Jeřáby a tank odtahují trosky smrti. Uklízí po neštěstí

Petra Sasínová
10. 8. 2008 6:13
Z koridoru je nutné odklidit stovky tun betonu a železa

Studénka - Zaměstnanci Českých drah společně s hasiči celou noc odstraňovali vraky, které zůstaly po pátečním vlakovém neštěstí na železniční trati ve Studénce a znemožňují obnovení provozu na významné mezinárodní trati.

"Večer se nám nepodařilo uvolnit lokomotivu, která je zaklíněna podvozkem na mostní konstrukci. Proto jsme tuto práci přerušili a zaměřili se na odstranění vagónu číslo čtyři, který je za lokomotivou," informoval Jan Paroubek, ředitel odboru kolejových vozidel Českých drah, který řídí technickou likvidaci havárie.

Paroubek uvedl, že práce budou pokračovat, aby bylo možné co nejdříve trať alespoň na jedné koleji obnovit. "Dělá na tom asi sto lidí, hasiči a dělníci Českých drah," doplnil Paroubek.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte speciál:
Sedm obětí vlaku smrti. K odpovědnosti se nikdo nemá

Na odklízení se ve Studénce pracovalo celou sobotu. Policie, její vyšetřovací týmy a soudní znalci postupně předávali části místa nehody Českým drahám, které se pustily do likvidace vraků.

Od rána kolem postávali zvědavci a fotili. Na silničním nájezdu na most, který skončil na kolejích a mezinárodním rychlíku, zastavovalo jedno auto za druhým.

Když odpoledne po dešti vysvitlo slunce, po cestě korzovaly celé rodiny, zvědavci postávali všude kolem, jeden vylezl na strom. "Je to podobné jako o povodních roku 1997," konstatoval jeden z policistů.

"Postupujeme v kooperaci s policií. Kde oni skončili, my můžeme začít," uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Kolem patnácti hodin odpoledne začala velká akce. "Hasiči rozřezávají menší část zřícené mostní konstrukce, poblíž je nachystaný tank s posádkou, který má posléze části mostu odtáhnout," vysvětlil Kubala.

Zároveň obrovský jeřáb zvedl vagón číslo tři, ze kterého záchranáři vytahovali mrtvé a raněné. Hasiči a železničáři pracovali v troskách, upevňovali lana, rozřezávali kusy železa. Všude páchla spálenina. Vrak se ve vzduchu pomalu lámal a ukázal vnitřnosti.

Oběti tragédie: Jedno mrtvé tělo zůstává beze jména

"Včera po osmé hodině večer jsme začali a dělali vše, co jsme mohli, s čím policie dovolila pohnout. Mohli jsme odstranit například nákladní vozy, které se nedotýkaly mostní konstrukce," líčil Jan Paroubek.

 

Foto: Petr Sznapka

"Pak jsme si připravili veškerou techniku, abychom mohli ráno zahájit další práce," uvedl. Součástí příprav byl transport největšího jeřábu Českých drah, který má nosnost 125 tun. Do Studénky přijel z České Třebové.

Tento jeřáb zvedá nabourané vagóny vlaku, ale na hlavní část mostní konstrukce nestačí. "Bude nutné tuto část konstrukce rozdělit, avšak technologii ještě nemáme přesně zpracovanou," uvedl Paroubek. "Uvažovalo se o použití trhaviny, ale odstřel zřejmě nebude povolen."

Hasiči i železničáři byli špinaví, měli červené oči. "Spal jsem hodinu a půl a dneska to nebude lepší. Teď je hlavní, aby nedošlo k žádnému průšvihu a trať byla co nejdříve zprovozněna," uvedl. 

Likvidace škod v neděli dopoledne
Likvidace škod v neděli dopoledne | Foto: Petr Sznapka

Nejdříve by mohla být mezinárodní trať zprovozněna alespoň částečně v neděli odpoledne.

České dráhy sestavily mimořádný tým, který bude mít na starosti odškodnění zraněných a pozůstalých.

"Vyplatíme odškodné, jak nejrychleji to bude možné, všichni, kteří mohou uplatnit tento nárok, se mohou už od pondělí obracet na právní odbor na generálním ředitelství v Praze," uvedl mluvčí drah Kubala.

 

Právě se děje

Další zprávy