I BBC si nedávno prošla krizí, glosuje hádky v ČT Kytka

Sabine Kejlová Sabine Kejlová
13. 11. 2013 14:50
Spolupracovník ČT v Londýně řekl, kde vidí slabiny zpravodajství veřejnoprávní televize
Logo ČT.
Logo ČT. | Foto: Česká televize

Praha/Londýn - Minulý týden přinesl další novinky ohledně dění v České televizi. Ve čtvrtek rezignoval na svou funkci zástupce šéfredaktora a jeden ze signatářů podnětu Radě ČT Adam Komers a úplně končí šéfeditorky z divize Nových médií Angelika Bazalová a Gabriela Gabrielová.

Bazalová a Gabrielová odchází z ČT nuceně, podle generálního ředitele jsou v televizi nadbytečné. Komers post zástupce šéfredaktora ale složil dobrovolně, podle svých slov na protest proti propojování zpravodajství ČT s PR agenturami.

Tímto tvrzením ještě více rozjitřil už tak dusnou atmosféru na Kavčích horách a vyvolal ostré nesouhlasné reakce od svých kolegů Michala Kubala a Františka Lutovského, proti nimž byla jeho kritika namířena.

Česká televize prochází krizí. Podle bývalého redaktora BBC a současného spolupracovníka ČT v Londýně Ivana Kytky bývají příčiny krize v každé veřejné televizi různé:

"I BBC prošla nedávno velkou krizí, spojenou s vynucenými odchody a rezignacemi, a nelze si ji brát automaticky ve všem za příklad, ČT má ve srovnání s BBC spoustu nevýhod, chybí jí tradice demokratického prostředí nebo absolventi prestižních univerzit jako Cambridge nebo Oxford. Zpravodajství trpí rychlou obměnou redaktorů. Špičkový politický šéfkomentátor zraje takových 15 až 20 let," řekl Kytka redakci Aktuálně.cz.

A.cz: Znáte dobře prostředí britských médií. Jak by podobnou situaci řešila třeba BBC?

Já ten spor uvnitř ČT příliš neznám, ale je fakt, že i BBC bývá zvenčí často obviňovaná z toho, že je příliš levicová, že interpretuje některá rozhodnutí současné koaliční vlády, která je napravo od středu tak, že ta interpretace pak jde na ruku labouristické opozici.

Za dobu strávenou v BBC News jsem nezaznamenal, že by to vedlo k nějakému pnutí uvnitř redakce. Někteří to berou prostě tak, že BBC jen vyvažuje obrovskou moc, kterou má v Británii konzervativní tisk, a že je to tak vlastně v pořádku.

A.cz: Máte pro současnou situaci nějakou paralelu z BBC?

Ta situace je nesouměřitelná. Když si ale na příklad vezmete skandál kolem Jimmyho Savila (moderátor BBC, který sexuálně zneužíval mladé dívky, pozn. red.) nejméně dvěma redaktorům se nelíbil postup editora publicistického pořadu Newsnight, který chtěl ten skandál odložit ad akta. Tak šli a poskytli informace konkurenční televizi, která je zveřejnila. Editor musel rezignovat, nakonec odešel generální ředitel i šéfredaktorka zpravodajství.

A.cz: Vy roky s ČT spolupracujete, kde vidíte rezervy?

Z let, kdy jsem  byl uvnitř ČT, jsem si odnesl dojem, že zpravodajství je v rámci ČT jakási popelka, trpěná, aby instituce naplnila poslání veřejné služby. V 90. letech byl ve zpravodajství velký počet redaktorů na externí smlouvy možná proto, aby ČT ušetřila na mzdách a všem ostatním. Domácí zpravodajství by si zasloužilo více peněz z velkých Kavčích hor a více jistot ze strany vedení ČT a méně pozornosti či intervencí ješitných politiků a bezohledných lobbistů.

Zpravodajství navíc trpí rychlou obměnou redaktorů. Špičkový politický šéfkomentátor zraje takových 15 až 20 let.

A.cz: Generální ředitel ČT Dvořák chce nyní povolat nezávislého auditora, aby situaci prošetřil. Je takový postup adekvátní? A kde nezávislého auditora vlastně vzít?

Když vypukl ten skandál kolem Savila, pozval Trust (nezávislá rada, pozn. red.) a vedení BBC také auditora zvenčí, Steva Pollarda. Ten byl myslím bývalým šéfredaktorem zpravodajství televize Sky. Otázkou ovšem je, zda se takový Steve Pollard v ČR najde a zda ten audit nebude veden nějakou politickou nebo lobbistickou objednávkou. Ale určitě bychom neměli předpokládat, že kroky kteréhokoliv z účastníků toho sporu vedou špatné úmysly.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Německá prokuratura obvinila cášského biskupa ze zpronevěry

Německá prokuratura obvinila světícího biskupa v Cáchách Johannese Bündgense ze zpronevěry. Informovala o tom dnes agentura DPA. Podle vyšetřovatelů hodnostář zneužil plné moci 78leté ženy trpící demencí a nechal si na svůj soukromý účet z jejího jmění převést celkem 128 000 eur (3,2 milionu korun). Bündgens oznámil, že po dobu svého stíhání nebude dál zastávat svůj úřad.

Podle obvinění biskup peníze získané od seniorky použil na nákup nemovitosti a slíbil jí, že v jeho domě bude mít doživotní právo užívat byt. Do katastru však nebylo věcné břemeno zaneseno.

Cášský biskup a Bündgensův nadřízený Helmut Dieser řekl, že je vyšetřováním šokován a chce, aby se celá záležitost pečlivě prověřila. Bündgens oznámil, že celou částku už ženě vrátil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy