Nine Inch Nails poosmé. A Reznor si znovu řeže zápěstí

Jiří Špičák
20. 9. 2013 8:16
Nová Reznorova deska je stejná jako vše, co dosud vytvořil.
Trent Reznor.
Trent Reznor. | Foto: NIN

Recenze - V rozhovoru pro americké National Public Radio Trent Reznor tvrdil, že už není tím stejným člověkem, kterým byl před dvaceti lety a na první pohled se zdá, že ví, o čem mluví. Z muzikanta, který se na počátku devadesátých let postavil proti tehdy neuvěřitelně silné vlně tvrdých kytar a grunge v čele s Nirvanou nebo Alice In Chains, se postupem času stala osobnost, která už nemá potřebu rebelovat.

Jeho vize industriálních syntezátorových zvuků a emočně vypjatých textů dávno pronikla do všeobecně přijímaného mainstreamu a zatímco mladší kapely následují jeho zvuk, sám Reznor se vrhnul do jiných vod.

Foto: Profimedia

Není teď nutné zmiňovat boční projekt How To Destroy Angels, nejvýraznější zářez zaznamenal osmačtyřicetiletý hudebník na půdě Hollywoodu. Za svůj soundtrack k úspěšnému filmu Social Network dostal Oscara a v ten moment se zdálo být dílo dokonáno: někdejší idol rozervaných adolescentů a ostře vyjadřované sebelítosti definitivně dospěl.

Trpitel bez příčiny

K téhle interpretaci přispěl i konec kapely Nine Inch Nails, která odjela údajně poslední turné šibalsky nazvané Wave Goodbye a na čas se rozpadla. Reznor, vyléčený z drogové závislosti a usazující se v nové roli otce od rodiny, měl za svojí minulostí definitivně spálit mosty.

Nové album Hesitations Marks, v pořadí osmá nahrávka v diskografii Nine Inch Nails, nejenomže vyvrací myšlenky o konci skupiny. Popírá taky to, co o sobě Reznor tvrdí: že je totiž jiný člověk. Aktuální deska, první nahrávka NIN vydaná u Columbie, je totiž úplně stejná, jako všechno, co dosud Reznor vytvořil.

Lépe řečeno - není stejná zvukově, ale ideologicky. Chybí na ní větší množství řezavých kytar, produkce je spíš minimalistická, postavená na studených elektronických beatech a přepjatém vokálním projevu.

Jinak je ale všechno při starém, téměř padesátiletý Reznor se pořád chová stejně, jako se choval na začátku své kariéry. Pořád trpí, i když už vlastně nikdo netuší, kde je příčina jeho utrpení.

Nine Inch Nails: "Came Back Haunted" (2013)
Nine Inch Nails: "Came Back Haunted" (2013)

"Sakra dobrá" deska s pochybnostmi

Jako bychom všechno už někde viděli a slyšeli. Svoji novou desku pojmenoval Reznor podle jizev, které si člověk přivodí, když před podřezáním zápěstí testuje ostří nože - už z názvu je tedy patrný návrat k estetice sebeubližování, která Reznora provází od útlého mládí.

Nechybí ani pověstné přebujelé seběvědomí, které Reznor demonstroval prohlášením, že je jeho deska "sakra dobrá". Ona sebejistota už ale chybí v samotných textech, které jsou plné pochybností. V jedné z úvodních skladeb nazvané Copy of A Reznor prohlašuje, že je jenom stínem stínu jiného stínu a nutno přiznat, že není daleko od pravdy.

Skromné elektronické beaty, které můžou evokovat určitý posun, ve skutečnosti působí velmi neumělým dojmem - většinu času jsou ploché a generické, jakoby Trent Reznor nechtěl svoje melodie překrývat ničím přehnaně výrazným. Problém je ale v tom, že ani samotné písně nevystupují z průměru.

Foto: Profimédia

Reznorovi se sice místy daří vyvolávat stísněnou atmosféru (Find My Way), i ty lepší skladby jsou ale vzápětí sráženy na zem nepochopitelnou plochostí zbytku desky. Neslavným vrcholem je v tomto případě skladba Everything, která ze všeho nejvíc připomíná neobjevný středoškolský rock.

Reznorův základní problém leží ve světonázoru, který je poraženecký a permanentně ublížený. Je sice možné interpretovat jeho postoj jako určitou antitezi machistickému rocku a nataženou ruku směrem k lidem, kteří o sobě taky stále pochybují. Je to ale dost málo na to, aby mohl člověk natočit solidní desku se skupinou, která už jich předtím vydala sedm.

Nine Inch Nails - Hesitation Marks (Columbia 2013)

Autor je hudební redaktor Českého rozhlasu Radia Wave

 

Právě se děje

Další zprávy