Brno - Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí zahájil správní řízení s dalšími čtyřmi subjekty. Celkem je řízení již šest. Týkají se říjnových voleb do sněmovny. V tiskové zprávě to sdělil předseda úřadu Vojtěch Weis. Podle úřadu mohla být porušena zákonná pravidla vedení volební kampaně. Konkrétní názvy chybujících stran Weis neuvedl. Za prohřešky může úřad ukládat sankce, v těchto případech od 10 tisíc do 100 tisíc korun.
V prvním případě ze čtyř nových řízení se jedná o účast právnické osoby na kampani bez předchozí registrace u úřadu a neoznačení volební kampaně informací o zadavateli a zpracovateli. V dalších dvou případech se podle úřadu jedná o to, že kandidující subjekt a právnická osoba nezajistily, aby volební materiály obsahovaly informaci o zadavateli a zpracovateli. Ve čtvrtém případě bylo podle úřadu umožněno využití komunikačního média kraje k volební kampani.
Doručením oznámení o zahájení řízení začne třicetidenní lhůta pro vydání rozhodnutí. Podle Weise je správní řízení neveřejné, a proto nelze podávat podrobnější informace. "V okamžiku, kdy rozhodnutí úřadu budou v právní moci, budeme o výsledku předmětných správních řízení adekvátně informovat veřejnost," uvedl Weis.
Se dvěma subjekty úřad zahájil správní řízení už v první polovině srpna. V prvním případě se jednalo o účast na kampani bez předchozí registrace. Podle serveru iRozhlas.cz se řízení týkalo novinových inzerátů České asociace satelitních operátorů s karikaturami premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD). Podle asociace to nebyla součást předvolební kampaně. Tvrdí, že pomocí inzerce v tisku kritizovala novelu zákona o elektronických komunikacích. Ve druhém případě se podle úřadu jednalo o to, že kandidující subjekt nezajistil, aby volební materiály obsahovaly informaci o zadavateli a zpracovateli.
Média v minulosti spekulovala o tom, že se úřad zabývá například knihou bývalého ministra financí Andreje Babiše (ANO) nazvanou O čem sním, když náhodou spím nebo žlutými billboardy, které naopak poukazují na Babišova pole s řepkou. Podle médií by se úřad mohl zabývat i společností Uber, která měla v tisku placenou inzerci proti novele zákona o silniční dopravě, nebo aktivitami olomouckého hejtmana a lídra kandidátky hnutí ANO v Olomouckém kraji Ladislava Oklešťka. Ten už v dubnu zahájil kampaň "Hejtuj hejtmana".
Úřad vznikl letos v Brně, správní řízení jsou první, která ve své činnosti zahájil. Úkolem instituce je kontrola financování politických stran a hnutí, což dosud dělá kontrolní výbor sněmovny. Úřad si od něj agendu postupně převezme. Bude hlídat i dodržování stanovených horních hranic nákladů volebních kampaní. U sněmovních voleb je to 90 milionů korun.