Praha - Kvůli mraku popela, který postupuje z Islandu nad Evropu, se mohou dostat do problémů lidé, kteří potřebují rychlou lékařskou pomoc.
Vojenská ochrana nebe nad Českou republikou je naopak zajišťována ve stejném režimu jako kdykoliv jindy.
Uzávěra pro vrtulníky letecké záchranné služby byla vyhlášena v 16:00, řekl předseda Asociace zdravotnických záchranných složek a ředitel jihočeské záchranné služby Marek Slabý.
Záchranářské vrtulníky nebudou zasahovat pravděpodobně do sobotního rána. V místech, kde je viditelnost dobrá, jsou i přes uzávěru posádky připraveny zasáhnout, například v Jihomoravském kraji.
V souvislostech
- Situaci sledujeme online: Evropu zakryl sopečný mrak. Nelétá se ani z Prahy
- Co se děje v ČR: Prach ze sopky zasype Česko. Bude i u země
- Co nám hrozí: Prach zasype auta, zdraví Čechů ale neohrozí
- Proč takový strach: Aerolinie se bojí prachu od dramatu roku 1982
- Grafika: Mapa ochromené letecké dopravy ve světě
- Fotogalerie: Erupce sopky pod islandským vulkánem Eyjafjallajökul
- Video: To je on, mrak sopečného prachu z ptačí perspektivy
"Letecká služba Policie ČR od 11:30 nelétá," potvrdila už dopoledne na dotaz Aktuálně.cz Dagmar Bednarčíková z policejního prezidia. Právě policejní letecká služba provozuje vrtulníky, které převážejí záchranáře a lékaře ve středních Čechách.
Provoz už odpoledne omezily letecké záchranné služby z Prahy, Hradce Králové, Brna, Jihlavy a Olomouce. Zatím žádné omezení při letech k záchraně života nemají letečtí záchranáři v Plzeňském kraji, pro které službu zajišťuje armáda.
Gripeny jsou na zemi
Řízení letového provozu, které v rámci celé republiky rozhoduje, kdo (tedy kromě vojenských letadel) může do vzduchu, zatím uzavřelo vzdušný prostor jen pro dopravní letadla. Provozovatelé jiných typů letadel či jejich piloti se stále mohou sami rozhodnout, zda jejich stroje zůstanou na zemi či vzlétnou.
"Ukončení poskytování letových provozních služeb neznamená ukončení letů pro záchranu života a sportovního a rekreačního létání," sdělil mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma. Proletět se tedy stále mohou například piloti tzv. ultralightů či větroňů, kteří se orientují jen podle toho, co vidí kolem sebe.
Řízení letového provozu může ovšem vydat striktní zákaz všech civilních letů, pokud se podmínky zhorší.
Bez ohledu na jakékoliv podobné situace jsou neustále v pohotovosti vojenské gripeny, které vzlétají za každých okolností, je-li zaznamenáno narušení vzdušného prostoru republiky.
"V současné době ale neprovádíme žádné cvičné lety," řekla Aktuálně.cz pplk. Jana Růžičková z generálního štábu.
A co vlastně letadlům včetně grippenů hrozí? "
"Pokud letoun letící vysokou rychlostí (řádově stovky km/h) do takového mraku vlétne, může motor nasát částice. Projdou kompresorem a dostanou se do spalovací komory. Tam je teplota kolem 1100° C. Vznikne mazlavá hmota podobná tavenině, ze které se fouká sklo a ta nejprve obalí lopatky turbíny, motor ztratí otáčky a tah. Vlivem nedostaku kyslíku (přebytku paliva ve směsi) začnou z motoru šlehat plameny. V důsledku nedokonalého spalování klesne teplota hoření ve spalovací komoře, hmota začne více tuhnout, nakonec motor „zalepí" a ten přestane fungovat," říká letecký publicista Radek Panchartek.
Letecký publicicista Radek Panchartek píše v blogu:
Co přesně hrozí letadlům, které vlétnou do sopečnéího prachu