Praha - Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek nejen skončil v celkovém hlasování poslední, stál ho v přepočtu nejvíce i jeden hlas každého voliče. Dostal jich pouze lehce přes 24 tisíc. Do kampaně tým i jeho podporovatelé investovali přes šest milionů korun a hlas ho stál tak téměř 250 korun.
Naopak Marek Hilšer v kampani podle současného vyúčtování neutratil ani milion korun a získal 454 tisíc hlasů. Hlas ho tak vyšel do dvou korun.
Přepočet je pouze orientační. Účetnictví kampaní ještě není zcela uzavřené a čísla se mohou měnit. Už teď se dá ale říci, koho stál hlas nejvíce a koho nejméně.
"Pan Kulhánek se k tomu už nechce vyjadřovat. Měl společnou kampaň s politickou stranou Občanská demokratická aliance (ODA), a to se nedá úplně oddělit," řekl Kulhánkův mluvčí Vladimír Šulc. Na billboardech se Kulhánek během kampaně do parlamentních voleb objevoval vedle podnikatele a miliardáře Pavla Sehnala. Ten zároveň patřil mezi Kulhánkovy největší dárce.
Úplným opakem je nejmladší kandidát Marek Hilšer, kterého v přepočtu vyšel jeden hlas na ani ne dvě koruny. Lékař vsadil především na kontaktní kampaň a vzkazy přes sociální sítě. Nakonec se mu podařilo obsadit páté místo a získat dvojnásobek hlasů než bývalý premiér Mirek Topolánek.
V přepočtu na náklady nezaznamenal velký úspěch ani Michal Horáček. Ten do kampaně z vlastní kapsy investoval téměř 30 milionů korun a nakonec získal 525 tisíc hlasů. Skončil tak na čtvrtém místě za prezidentem Milošem Zemanem, Jiřím Drahošem a Pavlem Fischerem.
Dobře si vedl i Zeman, který první kolo prezidentských voleb suverénně vyhrál. Ten sice tvrdil, že kampaň nevede, ale jeho podporovatelé za billboardy a další propagační předměty utratili 17 milionů korun. Nejvíce mu takto přispěl spolek Přátelé Miloše Zemana, který vede kancléř Vratislav Mynář. Za vytisknutí letáků zaplatil ale i kontroverzní pražský podnikatel Tomáš Hrdlička.