Čáslav - Příčinou úterní havárie maďarské stíhačky JAS-39 Gripen u letiště v Čáslavi na Kutnohorsku nebyla podle armády technická závada. V pátek to řekl ministr obrany Martin Stropnický (ANO).
"Pokud já mám informace, tak technická příčina nebyla, což je docela zásadní," uvedl Stropnický. Velitel českých vzdušných sil Libor Štefánik poukázal na to, že letiště bylo po krátké přestávce schopné obnovit provoz.
"Zatím víme z dosavadního vyšetřování, že se nepředpokládá, že by tam byla technická závada. Pokud by tam byla technická závada, tak samozřejmě veškeré letouny gripen by byly na zemi a cvičení by nemohlo dál pokračovat," dodal.
Podle Štefánika byla ustavena mezinárodní vyšetřovací komise se zástupci Česka, Maďarska a Švédska. Jak dlouho jejich práce potrvá, není známo. Může to být týden, ale třeba i několik měsíců. "Pokud se něco takového stane, musíme přesně vědět každou vteřinu, každý moment, co pilot dělal, analyzovat veškeré postupy - a to trvá," řekl Štefánik.
Havarovaný gripen je nyní na střeženém místě v areálu vojenského letiště. Jak dlouho tam bude, záleží podle Štefánika na vyšetřování i na tom, jak bude maďarská strana schopna letoun odvézt.
Maďarský tisk přinesl vyjádření bývalého stíhacího pilota, který se pozastavil nad tím, že obsluha čáslavského letiště nepoužila k zastavení gripenu záchytnou síť, jež bývá obvykle na konci ranveje. Záchytný systém je podle armády na plánované revizi, všichni účastníci cvičení podle Štefánika tuto informaci dostali.
"Bylo to dopředu publikováno, během cvičení i před cvičením," zdůraznil. Přistávající piloti nebyli přímou součástí cvičení, podle armády ale také o situaci věděli, což prý i následně potvrdili.
Letoun letěl do Čáslavi na mezinárodní cvičení Lion Effort 2015, určené pro armády provozující gripeny. Havaroval při přistávání, značně poškozená stíhačka po nehodě skončila v polích za přistávací drahou.
Cvičení Lion Effort začalo 11. května a letecké mise už byly ukončeny, program cvičení ale trvá do neděle. V sobotu je na letišti plánován den otevřených dveří. Piloti na cvičení absolvovali 249 letů a nalétali celkem 320 hodin.
Akce měla mimo jiné připomenout, že gripeny střeží nebe nad Českem už deset let. Kromě ČR, Maďarska a Švédska se do cvičení zapojilo i Thajsko, ale bez své letecké techniky.