Praha - Úřady dostanou novou možnost, jak při smogových situacích zakázat vjezd automobilů do center měst nebo omezit výrobu v elektrárnách a dalších továrnách.
Ministerstvo životního prostředí připravuje novelu "smogové vyhlášky", která umožní, aby kraje nebo města omezila hlavní zdroje znečištění i při nadměrných koncentracích drobného prachu. Dosud mohly úřady regulovat dopravu či fabriky jen při vysokých hodnotách síry a dusíků.
Jenže právě mikroskopický prach se v posledních letech stává hlavní znečišťující látkou v ovzduší. Na mikroskopické částečky, které vnikají hluboko do dýchacího ústrojí, se vážou i rakovinotvorné látky.
Návrh novely nyní ministerstvo rozesílá ostatním úřadům k připomínkám. "Předpokládáme, že začne platit před příští topnou sezonou," řekl Aktuálně.cz právník Michal Bernard, spoluautor návrhu.
Kdy se zastaví auta
Návrh vyhlášky počítá s tím, že města a kraje budou moci kvůli prachu regulovat znečišťující zdroje po celý rok. Smogové situace ovšem nejčastěji vznikají v zimních měsících, kdy jsou špatné rozptylové podmínky.
Pokud 24hodinové koncentrace překročí hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový, vydá Český hydrometeorologický ústav varovný signál, při překročení hranice 150 mikrogramů budou moci úřady zavřít autům centra měst nebo podnikům přiškrtit výrobu.
"Krátkodobě vysoké koncentrace prachu v ovzduší je nutné snižovat prostřednictví regulace zdrojů, které se na tom významně podílejí," vysvětluje ředitel odboru ochrany ovzduší Jan Kužel.
Nutnou podmínkou jsou však "vhodné" meteorologické podmínky, kupříkladu několikadenní inverze a narůstající koncentrace prachu. Zároveň bude veřejnost prostřednictvím médií informována o přijímaných opatřeních, včetně omezování dopravy v konkrétních lokalitách.
Omezení? Tak třikrát, čtyřikrát do roka
Náměstek ředitele hydrometeorologického ústavu Jan Macoun uvedl, že vloni naměřily maximální koncentrace přes 150 mikrogramů drobného prachu asi 25 stanic. Především na severní Moravě, v Praze a dalších větších městech.
"Ostravsko v tomto ohledu nepochybně vyhrává," řekl Aktuálně.cz Macoun. Netroufl si ovšem odhadnout, jak často budou splněny všechny podmínky, aby úřady mohly přistoupit k radikálnímu omezení dopravy a dalších zdrojů znečištění.
Michal Bernard z ministerstva životního prostředí odhaduje, že by to mohlo být jen párkrát do roka. "Tak třikrát, čtyřikrát, závisí to na mnoha klimatických podmínkách, které nelze odhadovat," soudí Bernard.
Znečištěné ovzduší je hlavním problémem českého životního prostředí, čím dál víc se na špinavém ovzduší podílí právě automobilová doprava - nyní zhruba z třetiny, u nejnebezpečnější frakce jemných prachových částic to je téměř z poloviny.
Praha omezení dopravy nezvládla, nastal kolaps
Naposledy se velké zdroje znečištění a doprava omezovaly kvůli vysokým koncentracím škodlivých látek v 90. letech.
Například Praha zavřela centrum pro auta v listopadu 1996, ale magistrát situaci nezvládl. Řidiči nedostali včas informace, takže se před zákazy vjezdu tvořily dlouhé kolony, autobusy, které do centra mohly, kvůli tomu nabraly velká zpoždění. Kvůli zácpám narostly koncentrace škodlivin i v okrajových čtvrtích.
Vedení města tvrdí, že se z toho poučilo a případné další omezení dopravy by už zvládlo mnohem lépe.