Praha - Prezident Václav Klaus se stal tváří neobvyklé reklamní kampaně. Aniž by o tom zřejmě věděl. V Číně se totiž objevily minimálně dva billboardy, které k propagaci elektrického kola využívají právě jeho fotografii.
"Dopravní prostředek českého prezidenta," hlásá plakát. Klaus však pro takovou kampaň zřejmě souhlas nedal. "Pan prezident o ničem takovém neví," prohlásil pouze jeho mluvčí Radim Ochvat.
Na podrobnější otázky redakce Aktuálně.cz však zatím neodpověděl.
Není proto například jasné, zda již kontaktoval českou či čínskou pobočku nebo jestli bude požadovat stažení billboardu, omluvu či případné odškodnění.
Klaus dostal před časem v Česku kolo darem, do Číny proto poslal podepsanou fotografii s poděkováním. Právě ta se pak objevila na čínském billboardu, kterého si všiml český turista a vyfotografoval jej.
"Fotografii billboardu jsem pořídil ve městě Ningbo, na rohu křižovatky dvou poměrně širokých ulic," napsal serveru iDnes.cz, který zprávu jako první zveřejnil. "Vím, že ty billboardy existují minimálně dva, oba byly blízko centra," doplnil deníku Aktuálně.cz.
Podle něj však Klause v Číně příliš lidí nezná. "Hodně jich ani neví, kde leží Česká republika," dodává.
Firma: děláme, co můžeme
Česká pobočka firmy, která elektrická kola vyrábí, je z celé situace překvapená.
"Velmi nás celá ta situace mrzí, vůbec nevíme, co se vlastně v Číně stalo. Snažíme se teď vše zjistit," řekl deníku Aktuálně.cz jednatel firmy pro zahraniční obchod Tomáš Března.
Dodal, že již v úterý sám kontaktoval Václava Klause přes jeho mluvčího a společně s omluvou ho ujistil, že pracují na vyřešení situace. "Psal jsem mu, že mě to celé trápí a ptal jsem se, jestli můžu ještě něco udělat," doplňuje. Odpověď však také nedostal.
Března zatím netuší, zda je billboard skutečný a jestli je k vidění po celé Číně. "Komunikuje proto s naším kolegou z Belgie, který je přímo zaměstnancem firmy, umí čínsky a vše pro nás zjišťuje," dodal.
Zbytečně mnoho povyku
Fotka samotná však podle něj rozhodně podvrhem není. "Pan prezident od nás opravdu kolo dostal a hned se s ním nechal vyfotit," řekl Března.
Dodal, že fotografie s prezidentovým poděkováním odeslali přímo do rukou ředitele čínské pobočky.
"Fotografie byly ovšem přístupné i v našem katalogu a na webu," dodal s tím, že jeho zahraniční kolega nevylučuje ani možnost, že billboard je výtvorem konkurenční firmy, která je tak chtěla poškodit.
Redakce Aktuálně.cz oslovila právě i jeho, ten se však odmítl k celé situaci jakkoli vyjadřovat. Dodal, že požádal čínskou pobočku, aby vše prošetřila a že nechápe, proč kolem celé události dělá český tisk tolik povyku.
Oči upřené k Číně
Ačkoli Klaus tvrdí, že o celé anabázi nic neví, je faktem, že jeho oči se stále častěji upírají právě k Číně. Jeho poslední kniha Modrá, nikoli zelená planeta, například nedávno vyšla v čínském překladu.
V diplomatických kruzích se navíc také mluví o Klausově plánované návštěvě Číny. Tu by chtěl stihnout ještě před koncem svého funkčního období.
V té souvislosti navíc není zcela od věci si připomenout také prezidentovy kontakty se skupinou PPF, která chce v Číně prorazit se spotřebitelskými úvěry své splátkové společnosti Home Credit.