Generálka byla přísnější než maturita "naostro"

Kateřina Šmídová
3. 6. 2011 12:05
Dva studenti středních odborných škol popsali, jak u nich vypadala písemná maturita
V lavicích se sedělo po jednom (Ilustrační foto).
V lavicích se sedělo po jednom (Ilustrační foto). | Foto: Ondřej Besperát

Praha - V první polovině týdne proběhla na středních školách premiéra písemných státních maturit.

Tisíce studentů psaly postupně stejný test z češtiny, angličtiny a matematiky.

Jen několik hodin poté, co ministr školství Josef Dobeš (VV) s vážným výrazem ve tváři tvrdil, že státní písemné maturity jsou zajištěny "jako dokumenty v Pentagonu", však uniklo zadání jednotných testů z českého jazyka na internet. Později se na webu objevil i test z angličtiny.

Zeptali jsme se dvou studentů středních odborných škol ve východních Čechách, jak vnímali průběh písemné maturity oni a čeho zajímavého si všimli.

A.cz: Jak vypadala bezpečnostní opatření u písemné části maturit? Co mobily?

M.: Na pozvánce jsme měli napsané, do jaké třídy a v kolik máme přijít. Měla se ukazovat občanka, ale učitel nás znal, takže to nebylo nutné. Odškrtnul si nás a zkontroloval identifikační číslo, testy se totiž nepodepisovaly. Batoh s vypnutými mobily jsme museli nechat vpředu u učitele. S sebou k lavici jsme si mohli vzít jen pití a pomůcky.

K.: U nás nebyla bezpečnost téměř žádná. Bylo to uvolněnější, skoro nás nehlídali. Generálka byla přísnější. Batoh jsme si mohli vzít k lavici. Zapomněl jsem si brýle, ale během testu jsem si je bez problému vytáhl. Na to, že máme vypnout mobily, nás učitelka jen upozornila. Kam si je dáváme, nikdo nekontroloval. Někdo si dokonce vypnul jen zvuk.

A.cz: Jak jste byli ve třídě rozmístění? Procházel vyučující mezi lavicemi?

M.: Každý seděl sám v lavici, všichni jsme byli v jedné řadě. Na druhém kraji stolu jsme měli položenou občanku. Učitel občas prošel po třídě. Spíše nám věřil, že nebudeme podvádět. Inspektor z CERMATU se přišel podívat jednou.

K.: My jsme seděli také v jedné řadě. Myslím si, že pokud si někdo dobře sedl, učitelka nemohla vidět, co tam dělá. Většinu času byla na místě, jen ke konci testu chodila. Můj spolužák mě před písemkou dokonce poprosil, abych mu chvíli stínil, že se podívá, jaká témata jsou u slohu.

A.cz: Všimli jste si, že někdo opisuje?

M.: Ne, nevšiml jsem si. Myslím, že by si to u nás nikdo nedovolil.

K.: No, opisovat jsem nikoho neviděl, ale sám jsem se divil, jaký u nás na chvilku vznikl debatní kroužek. Holky se tam během testu začaly bavit. Učitelka je jen napomenula. Na mě se spolužačka v klidu otočila a ptala se mě, co mám u šestnáctky.

 

Právě se děje

Další zprávy