Výstavba komplexu v Praze 10 Na Míčánkách, do něhož se přesunuly soudy a státní zastupitelství ze čtyř pražských obvodů, přišla ministerstvo spravedlnosti na více než 2,5 miliardy korun.
Podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu z poloviny října se chyba stala hned na začátku, kdy nebyl vypracován správný a finančně přijatelný projekt. Po první zprávě NKÚ z roku 2002 se ministerstvo spravedlnosti snažilo ušetřit, projekt byl už ale naplánovaný a úspory nebyly dostatečné.
Obří justiční palác pojme 1000 zaměstnanců
Provoz areálu zahájil poklepáním dražebního kladívka ombudsman a někdejší ministr spravedlnosti Otakar Motejl. Předseda pražského městského soudu Jan Sváček zdůraznil, že právě Motejl má zásluhu na výstavbě areálu, ve kterém bude soustředěno 40 procent pražské justiční kapacity.
Otevření si nenechali ujít ani premiér Mirek Topolánek, pražský primátor Pavel Bém a ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil.
Areál vznikl rekonstrukcí tří historických budov v místech někdejších Kasáren Jana Roháče z Dubé a kompletní výstavbou jednoho objektu. V dokončeném paláci bude pracovat kolem 1000 zaměstnanců. Komplex pojme 98 soudních síň, 38 speciálních místnostní pro utajené výslechy, má také 30 vazebních cel, dražební sál nebo odbornou knihovnu. Například jídelna pro zaměstnance soudů a státních zástupců má kapacitu až 1200 jídel denně.
Propojení s podzemím
Areál je propojen podzemními chodbami. Sváček ale nejvíce oceňuje to, že provoz uvnitř areálu je rozdělen na dvě části. Justiční personál, soudci a státní zástupci se dostávají do styku s veřejností až v jednací síni - všude jinde je vzájemnému náhodnému kontaktu zamezeno.
"Soudci tak cestou do síně nebudou překračovat nohy účastníků řízení," poznamenal Sváček.
Ministerstvo spravedlnosti se výstavbou snažilo vyřešit situaci, kde řada soudů a státních zastupitelství sídlí v nevyhovujících budovách, které má často také jen pronajaté. Do areálu se přesunuly soudy a státní zastupitelství z pražských obvodů 4, 8, 9, a 10.
Soudy a státní zastupitelství se začaly do areálu stěhovat v polovině září. Už v předchozích týdnech se v areálu konala například rozhodování o vazbách. Ode dneška pak zahájil palác plný provoz.
K justičnímu paláci? Autobusem 134
Zástupci stavebních firem připomněli, že přes vysoké náklady přinese přesun soudů také některé úspory. Například za správu budov nebo jejich ochranu bude nyní resort platit méně, než byly náklady na jednotlivé soudy.
Dopravní podnik posílí některé linky, kterými se lidé mohou do nové budovy soudu dostat. Od 3. října zprovoznil také úplně novou autobusovou linku 134, která bude k justičnímu paláci zajíždět.