Hrad pod Zemanem prosperuje. Rozpočet má vyšší o 124 milionů, podepsal smlouvy s Jaguarem i Huawei

Václav Dolejší
7. 12. 2015 5:30
Od nástupu Miloše Zemana do prezidentské funkce kapitola státního rozpočtu určená Pražskému hradu neustále roste. Zatímco před dvěma lety, kdy byl zvolen, činil rozpočet 334 milionů korun, příští rok to bude hned 458 milionů. Vzkvétá i sponzorství. Za Zemanovy éry přibyla řada nových partnerů Správy Pražského hradu, což je příspěvková organizace prezidentské kanceláře.
Pražský hrad.
Pražský hrad. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pražský hrad za Miloše Zemana rozhodně nepatří k opomíjeným kapitolám státního rozpočtu. V roce 2013, kdy se stal prezidentem, činil hradní rozpočet 334 milionů korun – a od té doby neustále roste. Příští rok dostane už 458 milionů. Bez ohledu na to vzkvétá na Hradě paralelně i jiný byznys – sponzorství. Za Zemanovy éry přibylo mnoho nových partnerů Správy Pražského hradu, což je příspěvková organizace prezidentské kanceláře.

K pivovaru Krušovice, který se pyšní označením "královské pivo" a jako jediný dlouhodobě s Hradem spolupracuje od 90. let, nově získaly exkluzivní smlouvy i další firmy.

Nejprve v květnu 2013 automobily Land Rover a Jaguar, v červnu 2014 pak čínský výrobce mobilů Huawei. A letos v létě přibyli dodavatelé nápojů, společnosti Bohemia Sekt s víny a Dallmayr s kávou a čajem. Kromě nich si Hrad v červnu vybral také jako svého hlavního mediálního partnera společnost Mafra patřící Andreji Babišovi.

Propagace exkluzivní značky

Zájem společností dostat se na Hrad je obrovský. Jakou mají motivaci? Oslovené firmy říkají, že prestižní spojení jim pomáhá v propagaci exkluzivní značky.

Partneři a sponzoři Hradu
Autor fotografie:

Partneři a sponzoři Hradu

Pivovar Krušovice - Spolupráce od 90. let, smlouva platí až do konce roku 2017. Pivovar, který patří do nizozemské skupiny Heineken, platí Správě Pražského hradu zhruba 720 tisíc korun ročně.

Huawei Technologies - Čínský výrobce mobilních telefonů se na Hrad dostal od dubna 2014. Dodal 100 kusů, cena jednoho vychází na 10 tisíc korun.

Land Rover a Jaguar - Plzeňský dealer britské automobilky Petr Dajbych se dohodl s Hradem v květnu 2015. Hradu půjčuje čtyři vozy a vždy po ujetí 15 000 kilometrů je mění za nové.

Bohemia Sekt, Dallmayr - Od letošní léta jsou exkluzivními dodavateli vína, sektů, kávy.

Mafra, Česká televize a Český rozhlas - Babišova mediální skupina Mafra se stala letos v červnu hlavním mediálním partnerem Správy Pražského hradu, vedle „řadových“ mediálních partnerů – České televize a Českého rozhlasu.

"Partnerství s prestižními institucemi, jako je Pražský hrad nebo třeba Národní divadlo, je součástí naší marketingové komunikace, kterou podporujeme image prémiovosti," říká ředitel společnosti Bohemia Sekt Ondřej Beránek. Jeho firma dodává do prezidentské kanceláře také vína z produkce vinařství Víno Mikulov, Habánské sklepy, Chateau Bzenec a Vinařství Pavlov.

Pro firmu Huawei, která zaměstnancům Správy Pražského hradu i Kanceláře prezidenta dodala sto mobilů v celkové hodně jeden milion korun, je nejzajímavější možnost uspořádat v prostorách Hradu různé akce za zvýhodněné ceny.

"Španělský sál je podle nás prostor číslo jedna v České republice a my jsme exkluzivní značkou. Například nedávno jsme tam uspořádali setkání pěti set našich dealerů z celé střední a východní Evropy," pochvaluje si marketingový šéf Huawei Technologies Czech Tomáš Brouček.

Za odměnu volné vstupenky

Hospodářské noviny mají k dispozici smlouvy s jednotlivými společnostmi. Hrad se například v případě Krušovic zavazuje, že ve svých prostorách umožní pivovaru uspořádat společenské akce za nákladovou cenu, která nepřesáhne 300 tisíc korun.

Všechny firmy pak oplátkou za sponzorské dary nebo své služby mají zaručeno, že jejich loga budou propagovány u stálých expozic nebo výstav na Hradě. A kromě toho mají každý rok přidělený počet čestných vstupenek zadarmo na výstavy, do obrazárny nebo na turistické okruhy.

Zajímavé je, že letos si Hrad vybral jako hlavního mediálního partnera Babišovu Mafru, konkrétně deníky MF Dnes a Metro. "Partnerství se silnými prestižními brandy, jako jsou Pražský hrad, Národní divadlo nebo Česká filharmonie, je pro nás ctí," říká k tomu mluvčí společnosti Miloslava Nováková. Hynek Kmoníček, šéf Zemanova zahraničního odboru na Hradě, se zároveň stal pravidelným externím komentátorem MF Dnes.

Po dohodě s Mynářem

Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček uvádí, že příchod nových partnerů rozhodně neřeší Miloš Zeman, ale šéf Správy Ivo Velíšek po dohodě s kancléřem Vratislavem Mynářem.

Zbývá otázka, proč zrovna sídlo hlavy státu, které ze všech památek těží nejvíc z turistů i státního rozpočtu, potřebuje tolik sponzorů?

"Smlouvy jsme se rozhodli uzavřít proto, že tyto firmy přišly s nabídkami, které jsme zvážili a vyhodnotili jako přínosné. Stejně jako každá jiná kulturní instituce aktivně vyhledáváme partnery. Spolupráci hodnotíme jako vysoce kvalitní, produktivní a přínosnou, partneři jsou celosvětově působícími společnosti s velkým kreditem," odpovídá mluvčí Správy Pražského hradu David Šebek.

 

Právě se děje

Další zprávy