"I za pár hodin se dá něco zachránit." Učitelé radí, jak využít čas do přijímaček

Eliška Šilerová Eliška Šilerová
8. 4. 2024 16:14
Už jen málo času zbývá žákům k přípravě na přijímací zkoušky na gymnázia a další střední školy. Někteří už dříve navštěvovali přípravné kurzy, aby své šance zvýšili. Uspět ale mohou i ti, kteří všechno budou dohánět na poslední chvíli. Učitelé radí, jak zbývající čas před zkouškami využít co nejefektivněji.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Ten, kdo zvládal učivo na základní škole, by měl být podle Cermatu kvalitně připravený i na přijímací zkoušky. Ne vždy to tak ale je, a proto vznikají soukromé společnosti a agentury, které studentům pomáhají zaplnit mezery v látce. Jsou ale způsoby, jak může žák mnohé dohnat individuálně, a dokonce i za velmi krátký čas. 

Učitel češtiny Jarmil Vepřek uvádí, že i za pár hodin se dá ledacos zachránit. "Samozřejmě se nelze kompletně doučit pravopis či gramatiku, ale lze ještě pochopit jednotlivosti, se kterými má žák největší problémy, nebo se připravit na vybrané typy úloh, které se v testech neustále opakují," tvrdí Vepřek, který na sociálních sítí vystupuje pod pseudonymem Běžící češtinář. 

Připravit se hlavně na úlohy opakující se každý ročník radí i učitel matematiky a fyziky a zakladatel projektu Zkoušky nanečisto Petr Husar. "U deváťáků jsou to zlomky, rovnice, lineární výrazy, procenta, úhly v trojúhelníku, Pythagorova věta. U sedmáků zlomky, procenta, úhly a podobně. Zkrátka procvičovat základní jevy se vždy vyplatí," říká.

Prospěšné může být také projít si testová zadání z předchozích let, která jsou dostupná zdarma ke stáhnutí na stránkách Cermatu. U vybraných úloh jsou k dispozici i průvodci řešením, kteří nabízejí nejen správné odpovědi, ale i jejich zdůvodnění. Zaměření se na pár takových vysvětlení může studentům výrazně pomoct pochopit problematické úlohy. 

K úspěšnému vyplnění testu je klíčové znát také nejefektivnější způsob, jak během něj postupovat. Podle učitelů je nejlepší začít úlohami, kterými jsou si žáci jistí a jsou schopni je vyřešit rychle a správně. Obtížnější naopak přeskakovat. "Když se daří v úvodu, může to hodně nakopnout psychiku a následně i zlepšit výsledek. Opačný efekt má, když se na začátku nedaří," říká Vepřek.

Podle Husara je důležité hlídat si čas, ale nic neuspěchat. "Je třeba postupovat jen tak rychle, abych nedělal chyby. Obecně je lepší počítat pomaleji a přesněji, než po sobě pak chyby zpětně hledat a úlohy přepočítávat a opravovat," radí studentům. Zdůrazňuje také, že nejvíce chyb žáci udělají z nepozornosti, a při dobré zpětné kontrole tak lze vybojovat dalších pět i více bodů.

Základní informace k přijímacím zkouškám

  • Přijímací zkoušky se pro čtyřleté obory a nástavbová studia budou konat 12. a 15. dubna, pro šestiletá a osmiletá gymnázia 16. a 17. dubna.
  • Zkoušky se skládají z 60minutového testu z českého jazyka a 70minutového z matematiky.
  • V obou testech lze získat maximálně 50 bodů.
  • Náhradní termíny pro přijímací zkoušky jsou 29. a 30. dubna. 
  • Ředitelům škol Cermat zpřístupní výsledky uchazečů 15. května.

V krajních případech může být cestou i tipování. Za špatné odpovědi se body neodečítají, proto je vždy lepší nějakou odpověď označit než nechat otázku zcela nevyplněnou. Žáci během testu mohou používat jen modře nebo černě píšící propisovací tužku a u matematiky obyčejnou tužku s rýsovacími potřebami. Zakázané jsou gumovací pera, slovníky, Pravidla českého pravopisu, kalkulačky i matematicko-fyzikální tabulky. 

Do testovacích sešitů si ale žáci mohou libovolně psát, kreslit nebo v nich něco zvýrazňovat. Podle Vepřeka právě poznámky k úlohám mohou být užitečné. "Jen prosté přeškrtnutí všeho, co mě už nezajímá nebo o čem vím, že je špatně, je cesta, jak se lze vyhnout zmatku, chybám a zároveň tak ušetřit čas," radí žáků. 

V den samotných přijímacích zkoušek by se žáci měli pokusit co nejméně propadat stresu, který bývá často důvodem dělání zbytečných chyb a přešlapů. "Radím dětem trénovat už předem jisté psychohygienické návyky. Pravidelně se před počítáním několikrát nadechnout. Vymyslet si povzbuzující mantru. Každý příklad má své jasné řešení a u většiny úloh si budou zpětně jisti, že byly vlastně snadné," dodává Husar.

 

Právě se děje

Další zprávy