krajích mají vzniknout týmy vedené známou osobností, které svou oblast budou reprezentovat
  • Propagace mistrovství pomocí státních agentur Czech Trade, Czech Invest a národních konzulátů a center v zahraničí
  • Užší zapojení blízkého pohraničí, tedy Německa a Polska

Zaměřit se chce na společnou prezentaci závodu a České republiky v zahraničí i pojmout mistrovství jako celonárodní sportovní svátek. Přemluvit ke spolupráci však musí zejména Liberečany.

Za odporem mezi obyvateli stotisícového města vidí firma rozmíšky, které provázely začátek příprav. "Místo obrany mistrovství je potřeba přesvědčit lidi, aby ho vnímali jako přínos," uvedl Aleš Pospíšil.

Ukažte světu nadšední

Podle něj pak úspěch mistrovství v Liberci bude rozhodující při dalších kandidaturách na obdobně rozsáhlé akce. "Bylo by špatné, kdyby okolní svět viděl, že se s mistrovstvím místní nedostatečně ztotožňují, že chybí nadšení," upozornil.

Chybu v počátcích prezentace mistrovství vidí i liberecká patriotka a bývalá reprezentantka v běhu na lyžích Zuzana Kocumová.

"Mistrovství bylo hodně spojováno s machinacemi kolem pozemků, na kterých nyní stojí sportoviště. Trvají také dohady, zda byl Vesec pro areál správně zvolen. Chtěně či nechtěně se tak opomíjí skutečnost, že mistrovství je akce, na které se představí světová lyžařská špička," uvedla lyžařka, která reprezentovala Česko na mistrovstvích v Trondheimu, Ramsau či Lahti a na olympiádě v Naganu.

Na nedostatky v propagaci upozorňovali novináři již při letošních světových pohárech. Závody měly málo diváků a totéž postihlo i doprovodné show. Podle organizátorů prošlo turnikety sportovišť nanejvýš šest tisíc diváků, pozorovatelé na místě však hovoří o výrazně nižších číslech.

"Větší propagaci světových pohárů jsme nedělali záměrně. Například do skokanského areálu na Ještědu by se deset tisíc diváků nevešlo, není dokončen," přiznala šéfka organizátorů Kateřina Neumannová.

"Soustředili jsme se více na samotné pořádání závodů, dalším důvodem pak byl nedostatek peněz. Potřebovali jsme co nejvíce ušetřit," pokračovala ve výčtu faktorů, které ovlivnily propagaci liberecké generálky.

Rozpočet na propagaci? 50 milionů

Světový šampionát však má být něco jiného. Rozpočet na kompletní marketing je 50 milionů korun. Suma však nemusí být konečná. Záleží na jednání se sponzory i schopnosti organizátorů dostát plánům, aby se některé marketingové projekty zaplatily samy. Měly by jimi být například doprovodné akce nebo prodej propagačních předmětů.

Liberecké mistrovství provází v posledním roce množství skandálů. Jejich rozbuškou byl zásah vlády do vedení organizačního výboru. Bývalá ministryně školství Dana Kuchtová si v polovině loňského roku vynutila dosazení Kateřiny Neumannové na post prezidentky.

Přesvědčí Kateřina Neumannová veřejnost o tom, že šampionát je dobrá věc? Na propragaci má za tím 50 milionů korun
Přesvědčí Kateřina Neumannová veřejnost o tom, že šampionát je dobrá věc? Na propragaci má za tím 50 milionů korun | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Roman Kumpošt, muž který vedl tři kandidatury Liberce na mistrovství v klasickém lyžování, musel odejít. Za emotivně vypjaté atmosféry pak rezignovali i jeho nejbližší spolupracovníci a z organizačního výboru zbylo jen torzo.

Následovaly další potíže. Odešlo množství dobrovolníků, stavby sportovních areálů začaly nabírat na zpoždění. Nový organizační výbor se rozhádal s několika klíčovými partnery. Například vypověděl smlouvu společnosti Merz, která měla zajistit informační systém. Zdál se mu drahý.

Situaci  v Liberci a okolí pak vyhrotilo nedávné dovážení sněhu na Světové poháry z Jizerských hor. Počasí pořadatelům nepřálo, přesto se rozhodli generálku na tratích ve Vesci uspořádat.

Hektické svážení sněhu se však neobešlo bez přehmatů. Firmy které měly "drahocennou surovinu" obstarat, ji braly bez povolení i v chráněné krajinné oblasti. Nyní je celá kauza v šetření, Kateřina Neumanová je však za ni ekology navržena na cenu Ropáka.

 

Právě se děje

Další zprávy