Preview - Ridley Scott se po přinejlepším rozporuplně přijatém Prometheovi raději vrací nohama na zem. Jeho nový projekt dokazuje, že ani (zdaleka ne první) kvalitativní neúspěch nemůže režisérovi kultovních snímků Vetřelec a Blade Runner pošramotit pověst, alespoň tedy v očích celebrit, jež mu upsaly duši pro snímek Konzultant.
Michael Fassbender (Hanebný pancharti, Prometheus), Brad Pitt, Cameron Diaz a hvězdný pár Javier Bardem (Skyfall) s Penélope Cruz se tedy sejdou v příběhu o vysoce postaveném advokátovi, který se zaplete do prodeje drog ve velkém, což se však ukáže být hrou s až příliš složitými pravidly.
Ve Scottově tvorbě nejde o první výlet mezi kriminálníky, například Americký gangster z roku 2007 patří mezi jeho nejuznávanější filmy. Jde o prostředí, v němž si je režijně celkem jistý, a svižné trailery naznačují, že ve svých pětasedmdesáti letech nezačal na stará kolena točit jako stařec.
Věnováno Tonymu
Natáčení snímku podle scénáře Pulitzerovou cenou z roku 2007 ověnčeného Cormaca McCarthyho však mělo pro režiséra tragický průběh. Když svůj život předčasně ukončil jeho bratr Tony, než by mu byl beztak zkrácen smrtelnou nemocí, přerušil Ridley na dva týdny produkci, aby mohl strávit čas s truchlící rodinou. Nakonec se rozhodl bratrovi svůj film věnovat a možná si na něj ve střižně i zavzpomínal, protože z upoutávek lze vyčíst jistou podobnost se stylem rychlých thrillerů Tonyho Scotta.
Konzultant ale vzniká primárně z iniciativy McCarthyho. Ten souběžně se scénářem vydává i obsáhlejší knižní verzi. Jeho dalším slavným zfilmovaným dílem je třeba oscarová Tahle země není pro starý bratří Coenů nebo méně úspěšná postapokalyptická Cesta s Viggo Mortensenem, právě za jejíž předlohu získal Pulitzerovu cenu. I on je skutečnou ikonou a spojení dvou tvůrců s pověstí Scotta a McCarthyho jistě vyvolává velká očekávání.
I přes Scottovy přešlapy posledních let v nás Konzultant skutečně měl vzbuzovat a stále vzbuzuje naděje. Slavnému režisérovi lámaly vaz nezdařené scénáře, konkrétně překombinovaný historicko-fabulační Robin Hood Briana Helgelanda nebo dějově děravé sci-fi o počátku všeho života Prometheus Damona Lindelofa. Řemeslo má Ridley pořád v ruce a problém spočíval v tom, že se zhlédl v přehnaně ambiciózních, přitom však nedotažených textech.
McCarthyho záštita tedy měla zajistit vynikající výsledek, protože od něj jistě podobné selhání nemáme důvod očekávat, zvlášť když není pouze autorem předlohy, ale aktivním scenáristou.
Příběhy antihrdinů navíc mají vždy své kouzlo. Tím spíš, že toho zdejšího ztvárňuje film od filmu populárnější Michael Fassbender, který tuto sezonu sklidil obrovské ovace za roli brutálního otrokáře v 12 Years a Slave britského režiséra Steva McQueena.
Plané naděje?
Zámořské přijetí však na první pohled pohřbívá značné naděje. Metakritický server rottentomatoes.com přiznává Scottově thrilleru pouhou třetinu recenzí s kladným hodnocením. Z celkového počtu 120.
"Když autor jako McCarthy píše svůj první scénář, je namístě věnovat tomu pozornost. Když dopadne tak neohrabaně jako Konzultant, nezbývá než zkusit taktiku odpustit a zapomenout," glosuje výsledek Peter Travers z magazínu Rolling Stone. Film se podle něj utápí ve scénáři a "důraz na slova nedává textu možnost dýchat, natož rezonovat."
Ihned se nabízí představa uznávaného spisovatele, jenž nepochopil princip filmu jako audiovizuálního média, a režiséra, jako ostatně ne poprvé, neschopného svěřený text korigovat. "Jakkoliv ho můžeme označit za skvělého spisovatele, McCarthy očividně nechápe, jak drama a napětí fungují na plátně," potvrzuje Peter Debruge z Variety.
Vytýká navíc scénáři, že pro sdělování velkých myšlenek zapomene dát postavám nějakou osobnost. Podotýká ještě: "Možná bude někdo namítat, že Konzultant potřebuje k docenění druhé zhlédnutí. Vzhledem k špatnému zážitku z prvního ho však málokdo absolvuje."
Richard Roeper patří mezi těch pár spokojených. Ve své videorecenzi tvrdí, že "dostanete letošní nejdrzejší sex i nejbrutálnější vraždu, je to drsná jízda od začátku do konce," což nevylučují ani ostatní recenzenti, jen se s tím nespokojují.
Jestli mají pravdu, nebo filmu vzbuzujícím tolik nadějí a očekávání křivdí, se dozvíme 28. listopadu v našich kinech.