Hučí vám pod okny dálnice? Zacpěte si uši a čekejte

Marek Homolka, spolupracovník Aktuálně.cz
31. 1. 2008 20:54
Hluk není jako povodeň. Pomoc v Česku trvá měsíce
Foto: CCS

Brno - Když ve středu pražský soud rozhodl, že Praha musí do roka snížit hladinu hluku v ulici 5. května, byla to pro obyvatele brněnské části Starý Lískovec nadějná zpráva.

V této čtvrti, která sousedí s dálnicí D1, totiž zmizela část protihlukové stěny. Přímo do oken domů se teď valí hluk tisíců projíždějících aut.

"Neexistuje jediný způsob, kterým můžeme lidem okamžitě pomoci. Natož třeba vyhlásit stav nouze," popisuje situaci starosta Starého Lískovce Vladan Krásný. "Přitom současná situace u nás je srovnatelná s povodní. S tím rozdílem, že když přijde velká voda, tak se problém řeší ihned."

Z počínání starosty je zřejmé, že i kdyby už teď měl na stole výsledky měření z hygienické stanice, v jakém množství provoz na dálnici překračuje povolené limity hluku v postižené oblasti, vyřešení situace by to neurychlilo. V České republice platí sice hlukové normy, ale samotný zákon neříká, jak rychle při ohrožení obyvatel hlukem postupovat.

Hygieniky povolená norma schvaluje hodnoty u rychlostní komunikace na 70 decibelů ve dne a 60 decibelů v noci.

Foto: Reuters

Čím levněji, tím dříve

"V první řadě jsem informoval policii, potom Ředitelství silnic a dálnic. Hygienu očekáváme v tomto či příštím týdnu," uvedl starosta Krásný. 

Policie nyní zjišťuje, zda někdo hliníkové lišty ze stěny ukradl nebo zda vypadly kvůli vibracím ze silničního provozu a jejich velkému opotřebení.

Postoj správců dálnice D1 starostovy obavy potvrzuje. Rychlé řešní není na dohled. "O problému v Lískovci víme," řekl sice provozní náměstek Ředitelství silnic a dálnic v Brně Tomáš Dočekal, ale dodal: "Abychom závadu odstranili, musíme vypracovat studii, podle které se rozhodneme, jak budeme stěnu opravovat a jaký materiál použijeme."

Jak proti hluku? Zvolna

  • Obyvatelé podají stížnost na své radnici
  • Starosta se obrátí na vlastníka, správce komunikace
  • Povolá také hygieniky, kteří zjistí míru zatížení hlukem
  • Pokud hluk překročil povolené limity, musí vlastník a správce komunikace vypracovat studii
  • Podle studie a konkrétního místa se rozhodne, jak se bude proti hluku bojovat

Lidé v Lískovci si musí přát, aby rekonstrukce protihlukové stěny nebyla moc drahá. Na její ceně je totiž závislá rychlost, s jakou Ředitělství silnic a dálnic stěnu opraví. "Čím budou náklady na opravu nižší, tím dříve se do rekonstrukce můžeme pustit," vysvětlil Tomáš Dočekal.

Stále více hluku

Lékaři považují hluk za škodlivinu, která lidi stále více a stále intenzivněji obklopuje. Varují, že ochranu proti hluku nesmí brát společnost na lehkou váhu.

"Nadměrné množství hluku způsobuje rozmrzelost, poruchy spánku, stres, ovlivňuje kognitivní rizikové těhotenství, má negativní vliv na kardiovaskulární aparát," uvedla Zuzana Brázdová z Ústavu preventivního lékařství Masarykovy univerzity v Brně.

I přes zdravotní rizika je hluk společností stále přijímán jako běžná věc. "Lidé si myslí, že hluk je daný, že je to něco, s čím se nedá příliš bojovat. Toto přesvědčení musíme v nejbližší době změnit," tvrdí Zuzana Brázdová.

Co ale mají lidé ve Starém Lískovci i jinde v podobných situacích dělat? Zákon o ochraně veřejného zdraví stanovuje, že vlastník nebo provozovatel komunikace je povinen zajistit, aby hluk nepřekračoval stanovené limity. Dálnice D1 spadá pod správu Ředitelství silnic a dálnic.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Ředitelství nám přislíbilo pomoc. Termín opravy však prozatím neznáme," potvrzuje starosta Vladan Krásný.

"Ve výstavbě komunikací se nepočítalo s tak hustým provozem. Snažíme se snižovat hluk výměnou povrchů vozovek, souvislými opravami komunikací, stavbou silničních tunelů či protihlukových stěn," vysvětluje Jiří Rupp, ředitel Krajské správy Jihomoravského kraje Ředitelství silnic a dálnic.

Dlouhé spory u soudu

Lidé, kteří mají s hlukem v okolí silnic zkušenost, vědí, že majitelé a správci komunikací nechají jejich problémy dojít až k soudu. Právě jako tomu bylo v případě Prahy, kde městský soud nařídil magistrátu, aby snížil hluk v okolí magistrály v Praze 4.

Čtěte více: Praha musí snížit hluk z magistrály, rozhodl soud

Také tam se však problémy lidí s hlukem protáhnou na další měsíce a možná roky. Magistrát se proti rozsudku odvolal a případ tedy bude projednávat Nejvyšší soud. Hluk kolem magistrály v Praze 4 tedy zatím zůstane.

Odobrníci doporučují, aby v boji proti hluku zasáhl také stát. Žádají důslednější Státní technickou kontrolu vozidel a snižování rychlosti v problematických úsecích. Největším zdrojem hluku je totiž právě silniční doprava.

 

Právě se děje

Další zprávy