Na zákon o péči o zdraví lidu ministr Rath spoléhal. Měl spolu s různými úhradovými vyhláškami přinést podstatné změny do zdravotnictví tak, jak je prosazuje on i ČSSD. Zatím se tak nestane - jeden ze tří pilířů Rathovy "reformy" se prezidentským vetem bortí.
Příliš mocný ministr
Norma podle prezidenta mimo jiné centralizuje rozhodovací pravomoci nad uzavíráním smluv mezi zdravotnickými zařízeními a pojišťovnami do rukou ministra zdravotnictví a tím popírá princip smluvní volnosti. "Změna zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně, kterou tato novela také přináší, by navíc vedla k nejasnostem v odpovědnosti za řízení VZP," vysvětlil Klaus.
Jak chce s Rathovými zákony naložit ODS? Čtěte zde
Zákon podle Klause obsahuje množství legislativních nedostatků a potenciálních problémů - například dvojkolejnost v uznávání kvalifikací mezi ministerstvem a Českou lékařskou komorou. "Jeho účinnost by mohla vést k chaosu při rozdílných rozhodnutích těchto orgánů," soudí prezident.
Pro silnou komoru
Poslanecká sněmovna normu poprvé schválila v březnu. Rath tehdy uvedl, že velká většina praktických lékařů, ambulantních specialistů, psychologů a laboratoří by měla mít nárok na prodloužení smlouvy se zdravotní pojišťovnou. Posílit také měla pozice České lékařské komory. Výběrová řízení měla být pro pojišťovny závaznější než dosud.
Infobox
Co měl přinést
vetovaný zákon
- Nařizoval pojišťovnám uzavřít smlouvu na dobu neurčitou se všemi ambulancemi.
- Ambulance se mohly prodávat a dědit.
- Pojišťovny by dostaly možnost hradit jednodenní chirurgii (nezpochybňované zlepšení systému).
- Pacienti by dostali právo pořizovat si výpisy ze své zdravotní dokumentace.
- U zemřelých by stejné právo dostali nejbližší příbuzní.
Pravicově laděný Senát ale v dubnu novelu výrazně změnil a vrátil poslancům. Po opakovaném schválení se pak dostal k prezidentovi.
Jak si stojí Rathův plán?
Rath v předchozích krocích své reformy významně změnil ceny za zdravotní péči i za léky. Přitom zavedl pravidlo, že vláda zvýšila dotaci za státního pojištěnce a průběžně ji bude zvyšovat i v příštích letech. Vláda a sněmovna získali právo kontrolovat VZP. Stanovil síť neziskových nemocnic, kterým ministr zdravotnictví určí, v jakých oborech smějí léčit, jaké přístroje kupovat a kolik platit lékařům.
Zákon o zdraví lidu měl tuto konstrukci posilující roli státu doplnit tím, že ceny zdravotní péče bude napříště pod dohledem ministra zdravotnictví dohadovat s pojišťovnami prakticky pouze Česká lékařská komora. To je také hlavní důvod, proč Klaus zákon vetoval.
"Při schvalování zákona nebyly vzaty v úvahu ani hlasy velké části odborné veřejnosti, ani zásadní stanovisko Senátu," uvedl Klaus.
Druhým důvodem byl paragraf, který umožňoval Rathovi vydat vyhlášku, podle které se měla hradit zdravotní péče ve druhém pololetí 2006. Když to Rath nemůže udělat, bude se platit zřejmě podle prvního pololetí - v názoru na tuto otázku se však právníci neshodují.