Ostrava - Ve třech dnech minulého týdne probíhala na Ostravsku akce Kryštof. Policie se zaměřila na dodržování rychlosti, technický stav vozidel a používání bezpečnostních pásů.
Na akci se podílelo 1350 policistů. Hlídky dopravní policie v tyto dny posílili jejich kolegové z pořádkové, kriminální, cizinecké a pohraniční policie.
Jezdíme auty v havarijním stavu a nepoužíváme pásy
Během třídenních kontrol zastavili přes 21 tisíc automobilů, prověřili 4 700 osob a zjistili téměř tři tisíce dopravních přestupků. Od řidičů, kteří pravidla silničního provozu porušili, vybrali více než jeden a půl milionu korun.
Policejní hlídky přišly na třicet dva řidičů s alkoholem v krvi, čtyřicet jich nemělo řidičský průkaz. Nejčastějšími prohřešky řidičů ale byl špatný technický stav vozidla a rychlá jízda. Velký počet lidí také nepoužil bezpečnostní pásy.
2007: O padesát mrtvých více než loni
Výsledky policejních kontrol přicházejí v době, kdy ČTK zveřejnila statistiku, která dokládá zvýšený počet usmrcených lidí na českých silnicích. Za letošní první pololetí přibylo na silnicích proti loňskému srovnatelnému období přibližně 50 mrtvých. O život přišlo 485 lidí.
Při dopravních nehodách přibylo mrtvých zřejmě proto, že řidičům po zavedení bodového trestání přestupků otrnulo. Navíc je řešení přestupků velmi pomalé a vymahatelnost práva obtížná, shodli se odborníci z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) a dopravní policie, které dnes oslovila ČTK.
Nepříznivé následky dopravních nehod měl pomoci řešit silniční zákon, který začal platit přesně před rokem a zavedl mimo jiné bodové trestání přestupků. V prvních dvou třech měsících se také situace skutečně zlepšila. Potom se ale začala vracet do starých kolejí.
Odborníci: Řidiči si zvykli
Odborníci za tím spatřují několik příčin. Určitou roli v tom hraje i povaha českých řidičů. Na hrozbu bodového systému si zřejmě zvykli a nemají z něho už takové obavy, řekl ČTK mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik.
Při nynějším tempu vyřizování přestupků se může stát, že se provinění kumulují, až pak najednou řidič přijde o průkaz. Kdyby průběžně věděl, jak na tom je, mohlo by to jeho chování ovlivnit, míní Kuchálik.
Podobnou zkušenost má i dopravní policie.
"Je to podobné jako ve škole. Když žáček přijde párkrát pozdě na hodinu a nikdo si toho nevšimne, tak potom už chodí pořád," řekl odborník policejního prezidia na dopravu, který si nepřál být jmenován.
Kuchálik si myslí, že problém je také ve špatné vymahatelnosti práva a nedůslednosti správních orgánů, včetně policie. Proto řidiči v ČR častěji riskují, zatímco za hranicemi předpisy dodržují.
Řešení by mohlo podle odborníků přinést průběžné školení řidičů. V některých zemích například dostane motorista průkaz "na zkoušku" a po nějaké době se podrobí dalšímu školení. Mezitím pro něho platí některá zvláštní omezení, například nižší rychlost. Kuchálik upozornil na to, že podle statistik se na nehodách významnou měrou podílejí mladí nezkušení řidiči.
Jednou z posledních věcí, která může mít vliv na to, že se situace na silnicích vrací do stavu před bodovým systémem, je podle policistů také loňská "antikampaň" k bodovému systému. Někteří politici totiž po zavedení bodového trestání přišli se záměry systém různými způsoby zmírnit.